MAN 3021/3022/3023/3024 Strategisk kompetanseledelse

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

MAN 3021/3022/3023/3024 Strategisk kompetanseledelse

Kursansvarlig
Cathrine Filstad, Jonas Söderlund

Institutt
Institutt for ledelse og organisasjon

Semester
Høst; Vår

Studiepoeng
30

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Dette programmet gir deltakerne nødvendig kompetanse innenfor alle forhold som er avgjørende for å lykkes med strategisk kompetanseledelse.

Læringsmål
Programmet er interaktivt og praksisnært hvor deltakerne skal utvikle kompetanse om strategisk kompetanseledelse gjennom en rekke prosjekter og utfordringer i egen organisasjon. Dette innebærer at deltakerne tilegner seg nødvendig kunnskap om kunnskapsmobilisering, organisasjonslæring, kunnskapsdeling, endring og innovasjon, kunnskapssystemer og hvordan dette kan tilrettelegges for gjennom strategisk kompetanseledelse. Ledelse på alle nivåer vektlegges, men også hvordan den enkelte mellomleder kan identifisere og tilrettelegge for gode læringsarenaer for kunnskapsskapsdeling og kunnskapsmobilisering, men også hvordan organisasjonen kan lykkes med innovativt arbeid gjennom endring av etablerte kunnskapsområder og dermed endring av etablert praksis. Strategisk kompetanseledelse må fostre og videreutvikle en sterk læringskultur som ivaretar og videreutvikle organisasjonens kunnskapsmål, visjoner, strategier og konkurransefortrinn gjennom kunnskapsvikling og kunnskapsdeling, og dermed tiltrekke seg kunnskapsrike medarbeidere. Den vil oppnå tillitt, respekt og og være en attraktiv og ettertraktet arbeidsplass. Strategisk kompetanseledelse vil gjøre deltakerne på kurset i stand til å ta gode beslutninger i egen organisasjon, på alle nivåer i organisasjonen og innenfor alle ansvarsområder.

Kunnskapsmål
Studentene skal ha tilegnet seg nødvendig kunnskap om kompetanseledelse og organisasjonslæring med konkrete tiltak på hvordan dette skal implementeres og tilrettelegges for i egen organisasjon . De skal også ha kunnskap om endring og innovasjon og hvordan man kan lykkes med dette. I tillegg skal de ha nødvendig kunnskap om lederrollen og kunne identifisere og sette kriterier for hva en leder på alle nivåer må være for å lykkes med kompetanseledelse.

Ferdighetsmål
Studentene skal utvikle nødvendige ferdigheter for å kunne sette konkrete kompetansemål og hvordan de kan evalueres og måles innenfor kompetanseledelse. De skal også utvikle ferdigheter på mulige kompetanseverktøy og kunnskap om kompetansebaser som viktige hjelpemidler i strategisk kompetanseledelse – inklusive IT-verktøy.

Holdningsmål
Studentene skal ha kritisk refleksjon og et felles ansvar for strategisk kompetanseledelse og hva som forventes av organisasjoner og dennes ledelse. De skal også se behovet for å øke fokuset på HR-funksjonen og dennes rolle i strategisk kompetanseledelse, inklusive det ansvaret som rekruttering og implementering av nyansatte representerer. I tillegg er det mål om at de legitimerer den enkeltes ansvar for egen kompetanseutvikling.

    Forkunnskaper
    Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng, 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.

    Obligatorisk litteratur
    Bøker:
    Berggren, Christian ... [et al.], ed. 2011. Knowledge Integration and Innovation. Oxford University Press. 300s
    Filstad, Cathrine. 2010. Organisasjonslæring : fra kunnskap til kompetanse. Fagbokforlaget. 280s
    Gottschalk, Petter. 2004. Informasjonsteknologi i kunnskapsledelse. Universitetsforlaget
    Krogh, Georg von, Kazuo Ichijo, Ikujiro Nonaka. 2001. Slik skapes kunnskap : hvordan frigjøre taus kunnskap og inspirere til nytenkning i organisasjoner. NKS-forlaget. utvalgte kapitler ca 200s
    Lai, Linda. 2004. Strategisk kompetansestyring. 2. utg. Fagbokforlaget. 300s
    Newell, Sue ... [et al.]. 2009. Managing knowledge work and innovation. 2nd ed. Palgrave macmillan. 280s


