DIG 3600 Design av interaktive apper
DIG 3600 Design av interaktive apper
Mobiltelefonen har i dag blitt en uunnværlig livsledsager for de fleste forbrukere, og involveres i mange av våre daglige aktiviteter. I kombinasjon med den raske teknologiutviklingen har dette skapt en massiv etterspørsel etter applikasjoner (apper) for å tilfredsstille utallige behov. Forbrukere har stadig høyere forventninger til mobile løsninger, og bedrifter jobber konstant med å designe bedre og brukervennlige apper. Bedrifter bruker slike apper som en komponent i deres forretningsmodeller, til kommunikasjon og interaksjon med kunder, forbrukere og innbyggerne, til distribusjon av tjenester og for å tilby utvidete tjenester til brukerne. Ofte har ansatte ved kommunikasjonsavdelingen spennende ideer og ønsker om apper som IT-avdelingen derimot ser utfordringer med å implementere. Ledelsen på sin side ønsker å holde tritt med den teknologiske utviklingen, og ønsker å tilby applikasjoner for å fremstå som digitalt modne og innovative.
Vi har en app for det meste i dag, og i dette kurset skal du lære om hovedprinsippene for å designe en app til et bestemt formål. Mer spesifikt skal du skal lære om prosessen fra hvordan en app designes fra ideplanet til utvikling av denne, om hovedprinsippene for brukervennlighet og hvilke bruksområder en app potensielt kan ha. I tillegg skal du lære om prinsippene for god interaksjonsdesign, og du skal lage en prototype for hvordan appen skal se ut og fungere.
Oppbyggingen av kurset, gjennomføringen av det og evalueringen av studentarbeidet er i samsvar med hvordan app-utvikling gjøres i praksis.
Etter endt kurs skal studentene kunne:
- kjenne til betydningen av brukertesting for å avdekke appens brukervennlighet og dermed identifisere potensielle fallgruver i utviklingsprosessen av apper
- reflektere om hvordan prinsipper for brukervennlighet og interaksjonsdesign brukes i utvikling av apper
- aktivt bruke kunnskap om design- og utviklingsprosessen for å designe apper
- kjenne til sentrale personvernsprinsipper (GDPR) som mobile applikasjoner må følge
- kjenne til prinsipper for universell utforming og kunne anvende de i appdesign
Etter endt kurs skal studentene kunne:
- anvende prinsipper for brukervennlighet og interaksjonsdesign for å planlegge og styre utvikling av app-er
- kunne bruke prototype verktøy for å designe en klikkbar skisse
- kunne gjennomføre brukertesting og analysere funn
- være en bidragsyter inn i arbeidet med å utvikle og designe apper
Kunne beskrive hvordan app-er og mobile løsninger kan brukes til ulike formål, som kommunikasjon med forbrukerne, samhandling med innbyggerne eller salg og tjenesteyting til kunder så vel som utvikling av nye tjenester.
Kurset går ut på å bruke en enkel programvare for å designe en app i tråd med prinsipper for høy brukervennlighet og god interaksjonsdesign som skal dekke et behov hos en organisasjon. Kurset vil dekke teori for interaksjonsdesign og brukervennlighet, brukertesting, konseptutviklingsprosessen og personas. Kurset inneholder betydelig praktisk arbeid.
Kurset inneholder tradisjonelle forelesninger for å dekke teori og instruksjoner, og praktisk arbeid med eget prosjekt. Programvare som blir brukt i kurset vil informeres om ved kursstart.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
No specific prerequisites are required.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Kommentar: Nærmere informasjon om eksamen vil bli gitt ved semesterstart. Eksamenskode: DIG 36001 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 36 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 104 Time(r) | Jobbe med gruppeoppgaven. |
Forberedelse til undervisning | 40 Time(r) | Lese pensum og lære programvare på egen hånd. |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 20 Time(r) | Motta feedback og implementere endringer i prosjektoppgaven. |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.