BMP 2806 Strategi og fremtidsperspektiv

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

BMP 2806 Strategi og fremtidsperspektiv

Kursansvarlig
Erik Wilberg

Institutt
Institutt for strategi og logistikk

Semester
Høst; Vår

Studiepoeng
30

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning

Gjennom dette Bachelor of Management programmet får deltakerne forbedret evne til å analysere omverdenen, og systematisere usikkerhetene inn i håndterbare strategier. Programmet vil gjøre det å forberede seg for uforutsigbare fremtider til en praktisk og integrert del av enhver leders jobb. Akademisk kompetanse innenfor ledelse, organisasjonsteori, teknologiledelse og systemteori vil være basis for deltakerne. Det som vil bli lagt vekt på innenfor ledelse og organisasjon er fagområdene kunnskapsledelse, strategisk kompetansestyring, innovasjon, nettverksledelse, intellektuell kapital, organisatorisk læring og innovasjon. Bedre langsiktig tenkning og økt manøvreringsevne for å nå langsiktige mål, vil også være blant resultatene fra programmet.

Programmet henvender seg til ledere og mellomledere i private og offentlige virksomheter som er avhengig av å forstå usikkerhetene i den langsiktige fremtid og som ønsker et teoretisk og praktisk fundament for å stå bedre rustet til å forstå og å utvikle fremtiden.

Læringsmål
Vår ambisjon er å bygge opp kompetanse hos deltakerne til selv å kunne gjennomføre - og veilede gjennomføringen av fremtidige strategier i egne organisasjoner. Programmet består av en veksling mellom teori og praksis på alle samlinger og mellom samlingene. Det gir metoder, verktøy og nye teorier som er anvendbare i organisasjonenes arbeid med å forberede seg på fremtiden. Deltagerne skal mer spesifikt sitte igjen med følgende kompetanser:

  • kunne analysere organisasjoners mentale modeller av fremtiden og kartlegge deres sentrale bekymringer og forestående beslutninger
  • økt kunnskap for drivkrefter og trender med mulig relevans for organisasjonen
  • å utvikle kommunikasjonsformer og systemmodeller som bidrar til langsiktighet og organisatorisk læring, samt å
  • overføre konsekvenser fra ulike metoder til strategier, lederskap og organisasjonsdesign.

Forkunnskaper
Det kreves ingen spesielle forkunnskaper for å delta på Bachelor Programmet, men deltakerne bør ha grunnleggende innsikt i organisasjon og ledelse.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Chesbrough, Henry. 2006. Open business models : how to thrive in the new innovation landscape. Harvard Business School Press
Christensen, Clayton M., Scott D. Anthony, Erik A. Roth. 2004. Seeing what's next : using the theories of innovation to predict industry change. Harvard Business School Press. 200 sider
Goleman, Daniel, Richard Boyatzis, Annie McKee. 2002. Primal leadership : realizing the power of emotional intelligence. Harvard Business School Press. 190 sider, utdrag
Gratton, Lynda. 2007. Hot spots : why some companies buzz with energy and innovation - and others don't. Prentice Hall/Financial Times. 200 sider
Hamel, Gary. 2007. The future of management. Harvard Business School Press. 250 sider
Johnson,Gerry, Kevan Scholes, Richard Whittington. 2012. Fundamentals of strategy. 2nd ed. Pearson. Utdrag på ca 100 sider
Kim, W. Chan, Renée Mauborgne. 2005. Blue ocean strategy : how to create uncontested market space and make the competition irrelevant. Harvard Business School Press. 290
Malone, Thomas W. 2004. The future of work : how the new order of business will shape your organization, your management style, and your life. Harvard Business School Press. utdrag 190 sider
Morgan, James M. and Jeffrey K. Liker. 2006. The Toyota product development system : integrating people, process, and technology. Productivity Press. utdrag 250 sider


Anbefalt litteratur
Bøker:
Aldrich, Howard E. and Martin Ruef. 2006. Organizations evolving. 2nd ed. Sage Publications
Choo, Chun Wei. 2006. The knowing organization : how organizations use information to construct meaning, create knowledge and make decisions.. 2nd ed. Oxford University Press
Drucker, Peter F. 2007. Management challenges for the 21st century. Rev ed. Elsevier : Butterworth-Heineman
Kleiner, Art. 2008. The age of heretics : heroes, outlaws, and the forerunners of corporate change. 2nd ed. Jossey-Bass
Stacey, Ralph D. 2011. Strategic management and organisational dynamics : the challenge of complexity to ways of thinking about organisations. 6th ed. Financial Times Prentice Hall
Van der Heijden, Kees. 2005. Scenarios : the art of strategic conversation. 2nd ed. Wiley. Kap. 7,8,9,10,11-14


Emneoversikt
Samling 1:
Introduksjon til strategisk tenking - oversikt over metodikk .Analyser av strategiske posisjoner.
Samling 2:
Historisk introduksjon til fremtidens næringsliv samt marked, strategi og organisering.
Samling 3:
Systemteori og forestillinger og fremtidens næringsliv.
Samling 4:
Koordinering og teknologi.
Samling 5 :
Organisering og strategi for fremtidens næringsliv.
Samling 6 :
Implementering og avstemming i organisasjonen.

