KLS 3410 Kulturøkonomi
KLS 3410 Kulturøkonomi
Kurset kulturøkonomi introduserer kunst og kreativ næring i en økonomisk ramme og er et viktig grunnkurs for å introdusere økonomiske teorier og analysemetoder i Creative Industries Managements programkurser.
Studentene utstyres med teoretiske begreper og analytiske verktøy for å forstå verdisetting i forhold til kulturgoder, og hvorfor enkelte kulturgoder mottar offentlige tilskudd. I tillegg vil kurset dekke kritiske økonomiske spørsmål om tilbud og etterspørsel av kulturelle og kreative goder. Dette inkluderer nyere forskning om kjennetegn ved kreativt arbeid, dannelse av forbrukernes preferanser, forbrukerteori, segmentering og digitalt forbruk.
Kurset tar utgangspunkt i to hovedspørsmål: Hva er kulturøkonomi? Og hvordan benyttes kulturøkonomi i praksis? Kurset gjennomføres med teori knyttet til case-studier.
Studentene skal lære om grunnleggende teoretiske og analytiske verktøy for å evaluere prosesser og dynamikk i kreative næring. De skal tilegne seg kunnskaper om:
- sentrale kjennetegn ved kulturelle og kreative goder
- argumenter for offentlig støtte til kultursektoren
- teorier om verdi innen kunst og kreative næring
- metoder for å vurdere økonomiske og ikke-økonomiske verdier
- teorier om kreative arbeideres motivasjon og inntekt
- forbrukeratferd i kreativ næring
Studentene skal kunne redegjøre for og analysere grunnleggende atferd til nøkkelaktørene innenfor kreativ næring. De skal lære seg:
- å identifisere en rekke økonomisk-relaterte problemstillinger innen kunst og kreativ næring
- å anvende økonomiske teorier og verktøy for å forstå den grunnleggende dynamikken innen kreativ næring
Studentene skal lære å anvende metoder fra økonomifaget som en analytisk tilnærming til kunst og kreativ næring. Ved å behandle viktige begreper fra kulturøkonomi i et enkelt grunnkurs, skal kurset forberede studentenes bruk av disse begrepene i de bransjespesifikke kursene.
- Hva er kulturøkonomi?
- Organisering av markeder i kreativ næring
- Økonomiske argumenter for offentlig støtte til kunst- og kulturelle goder
- Økonomiske og ikke-økonomiske verdier i kreative og kulturelle goder
- Kreative arbeideres arbeidsmarkedsatferd og inntekt
- Opphavrettsøkonomi
- Digital distribusjon av kreative og kulturelle goder
- Forbrukerteori, markedssegmentering og publikumsforskning på kulturgoder
Kurset gjennomføres ved hjelp av forelesninger og case-diskusjoner.
Kurset har arbeidskrav med fire oppgaver som skal skrives i notatform. Tre av oppgavene må godkjennes for at studentene kan gå opp til eksamen.
Undervisning
Undervisningen vil foregå med en kombinasjon av norsk og engelsk. Forelesningene vil bli på engelsk mens diskusjonene foregår på norsk. Eksamen kan besvares på norsk eller engelsk.
Kontinuasjon
Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke ta eksamen. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring.
Studenter som ikke får bestått på skriftlig eksamen eller som ønsker å forbedre karakteren, kan ta ny kontinuasjonseksamen ved senere gjennomføring av eksamen.
Obligatorisk arbeidskrav | Gitt arbeidskrav | Obligatoriske arbeidskrav | Kommentar arbeidskrav |
---|---|---|---|
Obligatorisk | 4 | 3 | 3 av 4 oppgaver må være godkjent |
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 2 Uke(r) Eksamenskode: KLS 34101 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 30 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 40 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 50 Time(r) | |
Innlevering(er) | 80 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.