MAN 2430/2431/2432/2433 Strategisk forretningsutvikling og innovasjon

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

MAN 2430/2431/2432/2433 Strategisk forretningsutvikling og innovasjon

Kursansvarlig
Ragnvald Sannes, Espen Andersen

Institutt
Institutt for ledelse og organisasjon

Semester
Høst

Studiepoeng
30

Undervisningsspråk
Norsk og engelsk

Innledning
Mange virksomheter har et sterkt fokus på forretningsutvikling og innovasjon for utvikling nye produkter og tjenester, forbedring av egne prosesser, og mer effektiv samhandling med samarbeidspartnere. I slike prosesser ser vi at teknologi har en sentral rolle i forhold til begrensninger i eksisterende løsninger og nye muligheter som åpner seg gjennom teknologisk utvikling. Programmet dreier seg om forretningsutvikling og innovasjon som er relatert til bruk av teknologi. Det omfatter alt fra bruk av teknologi i forretningsprosesser og tjenester, utvikling av forretningsmodeller, og styringsmodeller for bruk av teknologi i en virksomhet. Med teknologi tenker vi i hovedsak på informasjonsteknologi.

Visjonen med dette programmet er å sette deltakerne i stand til å anvende teorier, modeller, metoder og verktøy for utvikling av innovasjoner fra idé til implementering. Målsettingen er å utvikle deltakere som kan ta en aktiv rolle i forretningsutvikling i egen virksomhet. De skal tilegne seg en tverrfaglig og systematisk tilnærming til innovasjon, forretningsutvikling og endringsprosesser, og derigjennom bidra til økt verdiskaping.

Programmet er organisert rundt en innovasjonsprosess og bruk av teknologi. I forbindelse med hver samling vil det derfor være aktiviteter som knytter samlingen sammen med prosjektoppgaven og delleveranser på denne.

Programmet gjennomføres med fem samlinger over 3-4 dager. I tillegg er det nettbaserte aktiviteter som tilsvarer fire samlingsdager.

Programmet henvender seg til alle som er berørt av forretningsutvikling og innovasjon, og som ønsker en aktiv rolle i slikt arbeid.

Læringsmål
Læringsmålene for programmet er delt inn i kunnskapsmål, ferdighetsmål og holdningsmål.

Kunnskapsmål

  • ha kjennskap til ulike modeller for verdiskaping
  • ha kjennskap til ulike modeller for innovasjon
  • ha kjennskap til sentrale teknologitrender og deres potensiale
  • ha kunnskap om teknologiarkitekturer og deres betydning som en plattform for innovasjon
  • ha kjennskap til ulike modeller for kunnskapsledelse og kunnskapsforvaltning
  • ha kjennskap til styringsmodeller og prinsipper for god samhandling mellom forretningssiden og teknologisiden

Ferdighetsmål
  • kunne analysere forretningsmessige muligheter med teknologi
  • kunne beskrive en innovasjonside og presentere denne
  • kunne gjennomføre en innovasjonsprosess
  • kunne gjennomføre en evaluering av en innovasjonside
  • kunne anvende moderne verktøy for samhandling

Holdningsmål
  • ha et helhetlig perspektiv på teknologi, innovasjon og forretningsutvikling

Forkunnskaper
Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng, 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Christensen, Bo Hjort. 2009. Effektiv anvendelse av IKT : elektronisk forretningsdrift. Versjon 5. Nyest utgave distribueres i elektronisk format i løpet av kurset
Christensen, Clayton M., Michael E. Raynor. 2003. The innovator's solution : creating and sustaining successful growth. Harvard Business School Press
Gottschalk, Petter. 2004. Informasjonsteknologi i kunnskapsledelse. Universitetsforlaget
Pearlson, Keri E. and Carol S. Saunders. 2009. Strategic management of information systems. 4th ed. Wiley


Artikkelsamling:
Artikkelsamling bestående av artikler som distribueres i forbindelse med undervisningen, hovedsaklig i elektronisk format.