Dataverktøy
itslearning

Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres med 150 undervisningstimer over to semestre. Deltakerne blir påmeldt til undervisning i hvert semester, forelesningskurset i 1. semester heter BMP 2807 og i 2. semester BMP 2808.

BI Nettstudier
I kursgjennomføringen ved BI Nettstudier benyttes nettbasert undervisningsplattformen i kombinasjon med samlinger. På plattformen publiserer nettlærer fagstoff, øvingsoppgaver (inklusive innsendingsoppgaver med tilbakemeldinger), samt eventuelle case og digitale læringsressurser. Studentene gis mulighet til å kommunisere med nettlærer og medstudenter. Nettstudentene tilbys også en studieguide, som er en pedagogisk veiledning til pensumlitteraturen.


Eksamen
Kurset avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren, samt en fem timers skriftlig individuell eksamen som teller 40 % av totalkarakteren i kurset.
Prosjektoppgaven kan løses som gruppearbeid med inntil tre deltakere. Oppgaven skal være på maksimalt 30 sider.


Eksamenskode(r)
BMP 28061 - skriftlig individuell eksamen som teller 40% for å oppnå godkjent karakter i BMP 2806, 30 studiepoeng.
BMP 28062 - prosjektoppgave som teller 60% for å oppnå godkjent karakter i BMP 2806, 30 studiepoeng.
Begge eksamener må være fullført og bestått for å få godkjent kurset.


Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt for både prosjektoppgave og skriftlig individuell eksamen.

Kontinuasjon
Ved neste ordinære eksamen.

Tilleggsinformasjon
1. samling – Introduksjon til strategisk tenking - oversikt og metodikk. Analuser av strategiske posisjoner.
Gir en grunnleggende historisk introduksjon til strategisk teori og fremtidsstudier, samt drøfting av strategisk kompetansestyring, kunnskapsledelse og nettverksledelse. Vi fokuserer spesielt på fremtidsrettede strategier for det systemet er designet for å gjøre, dvs. sammenhengen mellom strategi og organisering .
Gjennom blant annet økende markedsturbulens, en aksellererende teknologisk utvikling, og gjennom en nedbygging av tidligere beskyttende økonomiske grenser, opplever bedriftene en stadig hardere konkurranse. Dette gjør det avgjørende for organisasjonene å bli kjent med drivkreftene som former utviklingen og være forberedt på effektene av dem før de slår til. Hvordan kan organisasjoner institusjonalisere prosesser og rutiner som gjør dem i stand til å være proaktiv i forhold til usikre eksterne endringer? Hovedspørsmålet på samlingen er: Hva er systemet designet for å gjøre? Dette spørsmål sees så i relasjon til ulike metoder i fremtidsforskningen.
I løpet av samlingen diskuteres spesielt fremtidens kompetansebehov og hvordan organisasjoner kan bygge inn i sin dynamikk ”øyet mot fremtiden”, dvs. kontinuerlige prosesser for overvåkning av omverden.
På den teoretiske siden typologiserer vi fremtidsstudier, samt undersøker en av disse typologiene (prognoser). På den praktiske siden skal samlingen orienteres rundt scenarier for hvordan system kan skape sin egen fremtid. Vi undersøker også sammenhengen mellom strategi og organisering.

Emneoversikt
  • Strategi, ledelse, organisering og teknologiledelse
  • Strategisk kompetansestyring og kunnskapsledelse
  • Trender i organisasjon og ledelse mot 2020
  • Skandinavisk ledelse i et globalt perspektiv: Fra industriøkonomi til kunnskapsøkonomi
  • Den nye økonomiens betydning for ledelse og organisasjonsdesign

2. samling – Historisk introduksjon til fremtidens næringsliv samt marked, strategier og organisering.
Samlingen skal gjennomgå de mest sentrale teorier og problemstillinger innenfor ulike fremtidsstudier. Et annet delmål er å gi en forståelse av distinksjonen å skape fremtiden og å tilpasse seg fremtiden.
Samlingen skal ta for seg den globale kunnskapsøkonomi´s betydning for strategiske prosesser. På hvilken måte påvirker den nye økonomi kunnskapsprosessene i organisasjoner, og hvilken betydning kan dette få for de strategiske valg virksomheten kan ta. Vi avdekker de viktigste drivkreftene i den nye økonomi, og undersøker hvordan man ved hjelp av ulike metoder fra fremtidsforskning kan analysere hvordan disse drivkrefter påvirker fremtidsfokus.

