ELE 3770 Kredittvurdering
ELE 3770 Kredittvurdering
Gjennomføringen vil basere seg på flipped classroom-modellen. Dette krever ekstra egeninnsats fra studentene og en velbalansert progresjon gjennom semesteret.
Formålet med kurset er å gi studentene en god innføring i metodikk for vurdering av kredittrisiko, både med utgangspunkt i en kritisk vurdering av historiske regnskapsdata, ved å fokusere på ulike typer forretningsrisiko og å vurdere virksomhetens planer og ledelsens evner til å implementere disse.
Kurset er delt opp i tre hoveddeler. I den første delen tar vi for oss kredittvurdering på et generisk nivå og problematiserer bruken av regnskapsinformasjon og metodikk for tradisjonell regnskapsanalyse. I kursets andre del vurderer vi bransjespesifikke utfordringer og tilhørende forretningsrisiko og i kursets tredje del ser vi på mer virksomhetsspesifikke problemstillinger for å skape en mer helhetlig sammenheng.
Etter endt kurs skal studentene har en forståelse av:
- Hva slags informasjon man kan hente fra finansregnskapene og hvordan historiske regnskapsdata må tolkes og korrigeres individuelt for å øke sin utsagnskraft
- Den iboende risikoen i næringsvirksomheter, med spesiell fokus på bransjemessig forretningsrisiko
- At langsiktig kredittengasjement krever en vurdering av virksomhetenes evne til å styre målrettet og effektivt og at man klarer å implementere verdiskapende strategier
- Forskjellene mellom virksomhetenes bokførte egenkapital og antatte markedsverdi og grunnleggende metodikk for å verdsette virksomheter.
Etter endt kurs skal studentene kunne:
- Anvende tradisjonelle metoder for analyser av regnskapet
- Gjøre relevante korreksjoner av regnskapsmessig informasjon
- Identifisere relevant virksomhetsrisiko og vurdere hvilke konsekvenser dette har for fremtidig kredittrisiko
- Identifisere viktige fremtidige suksessfaktorer i en virksomhet og hvordan disse påvirker utfordringer innenfor ledelse, styring og måling.
Etter endt kurs skal studentene være bevisst på at:
- God kredittvurdering krever en helhtelig forståelse av virksomhetens og bransjens fremtidige utfordringer og risiko
- God kredittvurdering krever tolkning og analyse av både kvantitativ og kvalitativ informasjon
Del 1 - Tradisjonelle analyseområder
- Regnskapene som informasjonskilde
- Måling av vekst og lønnsomhet
- Likviditet og operasjonelt handlingsrom
- Sensitivitetsanalyser
Del 2 - Bransjemessige forhold
- Risikoforståelse
- Gründerkultur vs. etablert næringsvirksomhet
- Analyse av varehandelsvirksomheter
- Analyse av tjenesteytende virksomheter
- Analyse av fast eiendom
- Anslyse av oppkjøp og andre investeringsprosjekter
Del 3 - En helhetlig vurdering
- Analyser av strategier, planer og budsjetter
- Evnen til å kunne styre målrettet og effektivt
- Litt om verdsettelsesmetodikk
Det legges opp til at studentene underveis skal forberede seg til 13 delemner. I forkant av hver av disse delemnene, legges det ut videoer, tips til disse forberedelsene, slik som relevante kapitler i læreboken, problemstillinger til egen refleksjon mv. Underveis avholder vi fire webinarer, der studentene får anledning til å stille spørsmål og vi diskuterer de ulike temaene. Det utarbeides i tillegg to case i kurset, som det forutsettes at studentene løser. Det legges opp et diskusjonsforum på Itslearning, for løpende kommunikasjon gjennom semesteret.
For valgkurs tilbys normalt kontinuasjonseksamen ved neste gjennomføring av kurset. Dersom et valgkurs utgår eller ikke blir satt i gang i det semesteret det tilbys, vil det bli tilbudt kontinuasjonseksamen i kursets normalsemester.
BØK 3422 Bedriftsøkonomisk analyse, BØK 3434 Bedriftsøkonomi og finans, eller liknende
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 3 Uke(r) Kommentar: Fagoppgave, individuell eller i grupper på maks tre studenter, maks. 20 sider. Eksamenskode: ELE 37701 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 30 Time(r) | Se på temavideoer på itslearning, inklusive forberedelser |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 73 Time(r) | Lærebok og annet publisert materiell |
Gruppearbeid / oppgaver | 15 Time(r) | To business case |
Undervisning | 10 Time(r) | Fire webinarer, inklusive forberedelser |
Undervisning | 12 Time(r) | Fire økter a tre timer |
Eksamen | 60 Time(r) | Fagoppgave |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.