Anbefalt litteratur
Bøker:
Beniger, James R. 1986. The control revolution : technological and economic origins of the information society. Harvard University Press
Benkler, Yochai. 2006. The wealth of networks : how social production transforms markets and freedom. Yale University Press
Brandt, Richard L. 2011. One click : Jeff Bezos and the rise of Amazon.com. Portfolio Penguin. Rik beskrivelse av caset Amazon.com
Broadbent, Marianne, Ellen Kitzis. 2005. The new CIO leader : setting the agenda and delivering results. Harvard Business School Press
Checkland, Peter and John Poulter. 2006. Learning for action : a short definitive account of soft systems methodology and its use for practitioners, teachers, and students. Wiley. Anbefalt litteratur med metodebeskrivels for å tegne et 'rikt bilde'
Chesbrough, Henry. 2006. Open business models : how to thrive in the new innovation landscape. Harvard Business School Press
Chesbrough, Henry. 2006. Open innovation : researching a new paradigm. Oxford University Press
Christensen, Clayton M. 2003. The innovator's dilemma : when new technologies cause great firms to fail. Rev. ed. Harvard Business School Press
Christensen, Clayton M. , Scott D. Anthony, Erik A. Roth. 2004. Seeing what's next : using the theories of innovation to predict industry change. Harvard Business School Press
Dodgson, Mark, David Gann, Ammon Salter. 2005. Think, play, do : technology, innovation, and organization. Oxford University Press
Dyer, J, H. Gregersen and Clayton M. Christensen. 2011. The innovator's DNA : mastering the five skills of disruptive innovators. Harvard Business School Press
El Sawy, Omar A. 2001. Redesigning enterprise processes for e-business. Irwin/McGraw-Hill. 200 s. Boken er utsolgt fra forlag, utvalgte sider tilgjengeligjøres for studenten. Relevant som sjekkliste for prosjekter med prosessforbedring
Govindarajan, V. og C. Trimble. 2010. The other side of innovation: solving the execution challenge. Harvard Business Review Press
Keen, Peter G.W. 1991. Shaping the future : business design through information technology. Harvard Business School Press. En klassiker om ledere og beslutninger om IT
Laudon, Kenneth C., Jane P. Laudon. 2012. Management information systems : managing the digital firm. 12th ed. Pearson Education. ca 750s. Bakgrunnsstoff/oppslagsverk for grunnleggende teknologiforståelse
Nonaka, Ikujiro and Hirotaka Takeuchi. 1995. The knowledge-creating company : how Japanese companies create the dynamics of innovation. Oxford University Press
Osterwalder, Alexander and Yves Pigneur. 2009. Business model generation : a handbook for visionaries, game changers, and challengers. Wiley. En "preview" på 72 sider kan lastes ned fra www.businessmodelgeneration.com
Rogers, Everett M. 2003. Diffusion of innovations. 5th ed. Free Press. Kap. 6 og 7. Resten av boken anbefales for en rikere forståelse av drivere til diffusjon av innovasjon
Utterback, James M. 1994. Mastering the dynamics of innovation : how companies can seize opportunities in the face of technological change. Harvard Business School Press
Van de Ven, A. H. ... [et al.]. 1999. The Innovation journey. Oxford University Press. Kap. 1-7 anbefales som en forskningsbasert beskrivelse av innovasjonsprosesser.
Weill, Peter and Jeanne W. Ross. 2004. IT governance : how top performers manage IT decision rights for superior results. Harvard Business School Press


Emneoversikt
  • Forretningsutvikling, verdiskaping og teknologi
  • Innovasjon, innovasjonsmodeller og innovasjonsprosess
  • Teknologisk utvikling og nye forretningsmuligheter
  • Hva er en god idé? Hvilken verdi har den?
  • Forretningsprosesser og virksomhetsarkitektur
  • Teknologiledelse og styringsmodeller
  • Strategiske kunnskapsressurser og utviklingsarbeid

Dataverktøy
Programmet gjennomføres med aktiv bruk av tjenester på internett og moderne samhandlings-/kommunikasjonsverktøy som kan støtte en innovasjonsprosess.

Læreprosess og tidsbruk
Programmet foreleses over fem samlinger og med nettbaserte aktiviteter, totalt ca 150 timer. Arbeidsbelastningen for de nettbaserte aktivitetene tilsvarer fire undervisningsdager. Fordelingen av tid på ulike aktiviteter er tentativ.

Samlinger
- Forelesninger, casediskusjoner, osv.: 90 t
- Studentpresentasjoner: 30 t
Nettbaserte forelesninger: 15 t
Eget arbeid med nettbaserte aktiviteter: 15 t

Prosjektoppgaven
Prosjektoppgaven er en integrert del av programmet med delinnleveringer og presentasjoner i samlingene. Det fører til at arbeidsbelastningen blir jevnt fordelt over året.

Veiledning
Veiledningstilbudet i dette programmet omfatter muntlige tilbakemeldinger på presentasjoner under samlingene, skriftlige tilbakemelding/evalueringer på delinnleveringer, og veIledningsmøter med den enkelte gruppe.

Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er to timer pr. student for studenter som tar programmet som et ordinært program. For studenter som tar programmet som et avsluttende program er veiledningstilbudet totalt 6 timer.


Eksamen
Studentene evalueres gjennom et prosjektarbeid og en individuell skriftlig eksamen.

