BMP 2706 Ledelse i kommunal sektor
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
BMP 2706 Ledelse i kommunal sektor Kursansvarlig Geir Lahnstein, Terje Røsjorde Institutt Institutt for regnskap - revisjon og jus Semester Studiepoeng 30 Undervisningsspråk Norsk Innledning Programmet retter seg mot alle med lederansvar i kommunene og/eller andre medarbeidere som er påtenkt en fremtidig lederrolle. Med kommune menes her både kommuner og fylkeskommuner. Kommuner er av forskjellig slag. – små, store, landkommuner og bykommuner. Felleskjennetegnet på kommuner er at de er sluttleverandør av vesentlige tjenester (eks.: skoletjenester, pleie- og omsorgstjenester) og en hjørnestein i den såkalte «veldferdsstaten». Det er av avgjørende betydning at tjenestetilbudet både kvantitativt, kvalitativt og servicemessig er tilgjenglige og fordeles rettferdig i henhold til overordnede politiske målsettinger. Læringsmål Kunnskapsmål Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper i ledelse, kommunikasjon og mellommenneskelige forhold. De skal være fortrolig med viktige begreper som lederrolle og lederstil, problemstillinger, teorier og praktiske verktøy som er relevante i en aktuell ledersituasjon. Fokuset er rettet særskilt mot mellomleders for kunnskapsoppdatering i ledelse slik at det kan skape en tryggere og mer bevisst lederrolle i den konkrete jobbsituasjonen. Det stilles også krav om kjennskap til de viktigste styringssystemer som kommunen benytter seg av. Ferdighetsmål Studentene skal ha tilegnet seg kompetanse til selv å jobbe målrettet og systematisk i lederrollen når det gjelder å utvikle sine medarbeidere, utvikle seg selv og praktisk å håndtere aktuelle endringer på en profesjonell måte. Det legges spesiell vekt på leders evne til å skape et godt arbeidsmiljø og å kunne håndtere aktuelle spenninger og konflikter i sin egen organisasjonsenhet på en god måte. Etter avsluttet utdanning forventes det at studentene effektivt skal kunne planlegge, gjennomføre og følge opp aktuelle forbedringstiltak relatert til egen arbeidsplass. Det legges spesiell vekt på at man skal kunne forholde seg hensiktsmessig til fenomener som «kos med misnøye» og «motstand mot endringer». Det stilles konkrete krav til mestring av aktuelle lederverktøy (eks.: tilbakemelding til medarbeider, delegering, utviklingssamtalen). Holdningsmål Til grunn for studiet legges et positivt menneskesyn forankret i etiske verdier hvor tjenestebehovene hos kommunens innbyggere er det sentrale fokuset. Studentene skal oppøves i en kritisk og reflekterende holdning omkring etablerte systemer og rutiner med bevisstgjøring på kontinuerlig forbedring og såkalt «beste praksis». At medarbeideren er organisasjonens viktigste ressurs forplikter studentene, som fremtidige ledere, til alltid å utvikle holdninger preget av muligheter og løsninger knyttet til hva som konkret kan gjøres for at medarbeiderne skal kunne lykkes i jobben sin. Forkunnskaper Det kreves ingen spesielle forkunnskaper for å delta på Bachelor Programmet, men deltakerne bør ha grunnleggende innsikt i organisasjon og ledelse. Obligatorisk litteratur Bøker: 2006. Rikdommens dilemma. ECON. ECON-rapport ; 2006: 084 Andreassen, Tor Wallin og Fred Selnes. 2001. Serviceheltene. Stølen media Berg, Morten Emil. 2008. Ledelse : verktøy og virkemidler. 3. utg. Universitetsforlaget Bolman, Lee G. og Terrence E. Deal. 2009. Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse : strukturer, sosiale relasjoner, politikk og symboler. 4. utg. Gyldendal akademisk Briner, Wendy, Colin Hastings og Michael Geddes. 2000. Prosjektledelse. Gyldendal akademisk Busch, Tor, Erik Johnsen og Jan Ole Vanebo. 