    Artikler:
    Hansen, Morten T., Nitin Nohria and Thomas Tierney. 1999. What´s your strategy for managing knowledge?. Harvard business review,. Mar 01. 10 pages
    Lervik, J. E. 2008. Knowledge Management and Knowledge Transfer in Multinational Enterprises: Cultural and Institutional Perspectives. In: P. B. Smith, M. F. Peterson, & D. C. Thomas, eds.: Handbook of Cross-Cultural Management Research. Sage. 301-317. 978-1-41294026-9
    Prencipe, A. and Tell, F. (2001). Inter-project learning: processes and outcomes of
    knowledge codification in project-based firms. Research Policy, 30,. p.1373-1394
    Skjolsvik, T., Lowendal, B., Kvalshaugen, R. and Fosstenlokken, S. (2007). Choosing to learn and learning to chose: strategies for client co-production and
    knowledge management. California Management Review May 01,. 20 pages


    Anbefalt litteratur

    Emneoversikt
    Samling 1
    Strategisk kompetanseledelse
    Kunnskapsprosesser
    Kunnskapstyper
    Kunnskapsorganisasjoner

    Samling 2
    Strategisk kompetanseledelse og innovasjon
    Kunnskapsintegrasjon
    Kunnskapsoverføring og prosjekter

    Samling 3
    Kompetanseledelsessystemer
    Teknologi og verktøy i organisering og ledelse

    Samling 4
    Organisasjon
    Kompetansemål
    Kompetansemobilisering
    Strategisk kompetansestyring

    Samling 5
    Knowledge creatio
    Læringskultur
    Kunnskapsdeling og tillit
    kunnskap og makt

    Samling 6
    Utvikling av strategisk kompetanseledelse - veien videre

      Dataverktøy
      Ingen.

      Læreprosess og tidsbruk
      Programmet gjennomføres over to semestre, med seks samlinger à tre dager. Undervisningen består av forelesninger, øvelser, cases, diskusjoner og ikke minst deltakernes egne refleksjoner og prosjektarbeid. Programmet er interaktivt, med kombinasjoner av videopptak, intervjuer, arbeidssituasjoner og arbeidserfaring, koblet om mot et case for hver samling. Deltakerne tar selv med eksempler fra egen hverdag. For eksempel gjennomfører et intervju, filmer arbeidsoppgaver eller møter, tar med utskrift fra medarbeidersamtaler og lignende. De skal også levere et prosjektarbeid innenfor en egen bedrift. Det forutsettes at deltakerne er aktive og bruker egne erfaringer innenfor programmets teoretiske og praktiske innhold.


      Eksamen
      Studentene evalueres gjennom prosjektarbeid, 18 studiepoeng og en individuell 72 timers hjemmeeksamen, 12 studiepoeng. Refleksjonsrapport inkluderes som en del av hjemmeeksamen og teller 50% av denne. Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektet kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.

      For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
      Studentene evalueres gjennom prosjektarbeid, 24 studiepoeng og en individuell 72 timers hjemmeeksamen, 6 studiepoeng. Refleksjonsrapport inkluderes som en del av hjemmeeksamen og teller 50% av denne. Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektet kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil to studenter.



      Eksamenskode(r)
      MAN 30211 - Prosjektarbeid, 18 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3021.
      MAN 30221 - Hjemmeksamen, 12 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3022.
      Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

      For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
      MAN 30231 - Prosjektarbeid, 24 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3023.
      MAN 30241 - Hjemmeeksamen, 6 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3024.
      Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


      Hjelpemidler til eksamen


      Kontinuasjon
      Ved neste ordinære eksamensgjennomføring.

      Tilleggsinformasjon