Prosjektarbeidet evalueres i form av en prosessevaluering med 4 obligatoriske delinnleveringer etter samling 2, 3, 4 og 5. Til slutt skrives en sluttrapport som leveres inn etter siste samling. Innlevering til hver samling teller 15%, og den avsluttende rapporten teller 40% av samlet karakter på prosessevalueringen. Karakteren i delinnleveringene og sluttrapporten blir slått sammen på vitnemålet. Prosessarbeidet kan skrives i grupper på inntil tre personer. For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program kan prosessarbeidet skrives individuelt eller i gruppe på to personer.

Videre evalueres studentene gjennom skriftlig individuell eksamen. Det gis én separat karakter for skriftlig eksamen.

Alle elementer må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


Eksamenskode(r)
MAN 24301 - Prosessevaluering; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2430, 18 studiepoeng.
MAN 24311 - 5 timers individuell skriftlig eksamen; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2431, 12 studiepoeng.

Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
MAN 24321 - Prosessevaluering; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2432, 24 studiepoeng.
MAN 24331 - 5 timers individuell skriftlig eksamen teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2433, 6 studiepoeng.

Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler tillatt. Det er tillatt å medbringe egen laptop til eksamen.

Under punktet eksamensinformasjon i studiehåndboken på web finnes det definisjoner av hjelpemidler ved skriftlig skoleeksamen. Det finnes egne tilleggsregler mht bruk av laptop på eksamen som distribueres under kurset. http://www.bi.no/studiehandbok/hjelpemidler


Kontinuasjon
Ved neste ordinære eksamensgjennomføring.
Ved kontinuasjon i prosessevaluering må alle eksamenskomponentene tas på nytt.


Tilleggsinformasjon
1. Samling - Strategi, forretningsutvikling og teknologiutvikling
Samlingen er i stor grad basert på diskusjon av case som illustrerer sammenhengen mellom strategiske valg, forretningsmodeller og bruk av teknologi. Sentralt i samlingen er forståelse av teknologiens rolle i verdikjeder, verdiverksteder og verdinettverk.
Arbeidet med prosjektoppgaven initieres på samlingen.

2. Samling - Teknologi og innovasjon
Samlingen gjennomføres med besøk til Accentures Technology Lab i Sophia Antipolis i Provence. Der vil vi bl.a. få en demonstrasjon av hvordan ny teknologi kan bidra nye forretningsmodeller og tjenester. I samlingen skal vi også jobbe med hva en innovasjonsprosess er. I prosjektoppgaven har vi fokus på idébeskrivelse.

3. samling - Teknologiledelse
Når man gjennomfører forretningsutvikling og innovasjon vil man støte på noen sentrale utfordringer i forhold til å velge hensiktsmessige teknologiske løsninger. Det vil bli gitt en innføring i disse samt i teknikker som bidrar til å takle disse utfordringene. Temaer som virksomhetsarkitektur og arkitekturplanlegging står sentralt i samlingen. I prosjektoppgaven har vi fokus på teori, løsninger og potensielle effekter

4. Samling - Kunnskap, holdninger og teknologi
Kunnskap og kunnskapsdeling er sentralt i arbeide med forretningsutvikling og innovasjon. I samlingen vil vi se på noen modeller for å forstå disse sammenhengene, hvilke utfordringer de medfører, og noen rammeverk for å takle disse. I prosjektoppgaven har vi fokus på evaluering og justering av idé/løsning.

5. Samling - Teknologiledelse og styringsmodeller
Samlingen vil ha fokus på teknologiledelse sett fra virksomheten, og ikke teknologisiden. Med bakgrunn i forskning på styringsmodeller (IT-governance), ledelse og organisering av teknologifunksjonen vil se på kriterier for å velge hensiktsmessige modeller i egen virksomhet. I prosjektoppgaven har vi fokus på konklusjon og anbefaling om realisering

Nettbaserte aktiviteter
I løpet av programmet vil vi gjennomføre nettbaserte aktiviteter som i arbeidsomfang tilsvarer fire samlingsdager. Gjennomføringen vil omfatte online sesjoner (forelesninger og diskusjon), arbeid med prosjektoppgaven, og eget arbeid (individuelt og gruppe). Online sesjoner vil være tidsbestemt, andre vil være oppgaver med tidsfrister.

Prosjektoppgaven
Prosjektoppgaven i dette programmet handler om å gjennomføre en utredning av en innovasjonsidé. Innovasjonsideen kan omfatte forbedringstiltak i en eksisterende virksomhet (prosess, organisasjon, verktøy, forretningsmodell), nye produkter eller tjenester hvor bruk av IT er en del av leveranseplattformen, og utvikling av nye forretningsideer/-modeller.