MAN 2962/2963 Skoleutvikling I

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2016/2017
English version

MAN 2962/2963 Skoleutvikling I


Kursansvarlig
Johan From

Institutt
Institutt for kommunikasjon og kultur

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
15

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Et delkurs i Master of Management med spesialisering i Skoleledelse. Skoleutvikling I kan følgelig tas som delstudium eller som en del av hele masteren.

I Skoleutvikling I og videreføringen, Skoleutvikling II gjennomgås og diskuteres de viktigste faktorer som påvirker skolens kvalitet. Programmene tar opp rammebetingelsene for utvikling av en bedre skole samt hvordan skolen kan utvikle sin organisasjon og sine pedagogiske arbeidsformer med sikte på å øke elevenes læring. I Skoleutvikling I utvikles innledningsvis en modell for mer effektiv skoleutvikling. Kunnskap om elevens læring framskaffet gjennom elevdata kan bidra til å utvikle kvaliteten i lærersamarbeidet og i neste omgang det pedagogiske innholdet i skolen i form av klasseledelse, læringsstøtte for den enkelte elev, og elevens medvirkning i egen læring. Studentene gjennomfører en selvevaluering av egen skole som grunnlag for å identifisere hvilke deler av skolens virksomhet og ledelse som må forbedres og utvikles.

Programmene som inngår i graden Master of Management kan tas i tilfeldig rekkefølge. Vi anbefaler imidlertid at man tar programmene Skoleutvikling I og Skoleutvikling II (MAN 2930) etter hverandre. For Master of Management med spesialisering i skoleledelse er rekkefølgen i programmene og delprogrammene fastlagt. Skoleutvikling II må gjennomføres som det avsluttende programmet for spesialiseringen i skoleledelse.

Læringsmål
Norsk skole trenger å forbedre og øke sitt bidrag til elevers læring. Gjennom dette programmet får studentene en bred innføring i de viktigste temaene for hvilken rolle effektive skoler kan spille i elevens utdanning. Dette skal bidra til å:
Styrke skolens måloppnåelse generelt, men i særlig grad knyttet til elevenes læringsutbytte.
Gi studentene en forståelse av mulighetene for effektivitetsforbedringer i utdanningssektoren.

Styrke kunnskapsforståelse og kunnskapspraksis som er nødvendig for ledelse av effektive skoler.

Kunnskaper:
Studentene skal tilegne seg kunnskap om hvordan skolens interne og eksterne miljø i bred forstand kan utvikles for å lage en skole som øker elevenes læring.
Studentene skal tilegne seg kunnskap om hvordan skoler gjennom å utnytte interne forhold og eksterne rammebetingelser kan øke sin kapasitet for elevers læring.
Studentene skal tilegne seg kunnskap om utfordringer ledere står overfor i praktisk endring av skolen i denne retning.

Ferdigheter:
Studentene skal kunne evaluere og vurdere verdien av ulike initiativ, virkemidler og tiltak som foreslås tatt i bruk i skolen i forhold til om de bidrar til elevers læring.
Studentene skal kunne lede og planlegge en endring av dagens situasjon i retning av en mer effektiv skole.
Studentene skal kunne gjennomføre i praksis endringer som forbedrer skolen.

Holdninger:
Studentene skal sette elevenes behov for læring i sentrum.
Studentene skal være kritisk reflekterende til situasjonen i egen skole og i norsk skole generelt.
Studentene skal være kontinuerlig søkende etter nye måte å utvikle egen skole på.

Forkunnskaper
Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng, 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Earl, Lorna M. og Helen Timperley. 2009. Professional Learning Conversations: Challenges in Using Evidence for Improvement. Dordrecht: Springer Netherlands. Kap 1,2,4,6 og 10
Emmer, Edmund T. og Carolyn M. Evertson. 2012. Classroom Management for Middle and High School Teachers. 9th Edition
Roald, Knut. 2012. Kvalitetsvurdering som organisasjonslæring. Fagbokforlaget. Kap 1, 2, 3, 6
Roald, Knut. 2012. Kvalitetsvurdering som organisasjonslæring. Fagbokforlaget. Kap 1, 2, 3, 6.


Artikkelsamling:
Ca. 300 sider.

Anbefalt litteratur
Bøker:
Hattie, John. 2013. Synlig læring for lærere: maksimal effekt på læring. Cappelen Damm akademisk
Marzano, R. J. 2003. Classroom management that works. Research Based Strategies for Every Teacher. Alexandria, Virginia, USA: ASCD


Artikler:
3/2014. Uro i skolen?. Norsk Pedagogisk tidsskrift.. Side 165- 177 og 190-202.

Emneoversikt
Samling 1 – Selvevaluering av egen skole
Metodisk opplegg for selvevaluering
Selvevaluering i relasjon til dagens systemer
Ledelsens rolle i selvevaluering

Samling 2 – Bruk av elevdata i lærersamarbeid
Innsamling og tilrettelegging av data
Lærernes arbeid med elevdata
Organisasjonslæring

Samling 3 – Ferdighetstrening
Stressmestring og endringsledelse
Strategier og metoder for å skape en arbeidsplass der en selv og andre motiveres av og mestrer store utfordringer og belastninger

Modul 4 – Organisering av elevenes læring
Klasseledelse
Atferds styring
Utvikling av sosiale og pedagogiske relasjoner


    Dataverktøy


    Læreprosess og tidsbruk
    Programmet gjennomføres over 4 samlinger, totalt ca. 75 timer. Veiledningstilbudet vil være noe ulikt på de forskjellige Executive Master of Management Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning.

    Arbeidskrav

    Eksamen
    Prosjektoppgaven skal løses individuelt eller i grupper på inntil tre (3) personer og gir 9 studiepoeng. Det skal i tillegg skrives et individuelt refleksjonsnotat (fagoppgave) som teller 6 studiepoeng. Både prosjektoppgave og refleksjonsnotat (fagoppgave) må gjennomføres for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

    Eksamenskode(r)
    MAN 29621 - Essay/Fagoppgave som teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MAN 2962, 6 studiepoeng.
    MAN 29631 - Prosjektoppgave som teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MAN 2963, 9 studiepoeng.
    Begge kurs/eksamener må være bestått for å oppnå karakter i kurset.


    Hjelpemidler til eksamen


    Kontinuasjon
    Ved neste ordinære eksamensgjennomføring.

    Tilleggsinformasjon