MAN 3034/3035/3036/3037 Samspill og ledelse; anvendt organisasjonspsykologi - KONTINUASJONSEKSAMEN
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
MAN 3034/3035/3036/3037 Samspill og ledelse; anvendt organisasjonspsykologi - KONTINUASJONSEKSAMEN Kursansvarlig Hallvard Føllesdal, Kathrine Johannesen Institutt Institutt for ledelse og organisasjon Semester Høst; Vår Studiepoeng 30 Undervisningsspråk Norsk Innledning Norge har lenge hatt ry på seg som et foregangsland innen organisasjonspsykologi. Lederprogrammet Samspill og ledelse; anvendt organisasjonspsykologi bygger på norsk og internasjonal forskning og erfaring. Programmet gir praktisk nyttig kunnskap for individ og bedrift om kommunikasjon og samspill mellom større grupper, mindre grupper og individer i sosiale systemer. Programmet tilbyr vitenskapelig dokumentert kunnskap om samspill og ledelse hentet fra bl a organisasjonsteori, personlighets- og organisasjonspsykologi. Gjennom programmet skal deltakerne lære å anvende sine kunnskaper i å planlegge og hjelpe til med å utvikle egen og andres ledelseskompetanse og relasjonskunnskap. Det vil bli lagt vekt på å bruke kvantitative og kvalitative metoder så som case og intervju. Læringsmål Samspillkompetanse er en nøkkelferdighet i dagens prestasjonsorienterte arbeidsliv og kunnskapsbedrifter, en kompetanse alle organisasjoner har bruk for. Gjennom teori, oppgaveløsninger og egne erfaringer blir du personlig utfordret til å lære om de menneskelige sider ved organisasjonen og hvordan dette innvirker på utøvelsen av lederskap, beslutninger og arbeidsprestasjoner. Etter programmet vil du ha anvendbar psykologisk kunnskap til bruk i bedrifter og organisasjoner der endring skjer stadig raskere. Du vil få rikelig mulighet til å reflektere over egne erfaringer, anvende og forbedre din samspillkompetanse. Læringsmålene for programmet i Samspill og ledelse er: Ferdighetsmål Holdningsmål Det overordnede mål for programmet er å formidle en helhetlig forståelse av hvilke krefter i det menneskelige samspillet som ligger til grunn for trivsel, produktivitet og fornying. I en kontinuerlig prosess formidler programmet en fagpsykologisk viten som også gir den enkelte deltaker en unik mulighet for personlig utvikling. Forkunnskaper Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng, 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår. Obligatorisk litteratur Bøker: Andersen, Jon Aarum. 2009. Organisasjonsteori : fra argument og motargument til kunnskap. Oslo : Universitetsforl. Ikke kapitlene 1,2, 9, 12, 13. 176 sider Forsyth, Donelson R. 2010. Group dynamics. 5th ed. Belmont, Calif. : Wadsworth Publishing Company. Ikke kap 1, 15, 17. 437 s. Dette er hovedboken Hackman, J. R.. 2002. Leading teams: Setting the stage for great performances. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Publishing. Langdridge, D.. 2006. Psykologisk forskningsmetode. En innføring i kvalitative og kvantitative tilnærminger. Oslo: Tapir akademisk forlag. Luthans, F., Youssef, C. M., & Avolio, B. J . 2007. Psychological capital: Developing the human competitive edge. New York, NY US: Oxford University Press. 276 s Moxnes, Paul. 2005. Positiv angst i individ, gruppe og organisasjon : et organisasjonspsykologisk perspektiv. 3. utg. Oslo : P. Moxnes. 220 s Moxnes, Paul. 2007. Fasett-mennesket : personlighet og rolle : et lederopplæringsperspektiv. Oslo : Forl. Paul Moxnes. 295 s. Schein, E. H.,. 2009. Helping: How to offer, give and receive help. San Fransisco, CA: Berrett-Koehler Publishers. Sharp, Daryl. 1992. Personlighetstyper : C. G. Jungs typologi. Oslo : Paul Moxnes. 105 s Young, Jeffrey E. and Janet S. Klosko. 1994. Reinventing your life : the breakthrough program to end negative behavior - and feel great again. New York : Penguin. Kap. 1-5 (side xi-57). 63 s. En selvhjelpsbok. Artikkelsamling: Brousseau, Kenneth R.; Driver, Michael J.; Hourihan, Gary; Larsson, Rikard. 2006. The seasoned executive's decision-making style. Harvard Business Review, 84(2). 110-121. 12s. Cialdini, R.B. 2001. Harnessing the science of persuasion. Harvard Business Review, 79(9). 72-79. 9 s Ekeland, Tor-Johan. 2005. Roller: Organisasjonens skuespill. Kap 12 i S. Einarsen og A. Skogstad (red): Den dyktige medarbeider. Behov og forventninger. Bergen: Fagbokforlaget. 297-317. 20 s Larsen J.T.; McGraw A.P.; Mellers B.A.; Cacioppo J.T. 2004. The Agony of Victory and Thrill of Defeat: Mixed Emotional Reactions to Disappointing Wins and Relieving Losses. Psychological Science, 15(5). 325-330. 6 s McAdams, Dan P. 2006. Life scripts, life stories. Chap 10 in Dan P. McAdams: The Person. A new introduction to personality psychology. 4. edition. John Wiley & sons. 386-426. 