DIG 3620 Digitale data og metoder - KONTINUASJONSEKSAMEN
DIG 3620 Digitale data og metoder - KONTINUASJONSEKSAMEN
Kurset ble gjennomført siste gang våren 2022. Det tilbys kontinuasjonseksamen høsten 2022 og siste gang våren 2023.
I dette kurset vil du bruke nye metoder for å samle inn data fra sosiale medier og internett. Nye analyseverktøy vil hjelpe deg i å finne mønster i store data, hvor du ender opp med beskrivelser av interessenter i form av personas.
Innsikt om målgruppen er stadig viktigere i dagens kommunikasjonsmiljø. Ved å analysere data og anvende innsikt i beslutningsprosessen skapes virkningsfulle og effektive PR- og markedsføringskampanjer. Med samfunnsspørsmål stadig høyere opp på ledelsens agenda, får kommunikasjonsavdelinger oftere i oppgave å samle inn informasjon og utvikle innsikt om komplekse problemer. Verdiskaping i byråer er i økende grad skapt gjennom kreativ og strategisk planlegging, som også avhenger av god innsikt.
I dette kurset er den generelle målsetningen å gi studenter som studerer digital kommunikasjon og markedsføring forståelse av ulike datadrevne metoder og analyseverktøy. Informasjon vil bli samlet inn fra digitale kanaler som sosiale medier, blogger, forum og nettsider. Dette vil gi studentene evnen til å forstå publikum, til å utvikle overbevisende og tilpassede budskap, til å velge de beste kommunikasjonskanalene for (ulike) budskap og, ikke minst, til å oppnå optimale resultater. Hovedvekten i klasserommet/undervisningen vil ligge på anvendelse og tolkning av resultater fra innsamlede data, og på analyse av informasjon for å kunne treffe fornuftige beslutninger om markedsføring og strategi. Vi vil fokusere mindre på matematiske og statiske egenskaper ved teknikkene som fører frem til disse resultatene, og mer på metodene som brukes for å analysere selve dataene.
Etter kurset skal studenten kunne:
- beskrive og sammenligne data fra nett og sosiale medier
- reflekter rundt kvaliteten og anvendbarheten til data fra nett og sosiale medier
Etter kurset skal studenten kunne:
- beskrive prosessen for innsamling av data fra nett og sosiale medier
- konstruere personas basert på data som er innsamlet og analysert
- anvende metoder som nettverksanalyse og andre visuelle fremstillinger av data fra sosiale medier
Etter kurset skal studenten kunne:
- identifisere og aktivt unngå fallgruver knyttet til datadrevet analyse
- presentere funn på en overbevisende måte
1. Innledning: Digitale data og personas
Du vil lære om typer digitale data og hva slags muligheter og utfordringer som slike data har. Vi vil også introdusere personas, som er vår måte å sammenstille funnene våre.
2. Eksplorativ fase i datadreven analyse
Datadreven analyse presenterer andre utfordringer enn tradisjonell datainnhenting. Her lærer du om å være bevisst og aktivt unngå svakhetene og problemene til denne metoden.
3. Innsamling av data
Du vil lære å samle inn data fra ulike sosiale medier, hvilke begrensninger som finnes, og hvordan slike data ser ut. Data fra blogger, forum og andre kilder vil også gjennomgås.
4. Analyse
I disse timene skal du jobbe praktisk med flere verktøy. Her finner du ut hvordan ditt tema diskuteres i sosiale medier og på nett, hvem som er opinionsledere, hvordan nettverkene ser ut og hva trendene er.
5. Presentasjon av innsikt
Du vil lære noe om hvordan du visuelt fremstiller dine funn på en overbevisende måte, for å skape en helhetlig fortelling om dine personas.
Kurset vil kombinere forelesninger med praktiske workshops. Kurset vil bestå av følgende elementer:
- Forelesninger for å gi en grunnleggende forståelse av teorien
- Opplæring i programvare og andre verktøy for å analysere og visualisere innsikt.
Det gis muligheter for tilbakemelding på mappen underveis, før hele mappen leveres inn i slutten av semesteret.
(Kontinuasjon ved neste kursgjennomføring.)
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Undervisning
Informasjon om hva som undervises på campus og andre digitale former vil bli presentert med forelesningsplanen før kursstart hvert semester.
Det forventes at studentene har hatt undervisning i statistikk og kan jobbe med MS Excel.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Prosjektoppgave Eksamenskode: DIG 36201 Karakterskala: ECTS |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 39 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 60 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 80 Time(r) | Jobbe med mappen |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 21 Time(r) | Jobbe aktivt med feedback fra innleverte deler av mappen. |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.