ELE 3780 Den digitale bedriften: Teknologi og forretning i samspill
ELE 3780 Den digitale bedriften: Teknologi og forretning i samspill
Hvordan lager man en digital tjeneste som lykkes? Hvordan utnytte data fra dingser som er tilkoblet nettet? Hvordan skape nye og effektive virksomheter? Disse og lignende spørsmål er temaer i dette kurset, som vi vil nærme oss med en praktisk og konkret tilnærming.
Digitalisering skjer når virksomheter tar i bruk digitale teknologi på en helhetlig og integrert måte, både internt og eksternt. Den digitale bedriften har gjerne strømlinjeformet alle sine arbeidsprosesser, utnytter digital teknologi til å skape en helhetlig og friksjonsfri kundeopplevelse, og tenker på hvordan forretningsmodellen kan endres. For å lykkes med digitalisering er det ikke tilstrekkelig å ha fokus på de tekniske løsningene, man må også endre organisasjon, ledelsesmekanismer og utvikle ny kompetanse.
I kurset vil vi starte med å se på noen eksempler på digitale tjenester og virksomheter for å se hva de gjør som er nytt og annerledes. Det vil gi grunnlag for å forstå hvorfor noen får det til, og andre ikke. Deretter ser vi noen enkle men effektive verktøy og metoder for utvikling og design av digitale tjenester. Avslutningsvis i kurset ser vi på den teknologiske utviklingen og hvordan det kan hjelpe oss til å være forberedt på det som kommer.
- Forstå begrepet digitalisering
- Ha kunnskap om hvordan digitalisering kan utvikle operative prosesser, kundeopplevelser og forretningsmodellen
- Ha kjennskap til prosesser, metoder og verktøy for utvikling av digitale løsninger
- Ha kunnskap om organisatoriske og ledelsesmessige mekanismer som understøtter digitaliseringen av en virksomhet
- Ha forståelse for hvordan teknologier utvikles over tid
Kunnskapsmål:
- Kunne analysere digitale løsninger og identifisere grunnleggende egenskaper
- Kunne identifisere nye digitaliseringstiltak i en virksomhet
- Kunne bruke enkle og brukervennlige verktøy for prototyping av digitale løsninger
- Den teknologiske utviklingen skaper mange muligheter for nye anvendelser. I kurset vil vi skille mellom det som er teknisk mulig, det som er hensiktsmessig i en forretningskontekst, og hva som er ønskelig mht. etikk og samfunnsutvikling.
Kurset vil omfatte følgende temaer:
- Digitalisering, digitale tjenester og digitale forretningsmodeller
- Hva er en god digitale tjeneste?
- Hvordan designe en digital tjeneste?
- Prototyper og "Minimum Viable Product"
- Teknologiutvikling og teknologiforståelse
Vi vil bruke enkle verktøy, tilgjengelig via nettleser og/eller apper, underveis i kurset.
For valgkurs tilbys normalt kontinuasjonseksamen ved neste gjennomføring av kurset. Dersom et valgkurs utgår eller ikke blir satt i gang i det semesteret det tilbys, vil det bli tilbudt kontinuasjonseksamen i kursets normalsemester.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe (2 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Innleveringen er et prosjektarbeid som går over hele semesteret. Prosjektet gir studentene anledning til å fordype seg i en selvvalg tematikk innen fagområdet. Tema for prosjektet kan være utfordringer og muligheter for en konkret virksomhet eller tjeneste, et faglig tema man ønsker å fordype seg i, generelle utfordringer og anvendelser av en ny type teknologi for å nevne noen eksempler. Eksamenskode: ELE37801 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 45 Time(r) | Undervisning og annen klasseromsaktivitet. Enkelte sesjoner vil gjennomføres online. |
Forberedelse til undervisning | 45 Time(r) | |
Innlevering(er) | 110 Time(r) | Arbeid med Prosjektoppgave; gruppeprosjekt |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.