Emneoversikt
  • Verdiskapningsprosesser i den globale økonomi
  • Kunnskapsmedarbeidernes prestasjoner
  • Hvem lykkes i kunnskapsøkonomien og hvorfor lykkes de ?
  • Fremtidsrettede strategier: Prognoser mot 2020
  • Ny organiseringslogikk

Obligatorisk litteratur for samling 1- og 2 :
Johnson, Gerry, Scholes, Kevan, Whittington, Richard ( 2009 ) Fundamentals of Strategy, FT-Prentice Hall. ( Utdrag på ca 100 sider ).
Kim, W.C. & Mauborgne, R. (2005). Blue ocean Strategy, Harvard Business School Press, Boston MA. (290 sider)
Morgan, J.M. & Liker, J.K. (2006). The Toyota product development system, Productivity Press, New York.(utdrag 250 sider)

Anbefalt litteratur
Drucker, P.F. (2007). Management challenges for the 21 st century, Butterworth Heineman., London
Kleiner, Art (2008) The Age of Heretics, New York: Currency Doubleday.
Stacey,R.D. (2007). Strategic Management & Organizational Dynamics: The challenge of complexity, Prentice Hall, New York
Van der Heijden, Kees. 2005. Scenarios: The art of strategic conversation. kap 7,8 og 10. Chichester: Wiley.

3. samling – Systemteori og forestillinger om fremtidens næringsliv
Samlingen bruker systemteori som et fundament for å kunne forstå framtidens næringsliv i lys av den nye økonomi. Ulike perspektiv for å forstå oppdukkende trender blir belyst. Hensikten er anvendelse av denne tenkning for den daglige ledelse på ulike nivå i organisasjonen.
Vi fokuserer på systemteori i den hensikt å gi en kritisk forståelse av hvilke bidrag systemisk tenkning kan gi for utvikling av fremtidsrettede strategier. Dette skal sees opp mot nye organisasjonsformer og nye former for lederskap i den nettverksbaserte økonomi.
Delmålene for denne samlingen er også å gi deltakerne 1) forståelse og erfaring med systemtenkning 2) kjennskap til de viktigste systemarketyper, samt 3) få forståelsen av hvordan dette kan settes inn i en kontekst av ny lederskaps- og organisasjonsformer.
Et sentralt verktøy i fremtidsstudier er intuitive systemmodeller eller kausaldiagrammer. Systemteori brukes for å analysere komplekse sammenhenger uten at helhetsperspektivet går tapt. Samlingen vil gi deltagerne kjennskap til systemteori og hvordan man kan lage systemmodeller for komplekse sammenhenger. Vi vil spesielt fokusere på distinksjonen mellom eksplisitt kunnskap og taus kunnskap, og hvordan dette kan anvendes i beslutningsprosesser og hvordan dette kan anvendes av den daglige ledelse.

Emneoversikt
  • Nye organiseringsformer i kunnskapsøkonomien
  • Nye lederskapsformer i kunnskapsøkonomien
  • Taus kunnskap i den nye økonomi
  • Fra hieraki til nettverksorganisering
  • Systemteori og kausaldiagrammer
  • Prestasjons- og innovasjonskultur

Obligatorisk litteratur for samlingen
Gratton, L. (2007). Hot spots, Prentice Hall, new York. (200 sider)
Malone, T.W. (2004). The future of work, Harvard Business School Press. (utdrag 190 sider)

Anbefalt litteratur
Aldrich, H. Organizations Evolving, Sage, 2006.
Choo, Chun W. 2006. The knowing organization: How organizations use information to construct meaning, create knowledge and make decisions. New York: Oxford University Press.

4. samling – Koordinering og teknologi
Formålet med denne samlingen er å undersøke fremtidsstudier fra et teoretisk makroperspektiv og gi deltakerne innsikt i de globale trender og drivkrefter for forandring. Fokus vil bli på hvordan systemteori kan benyttes for koordinering og integrering av organisasjoner.
Når mennesket står ovenfor uforutsigbarhet og kaos, så søker det å skape orden. Samlingen vil bidra til økt bevissthet om sosiale mekanismer som skaper de dominerende virkelighetsforståelser, slik at koordinering og integrering av system sikres.
Samlingen vil ta utgangspunkt i et bredt historisk perspektiv og se på noen av drivkreftene med størst samfunnsformende kraft for moderne nasjoner de siste hundre år. Deretter vil en se på regionale og globale trender for samfunnsutviklingen de neste 20-50 år innenfor områdene demografi, miljø, verdier, økonomi, teknologi, media og politikk.

