BMP 2400 Ledelse og coaching. Verktøy og virkemidler
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
BMP 2400 Ledelse og coaching. Verktøy og virkemidler Kursansvarlig Morten Emil Berg Institutt Institutt for ledelse og organisasjon Semester Høst; Vår Studiepoeng 30 Undervisningsspråk Norsk Innledning Praktiske ferdigheter i lederrollen. Ledere og medarbeidere har store ressurser og "skjulte" talenter, men greier ikke å utvikle sitt potensiale alene. Mange ødelegger for seg selv gjennom "negativt selvsnakk" og bruk av feilaktige "mentale kart". Tradisjonelle "ordre- og kontroll-teorier" må erstattes av nye former for ledelse. Medarbeidere trenger dyktige ledere som kan utfordre og støtte dem for å nå viktige personlige og organisatoriske mål. Coaching er å stille gode spørsmål, lytte aktivt, antyde alternative valg, oppfordre til handling, gi tilbakemelding og bidra til å utvikle selvtillit. En rekke konkrete verktøy som konfliktbehandling, personlig effektivitet, stressmestring, tilbakemelding, kognitiv ledelse og emosjonell intelligens blir presentert og diskutert. Utvikling av en coachende lederstil og en coachingkultur står sentralt. Læringsmål Kunnskapsmål Etter at kurset er avsluttet, skal deltakerne:
Ferdighetsdmål
Holdningsmål
Forkunnskaper Det kreves ingen spesielle forkunnskaper for å delta på Bachelor Programmet, men deltakerne bør ha grunnleggende innsikt i organisasjon og ledelse. Obligatorisk litteratur Bøker: Berg, Morten Emil. 2006. Coaching : å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes. 2. utg. Universitetsforlaget. ca. 315 sider Berg, Morten Emil. 2008. Ledelse : verktøy og virkemidler. 3. utg. Universitetsforlaget. Unntatt side 206 - 213. 300 sider Brown, Donald R. and Don Harvey. 2010. An experiential approach to organization development. 8th ed. Pearson Prentice Hall. 491 sider Collins, Jim. 2002. Good to great : hvorfor noen virksomheter blir fremragende- og andre ikke. Universitetsforlaget. 302 sider Hargrove, Robert. 2008. Masterful coaching. 3rd ed. Jossey-Bass. 285 sider Linley, P. Alex, Susan Harrington, Nicola Garcea, eds. 2010. Oxford handbook of positive psychology and work. Oxford University Press. 313 sider Anbefalt litteratur Bøker: Blanchard, Kenneth H. 2010. Leading at a higher level : Blanchard on how to be a high-performing leader. 2nd ed. Pearson Cox, Elaine,Tatiana Bachkirova and David Clutterbuck, eds. 2010. The complete handbook of coaching. Sage Emneoversikt Samling 1: Jeg som leder: Teorier og modeller Samling 2: Coaching og en coachende lederstil Samling 3: Lederens og coachens verktøykasse Samling 4: Team, teamutvikling og selvledelse Samling 5: Utvikling av en coachingkultur. Lederen som endringsagent Dataverktøy itslearning Læreprosess og tidsbruk Kurset gjennomføres med 150 undervisningstimer over to semestre. Deltakerne blir påmeldt til undervisning i hvert semester, forelesningskurset i 1. semester heter BMP 2401 og i 2. semester BMP 2402. Gjennomføringen skjer med fem samlinger av fire dager, hvorav to samlinger i 1. semester og tre samlinger i 2. semester. Programmet gjennomføres i et samspill mellom teori og praksis Det brukes forelesninger, gruppearbeid, øvelser, tester og faglige diskusjoner. Studentene skal arbeide med en prosjektoppgave gjennom hele programmet. Prosjektoppgaven deles ut ved 1. samling og skal innleveres etter nærmere angitt frist i slutten av 2. semester. Eksamen Kurset avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren, samt en fem timers individuell, skriftlig eksamen som teller 40 % av totalkarakteren i kurset. Prosjektoppgaven kan løses individuelt eller som gruppearbeid med inntil tre deltakere. Oppgaven skal være på maksimalt 25 sider. Eventuelle vedlegg kommer i tillegg. Eksamenskode(r) BMP 24001 Ledelse og coaching; verktøy og virkemidler - skriftlig eksamen som teller 40% for å oppnå godkjent karakter i BMP 2400, 30 studiepoeng. BMP 24002 Ledelse og coaching; verktøy og virkemidler - prosjektoppgave som teller 60% for å oppnå godkjent karakter i BMP 2400, 30 studiepoeng. Begge eksamener må være fullført og bestått for å få godkjent kurset. Hjelpemidler til eksamen Ingen hjelpemidler er tillatt til den skriftlige eksamen. Kontinuasjon Ved neste ordinære eksamen Tilleggsinformasjon 1. samling: Jeg som leder. Teorier og modeller Etter at samlingen er avsluttet, skal deltakerne:
Kursinnhold
Obligatorisk litteratur Berg,( 2008). Ledelse: verktøy og virkemidler. (Kap. 1-3, 9 og 10) Lindley m.fl. (2010)(ed.): Oxford Handbook of Positive Psychology and Work. (Kap. 1, 8, 9, 17 og 18) 2. samling: Coaching og en coachende lederstil Etter at samlingen er avsluttet, skal deltakerne:
Kursinnhold
Obligatorisk litteratur Berg, (2006). Coaching: å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes. (Kap. 1 - 8) Hargrove.( 2008). Masterful coaching. (Forord. Introduksjon. Kap. 1 - 5) Lindley m.fl.(2010) (ed.): Oxford Handbook of Positive Psychology and Work. (Kap. 14 og 15) 3. samling: Lederens og coachens verktøykasse Etter at samling 3 er avsluttet, skal deltakerne:
Kursinnhold
Obligatorisk litteratur Berg,( 2008). Ledelse: verktøy og virkemidler. (Kap. 7 og 8) Hargrove.( 2008). Masterful coaching. (Kap. 10, 11, 14, 18 og 24) Brown. (2010). An experiential approach. (Kap. 7 – 9) Lindley m.fl. (2010) (ed.): Oxford Handbook of Positive Psychology and Work. (Kap. 4 og 6) 4. samling: Team, teamutvikling og selvledelse Etter at samlingen er avsluttet, skal deltakerne:
Kursinnhold
Obligatorisk litteratur Berg (2006). Coaching: Å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes. (Kap. 10 - 13) Hargrove.( 2008). Masterful coaching. (Kap. 13 og 23) Brown.( 2010). An experiential approach.(Kap. 10 - 13) Lindley m.fl. (2010) (ed.): Oxford Handbook of Positive Psychology and Work. (Kap. 7 og 19) 5. samling: Å utvikle kultur. Lederen som endringsagent. Etter at samlingen er avsluttet, skal deltakerne:
Kursinnhold
Obligatorisk litteratur Berg. Ledelse: verktøy og virkemidler. (Kap. 4 - 6 og 11) Collins. (2002). Hvorfor noen virksomheter blir fremragende. (Kap. 1 - 3) Hargrove.( 2008). Masterful coaching. (Kap. 16, 20, 22, 26 og 29) Brown. (2010). An experiential approach. (Kap. 1 - 6 og 14 - 16) Lindley m.fl. (2010) (ed.): Oxford Handbook of Positive Psychology and Work. (Kap. 13, 25 og 26) |
© Copyright Handelshøyskolen BI