40 s McAdams, Dan P. 2006. Motives and goals: What do we want in life?. Chap 7 in Dan P. McAdams: The Person. A new introduction to personality psychology. 4. edition. John Wiley & sons. pp. 248-300. 52 s Moxnes, Paul. 1999. Deep Roles: Twelve primordial roles of mind and organization. Human Relations, 52(11). 1427-1444. 15 s Niederhoffer, K. G. & J. W. Pennebaker. 2002. Sharing ones's story: On the benefits of writing or talking about emotional experience. Fra Snyder, C. R. & Lopez, S. J. (Eds.). Handbook of Positive Psychology. Oxford University Press. 10 s Rise, Jostein og Einarsen, Ståle. 2002. Å lede er å lede grupper: Sosial identitetsteori og ledelse. Kap 7 i A. Skogstad og S. Einarsen (red): Ledelse på godt og vondt. Bergen: Fagbokforlaget. 147-165. 18 s Schein, Edgar. 1987. Hvordan kultur oppstår og får sin form: teoretiske perspektiver. Kap 7 i E. Schein: Organisasjonskultur og ledelse. Oslo: Libro Forlag. Sidene 126-156. 30 s Anbefalt litteratur Bøker: Beck-Karlsen, Jo. 2003. Gode fagtekster : essayskriving for begynnere. Oslo : Universitetsforlaget. 158 s. Bråten, Stein. 2004. Kommunikasjon og samspill : fra fødsel til alderdom. 2. utg. Oslo : Universitetsforlaget. 290 s Ghauri, P., & Grønhaug, K.. 2010. Research methods in business studies. 4th ed. Essex, England: Pearson Education Limited Artikler: Abele, A.E & B. Wojciszke. 2007. Agency and communion from the perspective of self versus others. Journal of Personality and Social Psychology. 93(5). 751-763. 12 s Mast, M.S & Hall, J.A. 2003. Anybody Can Be a Boss But Only Certain People Make Good Subordinates: Behavioral Impacts of Striving for Dominance and Dominance Aversion. Journal of Personality. 71(5). 871-892. 21 s Van Vugt, Mark. 2006. Evolutionary Origins of Leadership and Followership. Personality and Social Psychology Review. 10(4). 354–371. 17 s Annet: Monsen, Jon T. 1997. Silvian Tomkins affekt- og scriptteori. I S. Karterud og J.T. Monsen: Selvpsykologi. Ad Notam Gyldendal. 105-119. 15 s Emneoversikt •Gruppepsykologi: Ledelse og samspill i og mellom team •Refleksjonsteam: Roller og gruppefantasier •Organisasjonsutvikling: Innovasjons- og overlevelsesstrategier •Personlighet og ledelse: Selvinnsikt og utvikling av andre •Kollegaveiledning: Anvendelse av psykologisk kompetanse Dataverktøy Ingen. Læreprosess og tidsbruk Programmet foreleses over fem samlinger, totalt ca 152 timer. Hver samling er lagt opp som en sekvens med nøye integrerte forelesninger og øvelser. Mesteparten av arbeidet vil skje i små grupper, men også i større grupper. I disse gruppene vil det utvikles arbeidsmåter som du vil kjenne igjen fra eget arbeid. Gjennom å knytte disse erfaringene sammen med andre deltakeres erfaringer, forskningslitteratur, forelesninger, vil du få mulighet til å finne fram til anvendbar organisasjonspsykologisk kunnskap til bruk i egen organisasjon. Programmet setter i gang en læringsprosess som fortsetter også etter at programmet er slutt. Det kreves deltakelse i minimum 75 pst. av samlingene (tilsvarende 15 dager) i tillegg til fullført og bestått eksamen for å få utstedt kursbevis. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til en time pr. student som går Master Programmet som vanlig program. For studenter som tar Master Programmet som sitt avsluttende program er veiledningstilbudet estimert til tre timer pr. student.Det vil bli gitt en full dags metodeundervisning for hele kullet i forbindelse med samling 3. Eksamen Studentene evalueres på karakterskalaen A til F gjennom følgende aktiviteter: Prosjektoppgave, utgjør 18 studiepoeng, som kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Hjemmeeksamen: 72 timers individuell fagoppgave (15 sider) som utgjør 12 studiepoeng. For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende: Studentene evalueres på karakterskalaen A til F gjennom følgende aktiviteter: Individuell prosjektoppgave, 24 studiepoeng. Hjemmeeksamen: 72 timers individuell fagoppgave (15 sider) som utgjør 6 studiepoeng. Eksamenskode(r) MAN 30341 - Prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3034, 18 studiepoeng. MAN 30351 - Hjemmeeksamen; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3035, 12 studiepoeng. Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende: MAN 30361 - Individuell prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3036, 24 studiepoeng MAN 30371 - Hjemmeeksamen; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3037, 6 studiepoeng. Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Hjelpemidler til eksamen Kontinuasjon Ved neste ordinære eksamensgjennomføring. Krav om 75% oppmøte gjelder ikke for kontinuasjonsstudenter som tidligere har oppfylt dette kravet Tilleggsinformasjon 1. Samling - Gruppepsykologi: Ledelse og samspill i og mellom team Delmål |