Emneoversikt
  • Kunnskapssamfunnet i et historisk perspektiv
  • Hvordan ser den innovative organisasjonen ut ?
  • Nye samarbeidsstrukturer i den globale økonomi
  • Drivkrefter for forandring i det post-industrielle samfunn
  • Verdier: Hvem driver forandringene ?
  • Koordinering og integrering av system
  • Høyteknologisk verdiskapning

Obligatorisk litteratur for samlingen
Chesbrough, H. (2006). Open Business Models, Harvard Business School Press, Boston.
Hamel, G. (2007). The Management of the future, harvard Business School Press, Boston. (250 sider)

5. samling – Organisering og strategi for fremtidens næringsliv
På den teoretiske side ser vi her på forholdet mellom ulike fremtidsstudier og vitenskap. De teoretiske og praktiske implikasjoner av fremtidsstudier vurderes også. På den praktiske side ser vi på spørsmålet: Hvilke implikasjoner har fremtidsstudier for beslutninger som må fattes i dag men har langsiktige konsekvenser? Hvilke strategiske opsjoner åpner fremtidsstudier for?

Emneoversikt
  • Organisering på ulike nivåer
  • Hvorfor har noen virksomheter suksess og andre ikke ?
  • Endringsprosesser
  • Kunnskapsprosesser og endring
  • Typer av segmenteringsstrategi
  • Kollektiv blindhet

6. samling – Implementering og avstemming i organisasjonen
Samlingen fokuserer på handlinger som kan gjøres på bakgrunn av de teorier og modeller vi har gjennomgått i de foregående modulene. Det er en overgang fra refleksjonsrommet til handlingsrommet som betones på denne samling. Sammenhengskunnskap, samskaping, system-omverden forståelse og del-hel forståelse vil være viktige perspektiv for praktisk å få til overgangen fra refleksjonsrommet til handlingsrommet.

Emneoversikt
  • Drivkrefter og strategiske pilarer
  • Livsstils- og livsløpsprodukter
  • Verdier og betydningen av det
  • Nye forretningsmodeller

Obligatorisk litteratur for samling 5 og 6.
Johnson, Gerry, Scholes, Kevan, Whittington, Richard ( 2009 ) Fundamentals of Strategy, FT-Prentice Hall. ( Utdrag på ca 100 sider ).
Christensen, C.M.; Anthony, S. D. & Roth, E.A. (2004). Seeing What's Next: Using the Theories of Innovation to Predict Industry Change, Harvard Business School Press, Boston. (200 sider)
Goleman, D.; Boyatzis, R. & Mckee, A. (2002). Primal leadership, Harvard Business School Press. 190 sider, utdrag)

Anbefalt litteratur
Van der Heijden, Kees 2005. Scenarios: The art of strategic conversation. kap 9,11-14. Chichester: Wiley.

Pedagogisk opplegg
Det pedagogiske opplegget vil i hovedsak fokusere på erfaringsbasert refleksjon (Mintsberg, 2004) Mintzberg, H. (2004). Managers not MBAs, Berret-Koehler, San Francisco. Deltakerne utvikler sin refleksjon ved å bringe inn sin egen erfaring. Denne erfaring blir så analysert ved hjelp av teorier, modeller og metoder som den enkelte modul fokuserer. I praksis betyr dette at hver deltaker skriver et notat på ca. 1-2 sider til hver modul, som har fokus på egne erfaringer knyttet til modulens hovedtema. Beskrivelsene sendes ca. to uker før hver modul til modulansvarlige, som systematiserer og strukturerer disse. På samlingene belyses og analyseres disse notatene, som er erfaringer fra deltakernes praksis, ved teorier, modeller og metoder som er i fokus på den aktuelle samling. Deltakerne og faglærer reflekterer over notatene og teoriene, slik at erfaringene blir satt inn i en teoretisk ramme. Siste skritt i erfaringsbasert refleksjon er at deltakerne anvender den nye kunnskap i sin arbeidssituasjon mellom samlingene, og rapporterer tilbake på neste samling hva som virket og hva som ikke virket så bra. Dette blir så reflektert over i starten av neste samling.
En god del av læringen skjer ved erfaringsoverføring mellom de ulike beskrivelsene som bringes inn i læringsfellesskapet på samlingene.

Erfaringsbasert refleksjon er nært koplet til problembasert læring. Den viktigste forskjellen er imidlertid at problembasert læring kan benyttes i undervisningssammenheng hvor deltakerne ikke er i en praktisk arbeidssituasjon mens undervisningen foregår. Erfaringsbasert refleksjon har som en grunnleggende forutsetning at deltakerne er i praksis mens programmet foregår, og at programmet er modulbasert, slik at det er tid mellom samlingene til å anvende kunnskapen i praksis, og så reflektere over anvendelsen av lærdommene i deltakernes praksis på neste samling.