DIG 3670 Bacheloroppgave - Digital kommunikasjon og markedsføring
DIG 3670 Bacheloroppgave - Digital kommunikasjon og markedsføring
Bacheloroppgaven er et større selvstendig arbeid, der studenten skal vise at de kan gå inn i en problemstilling knyttet til digital kommunikasjon og markedsføring og ta helhetlig ansvar for å analysere dette på en god måte. Bacheloroppgaven inngår som en obligatorisk del av studiet. Oppgaven skrives individuelt eller i grupper på inntil tre studenter, der gruppearbeid anbefales.
Denne bacheloroppgaven gir studenter et valg mellom 1) en tradisjonell oppgave hvor problemstillingen er basert på teoretiske fenomen og 2) en praktisk oppgave utført i samarbeid med en bedrift hvor problemstillingen sikter til å løse et praktisk problem. Se kursets innhold for flere detaljer.
Etter endt kurs skal studenten:
-
Beskrive hvordan man gjennomfører et selvstendig utredningsarbeid innen et bestemt tidsrom
-
Anvende kunnskap om digital kommunikasjon og markedsføring innenfor oppgavens problemområde, understøttet av relevante lærebøker, vitenskapelige artikler og andre faglige kilder
-
Identifisere hva som skal til for å oppfylle vitenskapelige krav til form og innhold
-
Reflektere over fremgangsmåten og kvaliteten til eget arbeid
-
Identifisere og velge relevante teorier og metoder i digital kommunikasjon og markedsføring som er relevant for oppgaven
-
Anvende sentrale teorier og metoder i digital kommunikasjon og markedsføring til å gjennomføre analyser for egen oppgave
-
Samle inn, vurdere, og kritisk tolke innsamlede data som er relevant for problemstillingen i oppgaven
-
Skrive en oppgave som er velstrukturert og som har en logisk oppbygging
-
Evne å reflektere kritisk, herunder kunne vurdere problemstillinger i digital kommunikasjon og markedsføring fra ulike synsvinkler
-
Være oppmerksom på etiske problemstillinger innen digital kommunikasjon og markedsføring
Oppgavens tema skal være selvvalgt, og må ha en forankring innenfor digital kommunikasjon og markedsføring. En nærmere beskrivelse av krav og rammer for oppgaven kan bli oppgitt ved oppstart av kurset.
En tradisjonell bacheloroppgave vil følge de vanlige stegene i utførelsen av et vitenskapelig arbeid, fra problemstilling til konklusjon. Her vil studenten formulere en problemstilling fremdrevet av teorien, undersøke og beskrive gjeldende forskning omkring temaet, samle inn data for å belyse de teoretiske fenomenene, analysere dataene, diskutere funn og konkludere.
En praktisk rettet bacheloroppgave krever et samarbeid med en virksomhet. Studentene har selv ansvar for å opprette dette samarbeidet, og problemstillingen utvikles sammen med virksomheten og veilederen. Problemstillingen innebærer en praktisk arbeidsoppgave som skal belyses med gjeldende forskning i teoridelen. Oppgaven skal inkludere problemstilling, teori, beskrivelse av prosjektet, diskusjon av det praktiske arbeidet, konklusjon, og annet som veilederen eller studenten selv mener bør inkluderes.
Studentene forventes å ta et selvstendig ansvar for arbeidet med bacheloroppgaven. Derfor forutsetter veiledning og seminarer at studentene gjør et arbeid i forkant som danner grunnlag for diskusjoner og veiledning.
Studentene skal fylle ut et registreringsskjema hvor det valgte tema oppgis. Deretter blir studentene tildelt veileder. Kurset gjennomføres over ett semester og omfatter både seminarer og veiledning.
Se også informasjon og retningslinjer for skriving av bacheloroppgave https://portal.bi.no/eksamen/oppgaveskriving/bacheloroppgave/
Undervisningen omfatter 4 seminarer. Til hvert seminar skal studentene normalt forberede og presentere, og/eller levere inn materiale på forhånd. Seminarundervisningen er obligatorisk. Studenter som ikke har deltatt på seminarene og/eller ikke har levert dokumentasjon må forvente å bli innkalt til muntlig høring. Dette gjelder den studenten som ikke har møtt, ikke nødvendigvis hele gruppen.
I tillegg tilbys det inntil 3 timer individuell veiledning for hver oppgave.
For de som har en kvantitativ oppgave, vil det være naturlig å bruke et analyseverktøy til innsamling av data, slik som Nettskjema/Qualtrics, og andre program til å analysere data slik som SAS - JMP. Google Analytics og/eller andre verktøy vil også kunne være nødvendige verktøy avhengig av problemstilling.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Studentene må ha grunnleggende kunnskaper i digital kommunikasjon og markedsføring og samfunnsvitenskapelige metoder.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Eksamenskode: DIG 36701 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 2 Time(r) | Deltakelse i introduksjonsforelesning |
Undervisning | 2 Time(r) | Deltakelse i bibliotekets informasjon |
Seminargrupper | 8 Time(r) | Deltakelse i seminarer, 4 x 2 timer |
Forberedelse til undervisning | 40 Time(r) | Forberedelse til seminarer |
Gruppearbeid / oppgaver | 345 Time(r) | Arbeid med Bacheloroppgaven |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 3 Time(r) | Veiledning til Bacheloroppgaven |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.