ELE 3805 Rettens teori- og verdigrunnlag
ELE 3805 Rettens teori- og verdigrunnlag
Jusstudiet lærer oss praktiske ferdigheter, men gir ikke uten videre innsikt i karakteren av vår virksomhet som jurister. Emnet bygger på studentenes kunnskapsgrunnlag – om juridisk metode, rettsregler og rettslige prinsipper – til å fremme refleksjon over rettens struktur, forholdet mellom rett og moral og etiske krav til rettsutøvere. Blant de sentrale spørsmålene er: Hva skiller rettsvitenskap fra andre disipliner? Hva er rettens og rettsreglers byggestener? Hvilke verdivalg styrer vår tolkning og rettsanvendelse? I hvilken grad er retten fundert på forestillinger om rettferdighet, rettsstat, autonomi eller menneskeverd? Hvordan kan rettslige inngrep overfor borgere begrunnes og legitimeres? Tillater juridisk metode vektlegging av moralske hensyn, og hvordan kommer slike hensyn i så fall til uttrykk? Hvilke etiske krav gjelder for juristers yrkesutøvelse?
Emnet har en generell del og en anvendt del. Den generelle delen introduserer verktøy og teori for å analysere rettsregler og forstå rettssystemets oppbygning. Den anvendte delen knytter verktøyene opp mot spørsmål fra tre utvalgte fagområder. Det mest sentrale er perspektivet er fra juridisk metode og rettskildelære, som gir studentene verktøy for å skille mellom de ulike bestanddelene av rettsregler, og å reflektere over hva som egentlig skjer når vi tolker og anvender rettsregler. Perspektivet fra erstatningsrett ber studentene reflektere over noen uttalte og stilltiende premisser, herunder om årsakssammenheng, fordeling av økonomiske byrder og betydningen av hell. Perspektivet fra strafferett problematiserer tolkning av straffegrunnlag og rettferdiggjørelsen av straff.
Studenten skal tilegne seg:
- Forståelse av grunnleggende prinsipper i retten og juridisk metode, og hva som skiller rettsvitenskapen fra andre disipliner
- Forståelse av rettssystemets funksjon
- Forståelse av rettsutøveres funksjon og samfunnsrolle
- Teorier om forholdet mellom rett og moral, og om yrkesetiske krav
- Verktøy for analyse av innholdet i rettsregler
Studenten skal være i stand til å:
- Innta et kritisk og spørrende perspektiv på egen funksjon og samfunnsrolle som jurist
- Identifisere og drøfte problemstillinger innen rettens teori- og verdigrunnlag
- Reflektere over yrkesetiske spørsmål
- Redegjøre for positivistiske, realistiske og naturrettslige perspektiver på retten
- Bruke teoretisk funderte verktøy til å analysere rettsreglers plikt-, kompetanse-, og avveiningsinnhold
- Bruke teorier om retten, om juridisk metode og rettslige prinsipper til å reflektere over lovvalg, tolkning og rettsanvendelse
- Reflektere over rettens forutsetninger, herunder om årsakssammenheng og rettferdiggjøring av straff
Studenten kan:
- Reflektere kritisk over spørsmål om rettens vesen, forholdet mellom rett og moral og rettens utforming
- Reflektere over hvorfor juridisk metode har sin nåværende utforming
- Se kritisk og spørrende på rettens teori- og verdigrunnlag, samarbeide effektivt med andre, samt reflektere kritisk over etiske problemstillinger knyttet til juridisk praksis og egen yrkesutøvelse
- Reflektere over profesjonens etiske ansvar
- Naturretten og reelle hensyn
- Rettsprinsipper
- Etiske problemstillinger sett fra forsvarsadvokatens ståsted
- Anvendt dommeretikk
- Lov til rett
Kurset gjennomføres med 14 forelesninger, 2 "seminargrupper" og digitalt undervisningsinnhold.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Kurset krever forkunnskaper om juridisk metode, materielle rettsregler og rettslige prinsipper.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Skoleeksamen Vurderingsform: Skriftlig skoleeksamen - digital Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 6 Time(r) Eksamenskode: ELE 38051 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 28 Time(r) | 14 forelesninger á 2 timer |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 8 Time(r) | 2 økter med gruppearbeid á 4 timer |
Digitale læringsressurser | 10 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 80 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 68 Time(r) | |
Eksamen | 6 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.