JUR 3516 Juridisk metode og kontraktsrett
JUR 3516 Juridisk metode og kontraktsrett
Juridisk metode og kontraktsrett er et programkurs for Bachelorstudiet i økonomi og forretningsjus og er tilpasset de læringsmål som er satt for dette studiet. Kurset er inndelt i fire hovedemner:
- Juridisk metode
- EØS-rett
- Avtalerett
- Kjøpsrett
Studenten skal:
- ha god kunnskap om juridisk metode og det norske rettssystemet, samt ha kunnskap om EØS-reglenes betydning for norske regler
- ha god kunnskap om de institusjonelle forholdene i EU- og EØS-samarbeidet
- god kunnskap om regler om avtaleinngåelse, fullmaktslæren, ugyldighet/lemping og avtaletolkning/utfylling
- god kunnskap om sentrale regler for gjennomføring av en kjøpsavtale, samt regulering av brudd på slike prosesser.
Studenten skal:
- kunne anvende den juridiske metode, både i lys av norske og internasjonale rettskilder, og være i stand til å anvende relevante digitale verktøy i dette arbeidet. Dette innebærer å kunne identifisere rettslige problemstillinger i et saksforhold, samt å finne frem til, analysere og sammenstille rettskildefaktorer med sikte på å fastlegge gjeldende rett og løse konkrete rettsspørsmål innenfor fagområdene avtalerett og kjøpsrett.
- kunne formulere og formidle kunnskaper om EØS-rettslige problemstillinger, samt løse rettsspørsmål basert på EØS-rettslig metode.
Studenten skal:
- ha utviklet evnen til kritisk tenkning og etisk refleksjon, gjennom trening i bruk av juridisk metode.
- ha et bevisst forhold til gråsonen mellom rettslige standarder, klart definerte regler og etiske prinsipper. Dette innebærer at studentene innenfor kursets fire hovedemner skal kunne identifisere etiske dilemmaer i en virksomhet, samt ha en bevisst holdning til hvordan etiske problemstillinger kan håndteres, og kunne integrere ansvarlighet og bærekraftshensyn i virksomheters forretningsmodeller, innovasjon, praksis og verdiskapning.
- kunne arbeide i internasjonale miljøer, samt ha forståelse for rettskilder med internasjonalt opphav.
Juridisk metode
- Sentrale rettslige grunnbegreper, som begrepene rett, rettsregel, rettskilde, rettighet, rettsanvendelse, skjønn, plikt (påbud, forbud), kompetanse
- Forholdet mellom rettslige og andre normative grunnbegreper, som makt, moral, rettferdighet
- Skillet mellom skreven (lovfestet) og uskreven (ulovfestet) rett, herunder om legalitetsprinsippet
- Rettskildeprinsippene, herunder om skillet mellom relevans-, slutnings- og vektspørsmål
- Lovgivningsprosessen
- Grunnlovens særlige rettsstilling
- Hovedprinsipper for tolkning av lov, herunder om skillet mellom presiserende, utvidende, analogisk og innskrenkende lovtolking
- Hovedprinsipper for forståelse/tolkning og bruk av lovforarbeider og rettspraksis som rettskilde
- Domstolsapparatets oppbygging
- Forholdet mellom generelle rettsregler og individuelle normer, eksempelvis slike som er gitt ved avtale
- Løsning av regelkonflikter, herunder om lex-prinsippene
EØS-rett
- Kravene til gjennomføring av EØS-regler i norsk rett
- EØS-reglenes betydning i norsk rett
- Hovedtrekkene ved EU-retten og EØS-retten
- Institusjoner og beslutningsprosesser i EU og EØS
- Hovedtrekkene om forbudene mot hindringer for bevegelighet av varer, personer, tjenester og kapital over landegrensene, og modifikasjonene i disse forbudene (de fire friheter)
Avtalerett
- Avtalerettens rettskilder
- Avtalerettslige prinsipper
- Forholdet mellom generell og spesiell avtalerett
- Ulike former for avtaleinngåelse, herunder om lovfestede og ulovfestede prinsipper
- Fullmaktslæren, herunder om fullmakt basert på avtale, lov og ulovfestet rett
- Ugyldighet og lemping av avtaler, herunder om ugyldighet ved avtalens form, løfteavgivers habilitet, avtalens tilblivelse, avtalens innhold og bristende forutsetninger
- Tolkning og utfylling av avtaler, herunder om de viktigste tolkningsprinsippene
Kjøpsrett
- Oversikt over anvendelsesområdene til spesielt kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven, men også hovedtrekkene ved håndverkertjenesteloven, avhendingsloven, bustadoppføringsloven og angrerettloven
- Oversikt over sentrale forskjeller mellom kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven
- Selgers plikt til å levere tingen til rett tid og rett sted i henhold til kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven
- Kjøpers rettigheter ved kontraktsbrudd fra selgers side i form av kontraktsbrudd i henhold til kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven
- Selgers plikt til å levere rett ting i henhold til kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven
- Kjøpers rettigheter ved kontraktsbrudd fra selgers side i form av mangel ved tingen i henhold til kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven
- Kjøpers plikter i forbindelse med avvikling av kjøpsavtalen i henhold til kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven
- Selgers rettigheter som følge av kontraktsbrudd fra kjøpers side
- Oversikt over de viktigste reglene i håndverkertjenesteloven
- Oversikt over de viktigste punktene i angrerettloven
- De viktigste reglene om lovvalg i internasjonale kjøpsforhold samt vernetingsreglene og materielle regler som gjelder etter at det er foretatt et lovvalg
Kurset gjennomføres ved bruk av varierte læringsaktiviteter, i en kombinasjon av tradisjonell klasseroms-undervisning, ulike digitale tilbud, veiledning og selvstudium. Hovedvekten av den tilrettelagte undervisningen ligger på forelesninger og oppgaveløsning. Det tilbys også diverse læringsaktiviteter på nett i form av eksempelvis webinarer, quiz, videoer, samt digitale diskusjonsforum.
I starten av kurset vil studentene få en semesterplan med oversikt over alle læringsaktiviteter. For et godt læringsutbytte, forventes studentene å delta på samtlige aktiviteter.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
JUR 3420 Forretningsjus eller JUR 3631 Markedsrett og etikk evt. tilsvarende kurs.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 6 Time(r) Eksamenskode: JUR35161 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 80 Time(r) | Av de 80 timene er 54 timer tradisjonell klasseromsundervisning, mens den resterende tiden gjennomføres ved digitale læringsaktiviteter. |
Gruppearbeid / oppgaver | 84 Time(r) | Deltagelse i grupper og arbeid med case/oppgaver. |
Forberedelse til undervisning | 80 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 150 Time(r) | |
Eksamen | 6 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.