BST 9502 Økonomistyring og investeringsanalyse
BST 9502 Økonomistyring og investeringsanalyse
Kurset er analytisk orientert og oppøver deltakernes evne til å fatte beslutninger i tråd med målsettingene til den interessenten, eller de interessegruppene, som skal optimeres. Samspillet mellom økonomisk teori, metoder, økonomiske modeller og markeds- og regnskapsdata søker å gi studentene den nødvendige kunnskap for å kunne bli ressurspersoner i tilknytning til bedriftsøkonomiske problemstillinger. Fordypningen er praktisk orientert og har til hensikt å gi studentene innsikt i aktuelle problemstillinger fra så vel offentlig som privat sektor. Fordypningens målsetting er å gi deltakerne en bakgrunn som gjør at de, etter å ha tilegnet seg nødvendig bransjekunnskap, kan fylle forretningspartnerrollen ("Business Partner" rollen).
- Studentene skal erverve kunnskap som skal gjøre dem i stand til å utføre bedriftsøkonomiske utredningsarbeider samt komme med anbefalinger til både kortsiktige og langsiktige beslutninger.
- Studentene skal opparbeide god forståelse for nyere bedriftsøkonomisk teori og utviklingstrekk, og gjennom det gi studentene en velegnet bakgrunn for masterstudier.
- Studentene skal tilegne seg forståelse for ulike sider ved virksomhetsstyring samt sammenhengen mellom fagområder som strategi, finans og regnskap.
Etter endt kursprogram skal studentene:
- Være i stand til å se sammenhengene mellom formål, problemstilling, datakvalitet, metode, analyse og anbefaling til beslutning.
- Studentene skal innse at den endelige anbefaling er en konsekvens av en rekke forutsetninger og valg som er gjort under utredningsarbeidet, og at "alt kommer an på".
Eksempler:
- Påliteligheten i anbefaling til beslutning avhenger både av datakvalitet og metode.
- Beslutninger gir gjerne atferdsendringer som det bør tas hensyn til under utredningen.
Etter endt kurs skal studentene:
- Vite at optimering av en "part" i mange tilfeller medfører nedprioritering av en annen, og at bruk av bedriftsøkonomiske modeller ikke nødvendigvis sikrer verken "rettferdighet" eller maksimering av de samlede interessenters målfunksjoner.
- Forstå betydningen av å evne å stille opp relevante alternativers ulike fordeler og ulemper mot hverandre, analysere disse, og trekke konklusjoner.
- Studentene skal videre innse at selv om måling av virksomheters output (kvalitet og produktivitet) ikke er entydig, så er det viktig å forsøke å komme frem til objektive mål. Deretter er den enkelte medarbeiders oppgave å forsøke å få mest mulig ut av de ressurser som hun eller han har fått ansvaret for å disponere. Kan output, både i kvalitet og produktivitet, opprettholdes eller bedres med lavere ressursforbruk?
Økonomistyring og investeringsanalyse består av fire delemner:
- Kostnadsanalyse
- Økonomiske insentivsystemer
- Lineær programmering
- Flerperiodiske bedriftsøkonomiske vurderinger
- Generell utvikling av deltakernes kunnskap knyttet til bruk av netto nåverdimetoden, eksempelvis «timing-problematikk»
- Verdsettelse
- Praktisk bruk realopsjonsverdi, verdien av fleksibilitet
- Om sammenhengen mellom «accretive economy» («bærekraftsøkonomi»), sirkulærøkonomi og bedriftsøkonomisk optimering.
Delemne 1: Strategisk kostnadsanalyse
Kostnadsanalyse omhandler ulike aspekter ved ressursstyring, herunder problemstillinger knyttet til bestemmelse av optimal ressursfordeling, optimal ressursmengde og hvordan motivere virksomhetens ansatte for å arbeide med ressursstyring. Sentralt i kurset er å gi deltakerne forståelse for at «tall lever» og at kostnadsmessige tallstørrelser som skal benyttes som underlag for en beslutning, beslutningsrelevante kostnader, må skreddersys i hvert enkelt tilfelle avhengig av formålet med beslutningen. Teori og metoder som gjør deltakerne i stand til å beregne beslutningsrelevante kostnader for beslutninger i forbindelse med produkter, kunder, effektivisering og konkurranseutsetting vektlegges.
- Introduksjon til kostnadsanalyse
- Kostnadsledelse
- Aktivitetsanalyse, internt og eksternt perspektiv
- Aktivitetsbasert kostnadsanalyse og aktivitetsbasert ledelse, håndtering av kapasitetsproblematikk, valg av drivere
- Lønnsomhetsanalyse og behovet for skreddersøm avhengig av formål og kostnadsobjekt, herunder kundelønnsomhet og utarbeidelse av Stobachoff-kurven.
