ELE 3920 Blokkjedeteknologi og bedrifters verdiskapning
ELE 3920 Blokkjedeteknologi og bedrifters verdiskapning
Blokkjedeteknologien beskrives som en av hoveddriverne til den fjerde industrielle revolusjon. Teknologien påvirker hvordan bedrifter skaper, utveksler og deler verdier med hverandre - og med kundene. Blokkjedeteknologien påvirker alle bedriftsøkonomiske fagområder gjennom sin unike måte å prosessere informasjon. Dette påvirker alt fra regnskapssystemer, juridiske beslutninger, bank og finnansaktører, entreprenørskap, verdiskapning fra kreative industrier, til digital kommunikasjon, markedsføring og økonomiske analyser, for å nevne noen.
Kurset foregår heldigitalt i et Metavers hvor vi møtes som avatarer i en virtuell verden. Kurset er lagt opp som et Flipped Classroom. Dette betyr at før forelesningene har studentene forberedt seg gjennom podkaster, filmer, tekster og Kunstig Intelligens (tekstroboter). I klassen legges det opp til stor bruk av klassediskusjoner hvor dagsaktuelle cases blir diskutert opp mot aktuelt pensum.
I dette kurset vil studentene utvikle kompetanse om hvordan man styrer teknologien for å påvirke sosial og økonomisk utvikling på en bærekraftig måte.
Eksamensoppgaven vil ta utgangspunkt i casene fra klassediskusjonene.
Etter fullført kurs skal studentene kunne:
Teknologiske vurderinger:
- forstå for den grunnleggende teknologien som underbygger blokkjeder, inkludert distribuerte systemer, hashing funksjoner, digitale signaturer og offentlig krypteringssystemer.
- forstå den teknologiske virkemåten og oppbygningen til Bitcoin.
- forstå hvilken betydning ulike typer kryptovaluta har innenfor blokkjedeteknologien/ DLT
- kjenne til fremtidige muligheter og risiko innenfor DLT
- kjenne til hovedtyper av DLT og fremtidige arkitekturmodeller
Bedrifts- og bransje vurderinger:
- avgjøre hvordan blokkjedeteknologien og DLT bidrar til verdiskapning i strategiske viktige forretningsområder slik som internasjonal handel, juss, bank og finans, netthandel, undervisning, helse, humanitært arbeid, utnyttelse av merkevarer, gjenkjøpsverdi av luksusvarer, eiendomsrettigheter, NFT innenfor kunst og musikk, informasjonsformidling (inkl. nyheter og myndighetsinformasjon), etc.
- kunne vurdere hvordan blokkjedeteknologien og DLT kan anvendes innenfor bærekraft, bærekrafts rapportering og grønnvasking
- kunne vurdere hvilken måte smarte kontrakter kan tilføre verdi til avtaler og kontrakter, verdikjeder og distribusjonskanaler, inkludert effekten på ulike typer transaksjonskostnader
Teoretiske vurderinger:
- forstå det teoretiske rasjonalet om hvordan blokkjedeteknologien og DLT påvirker markeder med informasjonsasymmetri
- forstå institusjonelle responser på DLT
- kjenne til nasjonale og internasjonale regulatoriske forhold for DLT
- kunne evaluere implikasjonene av blokkjedeteknologien i markeder med høy risiko for kvalitetsbrist, inkludert grå og svarte markeder
Etter endt kurs skal studentene kunne:
- Selvstendig evaluere verdiskapning ved å implementere blokkjedeteknologien/DLT i ulike bransjer, bedrifter, organisasjoner, distribusjonskanaler og verdikjeder. Inkludert i dette inngår kritiske vurderinger av fordeler, ulemper og hindringer.
- Foreta en kritisk vurdering av eget fagfelts utfordringer, muligheter og begrensninger innenfor DLT.
Studentene skal ha utviklet evnen til å:
- Reflektere rundt hvordan teknologien kan bidra til informasjonsmanipulasjon og utnyttelse av svake aktører.
- Reflektere rundt hvordan ulike typer av DLT har ulike ressursbehov og miljøavtrykk.
- Reflektere rundt hvordan kryptovaluta kan brukes til illegale handlinger og aktiviteter.
- Reflektere rundt beskyttelsen av personvernopplysninger og GDPR i blokkjeder.
Den pedagogiske modellen til kurset er følgende:
Flipped classroom: Hoveddelen av kurset er flipped classroom. Her er 30 timer avsatt til læring i sanntid. I disse øktene møter studentene faglig forberedt, og timene brukes til å diskutere dagsaktuelle cases ut fra dagens tema. Innholdet vil bli hentet fra bøker, fagartikler, nyhetsartikler, intervjuer, podkaster, YouTube filmer, Khan Academy, etc.
Den andre delen av kurset er (10 timer) er avsatt til læring utenom klassetimene. Her vil studentene utvikle en felles Wiki, gi tilbakemeldinger på hverandres arbeid, og jobbe med fagspesifikke cases ut fra en digital arbeidssituasjon.
Studentene forventes å møte forberedt slik at de aktivt deltar i de faglige diskusjonene i de virtuelle klassetimene.
Kurset undervises i Metaverset Universe ViewSonic eller tilsvarende
Ingen spesielle forkunnskaper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Tilsyn med eksamensvakter Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 2 Time(r) Kommentar: Eksamensoppgaven vil ta utgangspunkt i ett av casene som har blitt brukt i klassediskusjonene i undervisningen. Eksamenskode: ELE 39201 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 30 Time(r) | (digitale synkrone forelesninger) |
Digitale læringsressurser
| 10 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 140 Time(r) | |
Eksamen | 20 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.