BST 9742 Bedriftsutvikling for SMB
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
BST 9742 Bedriftsutvikling for SMB Kursansvarlig Thomas Hoholm Institutt Institutt for innovasjon og økonomisk organisering Semester Høst Studiepoeng 15 Undervisningsspråk Norsk Innledning Dette kurset vil i kombinasjon med BTH 9743 Bacheloroppgave – Bedriftsutvikling for SMB, 15 studiepoeng utgjøre en fordypning på 30 studiepoeng, og gi påskrift om fordypning på vitnemålet. Det gjelder for studenter på Bachelorstudiet i markedsføring og Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon. Andre studenter kan velge å ta kurset som et valgkurs i sitt 3. studieår. Kurset har som mål å kvalifisere studentene til ledelse av små og mellomstore bedrifter – SMB, samt til konsulentrettet arbeid overfor SMB. Dette innebærer at fagfordypningen har en kopling til næringslivet og praktisk entreprenørskap. Det anvendes cases med tilhørende diskusjoner slik at studentene skal finne arbeidsmåter der de har størst mulighet for å bidra til egen og andres læring. Studentene blir således ansvarlig for læreprosessene, sammen med tilretteleggerne for prosessene. Læringsmål Kunnskapsmål
Ferdighetsmål
Holdningsmål
Forkunnskaper Kurset forutsetter 2 års høyskoleutdanning innen økonomi og administrasjon, markedsføring eller tilsvarende, herunder minimum grunnkurs i statistikk fra 1. år på bachelorstudiet, MET 3431 Statistikk eller MET 2920 Statistikk for økonomer. Obligatorisk litteratur Bøker: Berg, Morten Emil. 2008. Ledelse : verktøy og virkemidler. 3. utg. Universitetsforlaget Havnes, Per-Anders. 2009. Veien videre : strategisk utvikling av små bedrifter. Høyskoleforlaget Hernes, Tor og Anne Louise Koefoed, red. 2007. Innovasjonsprosesser : om innovasjoners odyssè. Fagbokforlaget Levorsen, Stein O. 2010. Styrearbeid i praksis : innføring i styrets hovedoppgaver og arbeidsform med eksempler og bedriftshistorier. 7. utg. Universitetsforlaget Wickham, Philip A. 2006. Strategic entrepreneurship. 4th ed. FT Prentice Hall. Ny utg utsatt, ventet 2020 Anbefalt litteratur Bøker: Haugland, Sven A. 2004. Samarbeid, allianser og nettverk. 2. utg. Universitetsforlaget Karlsen, Jan Erik og Erik F. Øverland. 2010. Carpe futurum : kunsten å forberede seg på fremtiden. Cappelen akademisk Rolfsen, Monica, red. 2000. Trendenes tyranni : produksjon og arbeid i et nytt århundre. Fagbokforlaget Emneoversikt Forretningside og bedriftsetablering
Vekst og internasjonalisering
Effektiv drift og fornyelse
Endrings-. omstillings- og avviklingsprosesser
Dataverktøy Det kreves at studentene disponerer PC med adgang til internett. Det er ikke krav til spesiell IKT-kompetanse, men studentene må være fortrolig med bruk av internett, søk i databaser samt bruk av dataverktøy for å analysere, strukturere, og presentere informasjon. Det kreves en aktiv bruk av BI's nettbaserte kommunikasjonsplattform It’s learning. Læreprosess og tidsbruk Som en del av undervisningen vil det i løpet av semesteret bli gitt to oppgaver via læringsplattformen It's learning. Oppgavene er en viktig del av forberedelsene til løsningen av den avsluttende prosjektoppgaven. Den ene oppgaven er individuell, og den andre kan løses i gruppe på inntil tre studenter. Det gis tilbakemelding på besvarelsene i forbindelse med presentasjon i plenum.
Eksamen Kurset avsluttes med prosjektoppgave som skal leveres ved slutten av høstsemesteret. Prosjektoppgaven kan løses individuelt eller i grupper på inntil tre studenter. Temaet for prosjektoppgaven er utarbeidelse av en forretningsplan hvor ledelse og innovasjonsprosesser er sentralt. Eksamenskode(r) BST 97421 - Prosjektoppgave, teller 100 % for å oppnå karakter i kurset BST 9742 Bedriftsutvikling SMB, 15 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Alle skriftlige hjelpemidler er tillatt. Kontinuasjon Kontinuasjonseksamen avholdes ved neste ordinære gjennomføring av kurset. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI