FORK 0301 Kurs i studiestrategier
![]() |
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
FORK 0301 Kurs i studiestrategier Kursansvarlig Anna Therese Steen-Utheim Institutt Semester Høst Studiepoeng 0 Undervisningsspråk Norsk Innledning Kurset tilbys nye studenter på bachelornivå. Læringsmål
Kunnskapsmål I løpet av kurset skal studentene tilegne seg kunnskaper om hvordan ulike studiestrategier kan gi oversikt, struktur og økte læringseffekter i studiehverdagen. Studentene skal også kunne kjenne til og vurdere hvordan ulike verktøy kan bidra til regulering av egen læring og studievaner. Ferdighetsmål Ved endt kurs skal studentene kjenne til og ta i bruk ulike verktøy for å mestre studiehverdagen og få mest mulig utbytte av den. Holdningsmål I løpet av kurset skal studentene bli bevisst sine egne studiestrategier og kunne reflektere over hvordan disse kan brukes i studiesammenheng. Forkunnskaper Det stilles ingen krav til forkunnskaper. Obligatorisk litteratur Anbefalt litteratur Bøker: Payne, Elaine and Lesley Whittaker. 2006. Developing essential study skills. 2nd ed. FT Prentice Hall Annet: Gabrielsen, Dysvik & Tangaard. 2012. Kurshefte for kurs i studiestrategier. Handelshøyskolen BI. Kursheftet deles ut av kursleder. Ved engelsk gjennomføring benyttes: Warner-Søderholm, Dysvik & Tangaard: Course book in study strategies. Handelshøyskolen BI. Emneoversikt Emne 1 er en generell innføring i det å være student på BI og fokuserer særlig på at studenten skal bli bevisst sin egen læringsstil, øke selvdisiplinen og utnytte dette på en hensiktsmessig måte. Emnet handler om å sette mål for gjennomføring av studier og planlegging av studier. I denne delen blir studenten gjennom ulike oppgaver bevisst sine tidligere erfaringer og studievaner, og blir introdusert for nye teknikker for studiemestring. Emnet handler også om hvordan studentene kan få oversikt over pensum og ulike måter å lese en pensumbok på. Studentene får også anledning til å øve på å øke lesehastigheten og blir presentert for ulike notatteknikker. Å jobbe i kollokvier, verdien av repetisjon, og selvdisiplin blir også gjennomgått. Emne 2 handler om å skrive oppgaver og akademisk språk. Studentene skal også vurdere tidligere eksamensoppgaver og jobbe med disse i grupper. I tillegg bidrar også biblioteket med veiledning i referanseteknikk og litteratursøk, og generelt om biblioteket som ressurs. Emne 3 handler om å mestre eksamen, hvordan forberede seg til eksamen og takle eksamensstress og angst. Studentene får også praktiske tips til selve eksamensdagen.
|