JOU 3553 Fortellende journalistikk - KONTINUASJONSEKSAMEN
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
JOU 3553 Fortellende journalistikk - KONTINUASJONSEKSAMEN Kursansvarlig Jo Bech-Karlsen Institutt Institutt for kommunikasjon - kultur og språk Semester Vår Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Læringsmål I dette kurset skal studentene lære å lage fortellende journalistikk på papir og nett. Målet er at de, gjennom forelesninger og praktiske øvelser kombinert med respons i verksteder, skal beherske fortellende former innenfor reportasje og feature. Kurset vil hente historier først og fremst fra finans og næringsliv, og ha fokus på gode leseropplevelser og kunnskapsformidling. Gravejournalistikk handler ofte om kompliserte og sammensatte saksforhold, og tanken er at den fortellende formen kan bidra til å skape sammenheng og forståelse. Hovedplattformene vil være papiravis/magasin og nettavis. Studentene skal utvikle kunnskap om featurejournalistikk i skriftlige medier og på nett gjennom digital historiefortelling. Kurset skal stimulere studentenes språkfølelse og stilistiske bevissthet. Kunnskapsmål Underveis i kurset skal studentene:
Ferdighetsmål Studentene skal etter endt kurs kunne lage fortellende reportasjer og featureartikler. De skal kunne bruke litterære virkemidler og fortellertekniske grep som høyner leseropplevelsen. De skal kunne grunnleggende digital historiefortelling. Holdningsmål Studentene skal opparbeide et bevisst forhold til skillet mellom feature og fiksjon. Videre skal de kunne reflektere over sin egen rolle som fortellende, forklarende og fortolkende formidler og forholdet til kildene i reportasje- og featurejournalistikken. Forkunnskaper Gjennomført kursene i Nyhetsjournalistikk og Undersøkende journalistikk. Obligatorisk litteratur Bøker: Bech-Karlsen, Jo. 2007. Åpen eller skjult : råd og uråd i fortellende journalistikk. Universitetsforlaget. 263 sider Steensen, Steen. 2009. Stedets sjanger : om moderne reportasjejournalistikk. IJ-forlag. 271 sider Annet: Jazzmontør. 2007. Digital historiefortelling. Jazzmontør. 67 sider Jo Bech-Karlsen. Kompendium - Fortellende journalistikk. Ca 80 sider Anbefalt litteratur Emneoversikt
Dataverktøy Windows Movie Maker Læreprosess og tidsbruk Kurset vil bli gjennomført med en kombinasjon av forelesninger, aktivisering og veiledning med praktiske oppgaver og case. Anbefalt tidsforbruk:
Eksamen Endelig karakter i kurset fastsettes på grunnlag av følgende elementer: Del 1: Mappeevaluering, teller 60 % Mappen skal innleveres for sensur i slutten av semesteret, og skal bestå av: - En skriftlig journalistik fortelling i tekstform. Alternativt en digital journalistisk fortelling (levende bilder med lyd eller stillbilder med lyd og tekst). Dersom man leverer en digital journalistisk fortelling må dette leveres på USB minnepinne merket med studentnummer og kurskode. - Egenvurdering (se beskrivelse under Læreprosess). Innleveringen skal løses individuelt. Del 2: 72-timers individuell hjemmeeksamen, teller 40%. Hjemmeeksamen utleveres i slutten av semesteret, og skal løses individuelt. Både mappeevalueringen og hjemmeeksamen må bestås for å få endelig karakter i kurset. Eksamenskode(r) JOU 35531 - Mappevurdering, teller 60 % for å oppnå karakter i kurset JOU 3553 Fortellende journalistikk, 7,5 studiepoeng. JOU 35532 - 72-timers individuell hjemmeeksamen, teller 40 % for å oppnå karakter i kurset JOU 3553 Fortellende journalistikk, 7,5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Alle hjelpemidler tillatt. Kontinuasjon Kurset ble undervist siste gang våren 2012. Kontinuasjonseksamen tilbys høsten 2012 og siste gang våren 2013. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI