KLS 3570 Entertainment Industries
KLS 3570 Entertainment Industries
I dette kurset får studentene en innføring i de mediebaserte delene av underholdningsbransjene, inkludert film-, TV-, bok-, musikk- og spillbransjene. De inkluderer også perspektiver på underholdningsprodukter og tilstøtende bransjer. Verdiskapingen i disse bransjene skjer primært gjennom å skape opplevelser for publikum, noe som stadig blir viktigere også i andre deler av næringslivet. Mediebaserte underholdningsprodukter er ofte komplekse i den betydning at de er resultat av samarbeid mellom mange aktører med kunstnerisk, teknisk og forretningsmessig bakgrunn. Videre er de ikke knyttet til tid og sted på samme måte som i live-bransjene. Dermed er det færre naturlige begrensninger, og digital teknologi har gjort underholdningsmarkedene tilnærmet grenseløse. Gjenværende begrensninger er i stor grad kulturelt, institusjonelt og økonomisk betinget.
I løpet av kurset skal studentene tilegne seg kunnskap om:
- de strukturelle og økonomiske egenskapene
- rammene som former underholdningsbransjene,
- bransjenes modeller for verdiskaping,
- underholdningskonsumets særegenheter,
- samspillet mellom bransjenes forskjellige aktører.
I løpet av kurset skal studentene:
- utvikle analytiske ferdigheter
- gjennomføre grunnleggende bransjeanalyser
- utvikle et bransjeperspektiv
- utvikle ferdigheter til å kommunisere profesjonelt som en insider i bransjene.
Studentene skal i løpet av kurset:
- utvikle sin forståelse for samspillet mellom kunstneriske og kommersielle perspektiver samt for de dilemmaer som naturlig følger
- Forholdet mellom underholdning, kunst og kultur
- Film-, TV-, bok-, musikk- og spillbransjene: egenart og fellestrekk
- Underholdningsproduktenes særtrekk og egenskaper
- Utviklingstrekk og endring i underholdningsbransjene
- Påvirkningen ny teknologi har på underholdningsbransjene
- Merkevarebygging og markedsføring
- Underholdningskonsumet
- Aktører, prosesser og ulike former for verdiskaping
- Forretningsmodeller, finansiering og fordeling
- Organisasjons- og samarbeidsformer
I kurset blir det lagt vekt på at studentene skal kunne anvende kunnskapen de tilegner seg. De vil blant annet jobbe med oppgaver knyttet til aktuelle og konkrete utfordringer bransjeaktører står overfor og løse disse med hjelp av analytiske verktøy tilpasset underholdningsbransjene fra økonomi-, organisasjon- og ledelsesfagene.
Kurset har arbeidskrav med fire oppgaver som skal skrives i notatform. Tre av oppgavene må godkjennes for at studentene kan gå opp til eksamen.
Kontinuasjon
Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke ta eksamen. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring.
Studenter som ikke får bestått på skriftlig eksamen eller som ønsker å forbedre karakteren, kan ta ny kontinuasjonseksamen ved senere gjennomføring av eksamen.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
No specific prerequisites are required.
Obligatorisk arbeidskrav | Gitt arbeidskrav | Obligatoriske arbeidskrav | Kommentar arbeidskrav |
---|---|---|---|
Obligatorisk | 4 | 3 | 3 av 4 oppgaver må være godkjent |
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 4) Varighet: 2 Uke(r) Eksamenskode: KLS 35701 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 30 Time(r) | |
Innlevering(er) | 50 Time(r) | Arbeid i forkant av innleveringer av arbeidskrav 40 timer, bearbeidelse av tilbakemelding på arbeidskrav 2,5 timer x 4 arbeidskrav |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 80 Time(r) | |
Eksamen | 40 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.