DIG 3423 Kommunikasjon og digitalisering
DIG 3423 Kommunikasjon og digitalisering
Dette er et førstesemesters introduksjonskurs til bachelorprogrammet "Digital kommunikasjon og markedsføring". Kurset kombinerer praktiske erfaringer fra kommunikasjon på nett og i sosiale medier med grunnleggende kunnskap i kommunikasjonsteori og praksis.
Forelesningene i kurset vil være på norsk eller engelsk. Eksamen kan besvares på norsk eller engelsk.
Etter gjennomført kurs skal du:
- Ha kunnskap om grunnleggende konsepter og teorier i kommunikasjon.
- Kunne analysere og drøfte bruk av sosiale og digitale medier på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.
- Forstå ulike perspektiver (individuelle, journalistiske, markedsorienterte, organisatoriske) på kommunikasjon, og deres gjensidige relasjoner i digitale samfunn.
- Ha kunnskap om grunnleggende tiltak og verktøy for å kunne arbeide med kommunikasjon.
Etter fullført kurs skal du kunne:
- Anvende kommunikasjonskonsepter og -prinsipper til å forstå (digitale) trender og utvikling i ulike og interrelaterte profesjonelle kommunikasjonsdomener, som journalistikk, medierelasjoner, markedsføring eller ansatt-kommunikasjon.
- Bruke relevante verktøy til å analysere, planlegge, implementere og evaluere kommunikasjon.
Etter kurset skal skal du kunne:
- Samarbeide med andre og dele oppnådd kunnskap
- Bruke sosiale nettverkssteder og -plattformer
- Presentere og gi tilbakemeldinger.
Kurset dekker sentrale teorier og perspektiver som lar studentene analysere digitale og sosiale medier og hvordan de påvirker ulike former og profesjoner for kommunikasjon. Det legges vekt på å utvikle en grunnleggende forståelse for sosiale medier og deres rolle i profesjonelle kommunikasjonsdomener (som PR, nyhetsmedier eller markedsføring). Videre introduserer kurset konkrete tilnærminger og verktøy for å kunne analysere, planlegge, implementere og evaluere kommunikasjon. Kurset er delt i to hoveddeler:
Den første delen introduserer grunnleggende konsepter for å forstå kommunikasjon i en sosial mediekontekst. Ved å bruke en prosjektoppgave, dykker denne delen ned i praksisen med å engasjere interessenter på nettet ved å bruke konkrete plattformeksempler. Ved hjelp av denne prosjektøvelsen skal studentene utforske praksis og spørsmål rundt bruk av sosiale medier og utvikle en forståelse for sentrale utfordringer når de bruker sosiale medier til profesjonelle kommunikasjonsformål (f.eks. relatert til behovet for å være synlig og relevant, utvikle en følgerbase og et fellesskap på nettet, engasjere publikum og generere reell verdi gjennom kommunikasjon).
Den andre delen bygger på det første grunnlaget for å gi en bredere oversikt over ulike sammenhengende domener for profesjonell kommunikasjon, som journalistikk og massemedier, PR og medierelasjoner, og markedskommunikasjon. Studentene studerer distinkte fokus, formater og prinsipper innenfor de profesjonelle domenene. De skal utvikle forståelse for hvordan sosiale medier-innovasjoner utløser endring innad, og konvergens mellom disse domenene.
Læringsprosessen vil bestå av forelesninger, seminargrupper og workshops i klasserommet, studentpresentasjoner, nettbaserte læringsaktiviteter og praktiske oppgaver i forbindelse med digitale sosiale plattformer.
En del av undervisningen vil bli holdt på engelsk. En del av kurslitteraturen er engelskspråklig.
Studenter forventes å ha adekvate engelskkunnskaper, og videre solid interesse for elementene i kurset, og delta aktivt i undervisningen.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 30 Gruppering: Gruppe (2 - 4) Varighet: 2 Måned(er) Eksamenskode: DIG 34231 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Eksamenskategori: Skoleeksamen Vurderingsform: Strukturert test Eksamen/innleveringssemester: Første semester Vekting: 70 Gruppering: Individuell Hjelpemidler:
Varighet: 2 Time(r) Kommentar: Flervalgseksamen. Begge eksamenselementene må bestås for å oppnå endelig karakter i kurset. Eksamenskode: DIG 34232 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen hvert semester |
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 39 Time(r) | |
Forberedelse til undervisning | 40 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 60 Time(r) | |
Eksamen | 25 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 36 Time(r) | (inkludert digitale læringsressurser) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.
Utlevering ved semesterstart og innlevering medio oktober. Nærmere informasjon vil bli gitt ved kursstart. Se eksamensoppgaven på Wiseflow for mer informasjon om hvordan den skal besvares.
Begge eksamenselementene må bestås for å oppnå endelig karakter i kurset.