MAN 2924/2925/2926/2927 Porteføljestrategi og finansiell rådgivning

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

MAN 2924/2925/2926/2927 Porteføljestrategi og finansiell rådgivning

Kursansvarlig
Eldrid Gynnild, Heidi Høivik

Institutt
Institutt for regnskap - revisjon og jus

Semester
Høst; Vår

Studiepoeng
30

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Programmet retter seg mot investeringsrådgivere i finansnæringen som trenger spesialkompetanse på rådgivning og finansielle investeringer. Innholdet i programmet relateres til rådgivningsprosessen. Hvordan kan rådgiver, i samarbeid med kunden, utvikle en egnet og kvalitetssikret porteføljestrategi for kunden?

Læringsmål
Hensikten med programmet er å gi innsikt i og kunnskaper om økonomiske, finansielle og juridiske forhold som grunnlag for finansiell rådgivning på person- og bedriftsmarkedet, i tråd med god rådgivningsskikk og etiske standarder. Det legges også vekt på hvordan kunnskapen kan integreres i rådgivingsprosessen.

LÆRINGSMÅL:
Kunnskapsmål

Studenten skal få innsikt i ulike finansielle instrumenter og markeder, herunder aksje- og obligasjonsmarkedet. Deltakeren skal få forståelse for makroøkonomiske forhold som er av betydning for fastsettelse av renter og aktivakurser. Videre skal studenten få innsikt i juridiske spørsmål som har relevans for rådgivning på person- og bedriftsmarkedet.

Ferdighetsmål
Studenten skal forstå sammenhengen mellom risiko og avkastning i produkter og porteføljer, samt kunne vurdere, strukturere og analysere kundens finansielle situasjon og gi konkrete råd om plasseringer i tråd med bransjenormen ”God rådgivningsskikk” og etiske standarder. Videre skal studentene forstå betydning av samfunnsansvar, tillit og personlig integritet. Studenten skal kunne anvende relevant lovverk rundt skatt, arv og generasjonsskifte i rådgivningen.

Holdningsmål
Gjennom utstrakt bruk av rådgivningscase skal studenten utvikle faglig forståelse og trening i å se etiske dilemma i finansielle beslutninger.

Forkunnskaper
Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng, 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Bodie, Zvi, Alex Kane, Alan J. Marcus. 2011. Investments and Portfolio Management. 9th ed. McGraw-Hill/Irwin
Bråthen, Tore. 2008. Selskapsrett. 3. utg. Focus : Universitetsforlaget. kap. 7
Garsten, Christina and Tor Hernes. 2008. Ethical dilemmas in management. Routledge. Utvalgte kapitler
Henriksen, Jan-Olav og Arne Jon Vetlesen. 2006. Nærhet og distanse : grunnlag, verdier og etiske teorier i arbeid med mennesker. Gyldendal akademisk
Isachsen, Arne Jon og Geir Bjønnes. 2004. Globale penger. Gyldendal akademisk
Langfeldt, Sverre F. og Tore Bråthen. Lov og rett for næringslivet. Siste utg. Universitetsforlaget : Focus forlag. kap. 1, 4 , 5 , 6, 8.13-8.15 ,11,12
Skaar, Arvid Aage og Tor S. Kildal. 2009. Bedriftsskatterett. 11. utg. Gyldendal akademisk. kap. 1, kap. 10-14
Steigum, Erling. 2004. Moderne makroøkonomi. Gyldendal akademisk


Artikler:
Steigum, E. 2006. Aktivabobler – kan og bør myndighetene gjøre noe?. Magma. nr 1

Annet:
2009 -2010. Forvaltningen av Statens pensjonsfond i 2009. St melding 10. 100 sider
Bråthen, Tore. 2007:3. Selskapers avtaler med sine aksjonærer eller medlemmer av ledelsen. Nordisk Tidsskrift for Selskabsret (NTS). s. 65-89
Norges Bank. 2004. Norske finansmarkeder – pengepolitikk og finansiell stabilitet. Norges Bank’s skriftserie Nr 34, kap. 3. Norges Bank: Finansiell stabilitet rapport 1/11
Norges Bank. Pengepolitisk rapport 2/11
Sjåfjell, Beate. Kun til plunder og heft?
Forbudet mot selvfinansiering av aksjeerverv i den norske allmennaksjeloven § 8-10. Nordisk Tidsskrift for Selskabsret (NTS). 2009:1-2, s. 116-145



Anbefalt litteratur

Emneoversikt
Moduloversikt

1. Tillit, integritet og samfunnsansvar
2 Makroøkonomi – modeller og utviklingstrekk
3. Porteføljeteori og finansielle produkter
4. Relevant rådgivningsjus

Dataverktøy
Ingen.