2003. Endringsledelse i det offentlige. 3. utg. Universitetsforlaget Busch, Tor, Erik Johnsen og Jan Ole Vanebo. 2009. Økonomistyring i det offentlige. 4. utg. Universitetsforlaget Hagen, Terje P. og Rune J. Sørensen. 2006. Kommunal organisering : effektivitet, styring og demokrati. 6. utg. Universitetsforlaget Krogh, Georg von, Kazuo Ichijo, Ikujiro Nonaka. 2001. Slik skapes kunnskap : hvordan frigjøre taus kunnskap og inspirere til nytenking i organisasjoner. NKS Forlaget Larsen, Rolf-Petter. 1998. Teamutvikling : teambygging og teamarbeid. Cappelen akademisk forlag Nesheim, Torstein. 2006. Framtidens ledelse i kommunene. Samfunns- og næringslivsforskning. SNF-rapport ; nr 26/06 Os, Audvar, Oddvar Overå, Odd Jarl Pedersen. 2001. Forvaltningsloven og kommunene. 4. utg. Kommuneforlaget Røkenes, Odd Harald og Per-Halvard Hanssen. 2012. Bære eller briste : kommunikasjon og relasjon i arbeid med mennesker. 3. utg. Fagbokforlaget Skattum, Christian ... [et al.]. 2006. Stab/Støtte i tonivåkommuner : organisering, erfaringer og utfordringer. Asplan/IRIS. Kan laste ned PDF her: http://www.iris.no/internet/student.nsf/wvPublNr/2006-233 Wennberg, Bodil. 2001. EQ : Emosjonell intelligens i livet og på jobben. NKS-Forlaget Whittington, Richard. 2002. Hva er strategi? : og spiller den noen rolle?. Abstrakt forlag Anbefalt litteratur Bøker: Dalland, Olav. 2012. Metode og oppgaveskriving for studenter. 5. utg. Gyldendal akademisk Holm, Espen. 2006. Stifinneren : fortellingen om et omstillingsprosjekt. Elixir forl Monsen, Nina Karin. 2000. Velferd uten ansikt : en filosofisk analyse av velferdsstaten. 2. utg. Fagbokforlaget Artikler: Jacobsen, Dag Ingvar (motstand mot endring), Heidi Høvik (etikk), m.fl. 2004. Magma. nr. 4 Tronsmo, Per. 1998. Myten om menneskers og organisasjoners iboende motstand mot forandring. Magma. www.fagbokforlaget.no/Magma/1998/smakeb9801.html Emneoversikt · Rammebetingelser for kommunene Ledelse og utvikling i et makroperspektiv. En ny styringslogikk: New Public Management (NPM). Ulik logikk i styring av markedsorienterte bedrifter og politikerstyrte kommuner. · Praktiske lederutfordringer Erfaringer fra egen jobbsituasjon. Fokus på praksisfeltet. ”Workshop” – hvilke utfordringer møter kommunale ledere? · Etisk rammeverk for styring og ledelse Menneskesyn. Et normativt grunnlag for ledelse. Hvilken etisk standard skal ledelse bygges på? Fokus på den gode organisasjonskultur. · Aktuelle lederteorier med relevans for de ulike områder i en kommune Fra Taylor til «flerdimensjonal ledelse». Eks.: situasjonsbestemt ledelse, selvledelse, transaksjonsledelse og transformasjonsledelse · Organisasjonsteorier med relevans for den moderne kommuneorganisasjon Stab- og linjeorganisering, matrise, prosjekt, team og nettverksorganisering. Den formelle og uformelle organisasjon. · Innføring i metodekunnskap Fra å synse til å vite – ”forskning” på egen organisasjon. Valg av emne for prosjektoppgave. Organisering av prosjektgrupper. · Teamorganisering og teamledelse. Etablering, ledelse og utvikling av team. Når er teamorganiseringen hensiktsmessig organisasjonsform? · Prosjektorganisering og prosjektledelse Prosjekt som nyttig verktøy for endring, utvikling og forskning. · Ledelse av endring og utvikling i kommunen Hvordan planlegge og gjennomføre vellykkede endringsprosjekter? Hvordan takle motstand mot endring? · Kompetanseutvikling Målrettet og systematisk kompetanseutvikling av ledere og medarbeidere. Utvikling av den ”lærende” organisasjonen. Medarbeider som kompetansebærer. · Helhetlig styring av kommunen Utvikling og bruk av styringsinformasjon, KOSTRA, brukerundersøkelser, effektivitets- og