MAN 3176 Ledelse av læring og endring II

MAN 3176 Ledelse av læring og endring II

Kurskode: 
MAN 3176
Institutt: 
Kommunikasjon og kultur
Studiepoeng: 
15
Kursansvarlig: 
Johan From
Kursnavn på engelsk: 
Management of Learning and Change II
Produktkategori: 
Executive
Portefølje: 
EMM - Utdanningsledelse, Spesialisering
Semester: 
2017 Høst
Aktiv status: 
Uaktuelt
Avviklingstermin: 
2017 Vår
Undervisningsspråk: 
Norsk/Engelsk
Kurstype: 
Ett semester
Introduksjon

Handelshøyskolen BI har en ambisjon om å øke elevenes læring i norsk skole. For at skolen skal makte dette er det behov for omstilling og endring. Skolen må arbeide på nye og innovative måter og flere ressurser og krefter må bidra til utvikling og endring av skolen, også lærerne. Lærere må derfor trenes i ledelse. Ledelsesdimensjonen vil i fremtiden bli mer framtredende i alle oppgaver lærerne utfører på skolen, både de oppgaver de tradisjonelt ivaretar som lærere, men også ved at det utformes nye roller og oppgaver hvor lærerne utøver ledelse. Programmet spenner over en lang rekke lederroller som er relevante for lærere, fra ivaretakelse av lederrollen i klasserommet til ledelse av kollegaer i felles kollegiale anstrengelser for å lage en bedre skole. Temaene i programmet spenner følgelig fra klasseledelse til teamledelse og prosjektledelse.
Dette kurset har overlappende emner med MAN 3131/3132/3133/3134 Ledelse i skolen. For studenter som tar sikte på å ta en Master of Management grad er det viktig å være klar over at overlappende kurs ikke kan inngå i graden, jfr. UHL § 3-5.

Kunnskapsmål

Programmet lærer studentene hva ledelse i skolen innebærer av muligheter og utfordringer, hvorfor ledelse i skolen er viktig for utvikling av en bedre skole. I tillegg lærer studentene hvordan prosjekter og team bør organiseres til beste for elevenes læring. De lærer om ulike ledelsesformer som kan benyttes for å håndtere motstand mot endring i skolen. Programmet gir studentene en forståelse av de endringene og utfordringene overgangen til det digitale informasjonssamfunnet innebærer, samt innføring i hvordan digitale verktøy benyttes i skolen og samfunnet for øvrig.

Ferdighetsmål

Studentene skal kunne være i stand til å organisere lærersamarbeid på egen skole. De skal kunne lede sine kolleger gjennom arbeidsprosesser som fremmer samarbeid i team og med prosjekter. De må kunne håndtere konflikter og motstand som kan oppstå der vaner og tilvendte arbeidsformer blir utfordret. Studentene skal kunne benytte ulike verktøy for digital læring og kunne uttrykke seg i det digitale rom.

Holdningsmål

Studentene skal først og fremst utvikles til å ta et større og mer selvstendig ansvar for utvikling av kvaliteten av elevenes læring i skolen. De skal i større grad enn tidligere våge å lede teamarbeid og endringsprosesser i skolen. De skal være kontinuerlig søkende etter nye måter å utvikle godt læringsfellesskap og samarbeid på egen skole.

Kursets innhold
  • Analyse av elevdata
  • ​Lærersamarbeid med utgangspunkt i elevdata
  • Lærersamarbeid for økt kvalitet i undervisningen
  • Lærende organisasjoner
  • Kommunikasjon i team
  • Digital kommunikasjon
  • Det digitale informasjonssamfunnet
  • Relasjon i team
  • Forståelse av egen rolle i et team
  • Teamanalyse og kultur i team
  • Prosjektledelse
Læreprosess og tidsbruk

Programmet gjennomføres over syv samlinger. I mellomperiodene vil det bli utstrakt bruk av nettbaserte øvelser slik at undervisningstiden blir totalt ca. 75 timer. Programmet bygger på et ”blended learning”-konsept, dvs. en undervisningsform der samlinger og nettstøttet læring er de to hoved undervisningsformene. 

I programmer hvor det ikke er obligatorisk fremmøte er det studentens ansvar å innhente informasjon som er gitt på forelesning, men som ikke fremkommer på programmets hjemmeside/ Itslearning eller annet kursmateriell.
 

Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Tilleggsinformasjon

 

Forkunnskapskrav

Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng samt 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår

Eksamen
Vurderinger
Eksamenskategori: 
Innlevering
Vurderingsform: 
Skriftlig innlevering
Vekting: 
100
Gruppering: 
Gruppe/Individuell (1 - 3)
Varighet: 
3 Uke(r)
Kommentar: 
Studentene evalueres gjennom en fagoppgave, 15 studiepoeng. Fagoppgaven har en varighet på tre uker og kan skrives individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter.
Eksamenskode: 
MAN 31761
Karakterskala: 
ECTS
Kontinuasjon: 
Eksamen ved neste kursgjennomføring
Eksamensorganisering: 
Ordinær eksamen
Total vekting: 
100
Sum arbeidsinnsats: 
0

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.