Læreprosess og tidsbruk
Programmet foreleses over 5 samlinger, totalt, ca 150 timer.
Studenten skal selv definere problemstillinger og case fra praksis som skal være utgangspunkt for faglig diskusjon. Det legges vekt på strukturert gruppearbeid der studentene individuelt setter opp mål for seg selv, og samtidig er med på å evaluere andre studenter i gruppen. Studentene vil lære mer om gruppearbeid samtidig som de lærer mer om seg selv. Dette vil være nyttig input i forbindelse med rådgivingsprosessen.

Undervisningen foregår delvis i prosess mellom deltakere gjennom casepresentasjon og diskusjon og til dels gjennom ordinære forelesninger.

Veiledningstilbudet vil være noe ulikt lagt på de forskjellige Master Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til to timer pr. student som går Master Programmet som vanlig program. For studenter som tar Master Programmet som sitt avsluttende er veiledningstilbudet estimert til totalt seks timer.


Eksamen
Studentene evalueres gjennom et case og casepresentasjon, 18 studiepoeng, der caset teller 70 % og presentasjonen teller 30 %. I tillegg evalueres studentene med en individuell skriftlig eksamen, 12 studiepoeng. Alle evalueringsformer må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Caset kan løses individuelt eller i grupper på inntil tre personer.

For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
Studentene evalueres gjennom case og casepresentasjon, 24 studiepoeng, der caset teller 70 % og presentasjonen teller 30 %. I tillegg evalueres studentene med en individuell skriftlig eksamen, 6 studiepoeng. Alle evalueringsformer må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Caset kan løses individuelt eller i gruppe på inntil to personer.


Eksamenskode(r)
MAN 29241 - Prosessevaluering, 18 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2924.
MAN 29251 - 5-timers skriftlig individuell eksamen, 12 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2925.
Begge kurs/eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
MAN 29261 - Prosessevaluering, 24 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2926.
MAN 29271 - 5-timers skriftlig individuell eksamen, 6 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2927.
Begge kurs/eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


Hjelpemidler til eksamen
BI-definert eksamenskalkulator TEXAS INSTRUMENTS BA II Plus™,Norges Lover eller annen trykt lovsamling, særtrykk av lover. Under punktet eksamensinformasjon i studiehåndboken på web finnes det definisjoner av hjelpemidler ved skriftlig skoleeksamen. Legg særlig merke til bruk av kalkulator. http://www.bi.no/studiehandbok/hjelpemidler

Kontinuasjon
Ved neste ordinære eksamensgjennomføring.
Ved kontinuasjon i prosessevaluering må alle eksamenskomponentene tas på nytt.


Tilleggsinformasjon
Forelesere:
Programansvarlige er professor Heidi Høivik og førsteamanuensis Eldrid Gynnild.
Professor Heidi Høivik foreleser på modulen Tillit, integritet og samfunnsansvar, men bidrar for øvrig i forelesninger og casediskusjoner som krever integrasjon av etiske aspekter. Førstelektor Terje Synnestvedt foreleser i makroøkonomi. Professor Tore Bråthen og studierektor Dag Jørgen Hveem har ansvar for jusmodulen med 35 timer. Førsteamanuensis Eldrid Gynnild og førsteamanuensis Geir Bjønnes foreleser i modulen Porteføljeteori og finansielle produkter.


Om modulene

Modul
Tillit, integritet og samfunnsansvar

Rådgivere er selskapets fremste aktører som skaper gjensidig tillit i kontakt med kunder. Tillit, integritet og vilje til å ta ansvar er helt avgjørende for en samfunnsansvarlig finansverden. Dette er moralske verdier som ikke kommer i tillegg til fagkunnskaper, men er en integrert del av rådgiveres kompetanse.
Gjennom analyse av konkrete eksempler, e.g, kundesamtaler skal vi i felleskap avdekke etiske problemstilling og fremme relevant holdningsadferd som stemmer overens med organisasjonens egne verdier og forventninger i samfunnet. Trening skal styrke og videreutvikle egne verdibaserte holdninger og profesjonell integritet.
Siden denne kunnskapen er en integrert del av rådgiveres kompetanse, blir en god del av praktisk trening lagt inn i de øvrige modulene hvor deltakerne selv har bidratt med relevante case fra virkeligheten. I tillegg skal det legges vekt på betydning av god ledelse og hvordan etisk kompetanse kan vedlikeholdes i praksis.

Modul
Makroøkonomi , modeller og utviklingstrekk

Modulen skal gi studentene innsikt i makroøkonomiske mekanismer og sammenhenger som er viktige for norsk økonomi, herunder aktivapriser og renteutvikling. Deltagerne skal gjennom kurset opparbeide en forståelse for samspillet mellom finansmarkeder, penge- og finanspolitikk og konjunkturbevegelser. Kortsiktige og langsiktige effekter av penge- og finanspolitikken vil her stå sentralt. Gjennom diskusjon av viktige og aktuelle makroøkonomiske problemer som makroøkonomisk ustabilitet, finansielle kriser og smitteeffekter over landegrenser vil studentene få forståelse for utviklingen i sentrale variable som påvirker risiko og avkastning på ulike finansielle produkter.

Emneoversikt:

· Økonomiske data og datakilder
· Konjunkturteori
· Ledende indikatorer
· Valutakurssystemer
· Terminmarkeder
· Pengepolitikk
· Finanspolitikk
· Finansiell stabilitet
· Aktivabobler
· Finansielle kriser

Modul
Porteføljeteori og finansielle produkter

Målsettingen med modulen er at deltakerne etter gjennomføring skal ha et solid finansfaglig fundament for å kunne foreta bedre og mer reflektert finansiell rådgivning overfor personkunder og bedriftskunder. Gjennom bruk av case skal studentens faglige forståelse utvikles parallelt med økt etisk bevissthet.

Det gis en innføring i organiseringen av finansielle markeder. Videre gjennomgås terminkontrakter, opsjoner og noen nye finansielle instrumenter. Det redegjøres også for hvordan ulike instrumenter prissettes.

Det legges vekt på at studenten skal få innsikt i sammenhengen mellom risiko og avkastning i finansielle produkter og i porteføljer.

Studenten skal kunne strukturere kundens finansielle situasjon og gi konkrete råd om plasseringer. Gjennom utstrakt bruk av rådgivningscase skal studenten utvikle faglig forståelse og samtidig få trening i etiske dilemma.

Emneoversikt
· Verdipapirmarkedet – organisering
· Prissetting av verdipapirer
· Porteføljeteori
· Aktivaallokering
· Opsjoner og terminkontrakter
· Nye finansielle instrumenter

Modul
Relevant rådgivningsjus

Målsettingen med modulen er at deltakerne etter gjennomføring dels skal kunne gi råd og dels være en profesjonell samtalepartner overfor kunder på person- og bedriftsmarkedet. De juridiske emnene som behandles er relevant både for personkunder og bedriftskunder, mens noe vil ligge i grenseland. Fagområdene er en påbygging av juridisk kompetanse fra AFR, men det er ingen forutsetning at man er autorisert finansiell rådgiver.

Generasjonsskifte – helt eller delvis – er et viktig beslutningspunkt for personer som driver næring og/eller som har betydelige verdier. Ved overføring til neste generasjon, må spørsmål om barna skal eie i fellesskap eller om formuen skal splittes behandles. Tidspunkt for når overføring skal skje er et annet viktig tema – er det formålstjenelig med gjennomføring umiddelbart, over tid eller først etter at ”senior” er borte? Fordelingen mellom barna kan også være et tema, der bl.a. interesser og kompetanse spiller inn, særlig ved overføring av næringsvirksomhet. Endelig kan det være aktuelt å vurdere verdimessig overføring til neste ledd, men med fortsatt kontroll hos senior.

Ved generasjonsskifte er det viktig å planlegge i god tid og kjenne konsekvensene av ulike valg. Faktorenes orden er ikke likegyldig. Valg av selskapsform ved overføring av næringsvirksomhet kan også være av stor betydning. Hvorvidt overføring skal skje som gave, salg eller gavesalg er et annet viktig valg som det ikke er noe generelt svar på. Avtalene knyttet til ovennevnte kan ha stor betydning, og sentrale avtalerettslige forhold behandles i modulen.


Emneoversikt
· Arv/generasjonsskifte , tidsperspektiv, gjennomskjæring
· Selskapsrett – ulike selskapsformer, herunder om sentrale karakteristika, stiftelse, styringsorganene, kapitalforhold, beskyttelse av selskapskapitalen, ansvar for selskapsforpliktelsene og andre risikoforhold, endringer på eiersiden
· Avtalerett
· Skattemessige behandling av ulike selskapstyper og av deltakere eller selskapseier(e)
Aktuelle dommer og andre praktiske tilfeller vil inngå i grunnlaget for casedrøfting.