- Behandling av felleskostnader
- Livssykluskostnader
- Tidsdrevet aktivitetsbasert kostnadsforståelse (TD-ABC)
- Lean Costing
- Relevante artikler knyttet til:
- Stall points
- Managements systems
- Shared Services
- Lean Costing
- Time Driven Activity Based Costing
Delemne 2: Økonomiske insentivsystemer
Studentene skal få innsikt i teoretiske prinsipper, fordeler og ulemper, for å utvikle økonomiske insentivsystemer, og bli fortrolige med empiriske funn fra internasjonale studier. Studentene skal videre lære å beherske fremgangsmåter for å analysere og utvikle insentivsystemer i praksis.
- Introduksjon til økonomiske insentivsystemer
- Et rammeverk for å diskutere insentiver - en enkel Prinsipal - Agent modell med risikonøytral agent
- Motivasjon og Behavioural Economics
- Screening
- Full Prinsipal - Agent modell med risikoavers agent
- Lederlønninger
- Insentiver i team
- Opsjoner
- Empiriske studier: hvor effektive er slike økonomiske insentiver?
Delemne 3: Lineær programmering
Studentene skal få forståelse for bruk av lineær programmering (LP), eksempelvis i forbindelse med personalallokering, kapitalrasjonalisering, produksjonsplanlegging og produktvalg, og kunne formulere ulike forretningsproblemer. Studentene skal kunne benytte problemløseren i Excel til å løse problemene, kunne tolke og reflektere over analytiske løsninger og Excel-løsninger av LP-problemer samt kunne skissere lønnsomme endringstiltak.
- Introduksjon til lineær LP
- Strukturering av LP-problemer
- LP som metode i forhold til aktivitetsanalyse, iterativ budsjettering og kapitalrasjoneringsproblemer
- Slakkvariabler, skyggepriser, beslutningsvariabler, variabler i og utenfor basis, basisløsninger, m.fl. og begrepssammenhenger
- Prinsipiell forståelse av simplex-algoritmens funksjonsmåte
- Transformering av bibetingelsene i et likningssystem for å kunne vurdere om en løsning er optimal og for å avgjøre hvilke endringstiltak som bør vurderes
- Ulike løsningsformater; grafisk, analytisk, Excel og sammenhengene mellom disse
Delemne 4: Flerperiodisk verdivurdering
Flerperiodisk verdivurdering omhandler bedriftsøkonomisk analyse av ulike realinvesteringsutfordringer samt økonomisk verdivurdering av hele, eller deler av, virksomheter.
Delemnet vil omhandle:
- Generell utvikling av deltakernes kunnskap knyttet til bruk av netto nåverdimetoden, herunder anvendelse av
- Verdiskapningsmodellen
- «Timing»
- Project Score Card og anvendelse av netto nåverdi indeks
- Verdsettelse med vekt på fundamentalanalyse og problemstillinger knyttet fastsettelse av avkastningskrav (risikodrøftelser) kontantstrømprognoser.
- Praktisk realopsjonsteori, verdien av fleksibilitet. Kalkulasjon av verdien av korreksjonsmuligheter under prosjektgjennomføringen, ved ulike risikoforutsetninger, vektlegges, eksempelvis anvendelse av «risikonøytral metode».
- «Accretive economy», om sammenhengene mellom miljøøkonomi og bedriftsøkonomisk logikk.
Kurset Økonomistyring og investeringsanalyse undervises med 90 kurstimer inkludert 10 timer oppgavegjennomgang.
Kurset forutsetter 2 års høyskoleutdanning innen økonomi og administrasjon, markedsføring eller tilsvarende.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
- MET 2910 Matematikk for økonomer
- MET 2920 Statistikk for økonomer
- BØK 3411 Finans og økonomistyring I og BØK 3421 Finans og økonomistyring II
- eller BØK 3422 Bedriftsøkonomisk analyse og BØK 3423 Finans
- BØK 3531 Finansregnskap og regnskapsanalyse
- eller BØK 3532 Finansregnskap og regnskapsanalyse
- eller FIN 3512 Corporate Finance
- SØK 3520 Mikroøkonomi
Eventuelt tilsvarende kunnskaper fra annen undervisningsinstitusjon.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Individuell Varighet: 5 Time(r) Kommentar: Hjemmeeksamen Eksamenskode: BST95021 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 80 Time(r) | |
Tilbakemeldingsaktiviteter og veiledning | 10 Time(r) | Oppgavegjennomgang i plenum. |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 220 Time(r) | |
Gruppearbeid / oppgaver | 85 Time(r) | |
Eksamen | 5 Time(r) |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 15 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 400 timer.