produktivitetsstyring. Strategisk planlegging, budsjettarbeid og planstruktur, årsmelding · Praktisk personalledelse Arbeidsgiverpolitikk og leders styringsrett og omsorgsplikt for sine medarbeidere. Motivasjon, trivsel, kommunikasjon. Hvordan forholde seg til de vanskelige situasjonene og de vanskelige personene. Praktisk konfliktarbeid. · Coaching Kritisk refleksjon rundt coach-begrepet. En teoretisk og praktisk innføring i såkalt «coach-orientert lederstil». Praktiske eksempler og øvelser. · Kommunejuss Leder som arbeidsgiver og rettslige forpliktelser. Gjennomgang av forvaltningsloven, offentlighetsloven, arbeidsrett, avtaleverket · Lederens verktøykasse Presentasjon og trening på viktige lederverktøy. Eks.: Delegering, ris/ros, medarbeidersamtalen o.a. · Service- og kvalitet i kommunal tjenesteproduksjon Kommunen som kvalitets- og servicekommune. Hvordan jobbe målrettet og systematisk med kvalitet og service? ISO 9001 og andre kvalitetsstandarder, servicegarantier o.a. · Vi ser framover Hva vil kommunene stå overfor av utfordringer herunder ledelsesutfordringer i de neste 10 årene? Nye offentlige strukturer og utviklingsområder. Krav til kompetanse og praktisk mestring i de neste 10 årene? · Vi deler erfaringer og får felles læringsplattform Presentasjon av prosjektoppgaver (”prosjekttorg”). Oppsummering, repetisjon og praktiske råd og tips for eksamen. Dataverktøy Programmet krever ikke bruk av dataverktøy Læreprosess og tidsbruk Programmet gjennomføres normalt over to semestre. Programmet gjennomføres i et samspill mellom teori og praksis. Foruten forelesninger vil plenumsdiskusjoner og gruppearbeid bli brukt for å skape ønsket refleksjon og utdyping av de enkelte fagtema. I undervisningen vil det bli trukket inn konkrete eksempler fra praksisfeltet. Aktuelle problemstillinger som blir debattert i media vil også tas opp i undervisning med fokus på refleksjon og praktisk fokus på mulige forbedringer i den kommunale organisasjon. Kurset gjennomføres over to semestre. Deltakerne blir påmeldt til undervisning i hvert semester, forelesningskurset i 1. semester heter BMP 2707 og i 2. semester BMP 2708. Prosjektarbeid: I kurset inngår det et eget prosjektarbeid med fokus på temaet ledelse. Problemstillingene skal være hentet fra deltakernes praktiske arbeidssituasjoner. Det gruppebaserte prosjektarbeidet skal styrke læringsutbyttet i kurset, og bidra til anvendelse av relevant teori i forhold til konkrete utfordringer i kommunale ledelsesoppgaver. Prosjektoppgaven, som skal gi forslag til en metodisk løsning på en praktisk problem, vil ta utgangspunkt i en relevant problemstilling fra egen organisasjon i kommunen. Det legges vekt på drøfting av ulike perspektiv med spesiell fokus på leder- og medarbeiderrolle og tjenesteyting mot sluttbrukere. Prosjektoppgaven skal vise anvendelse av metodisk kunnskap ved blant annet at relevant empiri drøftes opp mot relevant teori. Det vil bli gitt veiledning til utforming av prosjektoppgaven. Eksamen Kurset avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren, samt en individuell skriftlig hjemmeeksamen over 48 timer,som teller 40 % av totalkarakteren i kurset. Prosjektoppgaven kan løses som gruppearbeid med inntil tre deltakere. Eksamenskode(r) BMP 27063 - hjemmeeksamen over 48 timer som teller 40% for å oppnå godkjent karakter i BMP 2706, 30 studiepoeng. BMP 27064 - prosjektoppgave som teller 60% for å oppnå godkjent karakter i BMP 2706, 30 studiepoeng. Begge eksamener må være fullført og bestått for å få godkjent kurset. Hjelpemidler til eksamen Alle. Kontinuasjon Ved neste ordinære eksamen. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI