BIN 3076 Utvikling for økt konkurransekraft
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2015/2016 English version |
BIN 3076 Utvikling for økt konkurransekraft
Kursansvarlig
Espen Skaldehaug
Institutt
Institutt for regnskap - revisjon og foretaksøkonomi
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
30
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
Dette programmet er et lederutviklingsprogram som fokuserer på det å forbedre konkurranseevnen i en verdikjedebedrift. Det skal gi deltakerne vitenskapelig basert faglig innsikt og ferdigheter innenfor fagområdene; ledelse av forskyningskjeder og industribedrifter, bedriftsøkonomi/ økonomistyring, prosjektutvikling og -ledelse. Det skal tilegne deltakerne god faglig og praktisk forståelse av arbeid med kontinuerlig forbedring, "lean" organisering og arbeidsmetode, og i verdiskaping gjennom utvikling og omstilling. Deltakerne skal igjennom forløpet arbeide med konkrete utviklings- og/eller forbedringsprosjekter i bedriften som skal gi vesentlige bidrag til forbedring av bedriftens konkurransekraft. Prosjektene skal utvikles fram til et nivå der de kan presenteres og dokumenteres for bedriftens ledelse for beslutning om videreføring og eventuelt gjennomføring.
Læringsmål
Kunnskapsmål:
Etter gjennomføring av programmet skal deltakerne ha tilegnet seg faglig relevant kunnskap med relevans for arbeid med kontinuerlig forbedring av virksomhetens konkurransekraft, herunder kunnskap om bedriftsøkonomi, teori, metoder og styringsverktøy. De skal også ha tilegnet seg en god, helhetlig forståelse av virksomhetenes organisering og deltakelse i helhetlige forsyningskjeder samt ha tilegnet seg en god forståelse av virksomhetens rammebetingelser, markedsmessige og produktivitetsmessige forhold. Endelig skal deltakerne også ha tilegnet seg kunnskap om metoder for god prosjektledelse og prosjektorganisering.
Ferdighetsmål:
Deltakerne skal gjennom praktisk prosjektutviklingsarbeid utvikle ferdigheter innenfor prosjektutvikling, bedriftsøkonomi og forankringsarbeid, samt innenfor praktisk ledelsesarbeid. De skal også ha tilegnet seg evne til å søke og finne relevant, nyttig og anvendelig litteratur, modeller og analyser og å kunne anvende disse for å utvikle mer systematiske, slagkraftige og målrettede verdiskapingsprosjekter. Videre skal de ha oppøvet sine evner til å mobilisere ressurser, deltakere og aktiviteter i slike prosjekter på en effektiv og hensiktsmessig måte. Endelig skal deltakerne gjennom eget analysearbeid trene opp sine ferdigheter i det å analysere konkrete og komplekse problemstillinger, avklare problemforståelsen med andre involverte parter og skape organisatoriske og ledelsesmessige forutsetninger for å lykkes med gjennomføring av krevende prosjekter.
Holdningsmål:
Etter endt program skal deltakerne ha oppøvet sine evner til å stille kritiske spørsmål til og reflektere over virksomhetens utfordringer, utviklingsmuligheter og deltakernes egen roller i det å ta ansvar for krevende lederoppgaver, verdiskapende utviklingsprosjekter og økonomiske forbedringsprosjekter som krever mye av både ledere og andre involverte
Forkunnskaper
Ingen
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Andersen, Erling S., Kristoffer V. Grude& Tor Haug. 2009. Målrettet prosjektstyring. 6. utg. NKI-forlaget
Bøhren, Øyvind og Per Ivar Gjærum. 2009. Prosjektanalyse : investering og finansiering. Rev. utg. Fagbokforlaget
Bø, Eirill, Geir Gripsrud og Arne Nygaard. 2013. Ledelse av forsyningskjeder : et logistikk- og markedsføringsperspektiv. Fagbokforlaget
Modig, Niklas & Pär Åhlström. 2012. Dette er Lean : løsningen på effektivitetsparadokset. Rheologica publishing
Annet:
Lereim, Jon. Foreleserkompendium. Samling av utvalgte artikler med forskjellige forfattere
Olsen, Per Ingvar. Kompendium. Samling av artikler og bokkapitler av diverse forfattere
Skaldehaug, Espen. Kompendium. Samling av artikler av diverse forfattere.
Anbefalt litteratur
Bøker:
Bicheno, John. 2007. Verktyg för Lean Produktion : the Lean toolbox. 5th ed. Quest Worldwide Consulting Ltd
Boquist, John A., Todd Milbourn, Anjan Thakor. 2010. The value sphere : the corporate executives' handbook for creating and retaining shareholder wealth. 4th ed. World Scientific Publishing
Lereim, Jon. 2013. Kvalitetsledelse i prosjekter : en erfaringsbasert tilnærming. Akademika
Owens, Trevor, Obie Fernandez. 2014. The lean enterprise : how corporations can innovate like startups. Wiley-Blackwell
Emneoversikt
Modul 1 – Formål – utfordringer, strategier og verdier
Bedriftens utfordringer, strategier og verdier
Verdisfæren
Ledelse for økt konkurransekraft; kontinuerlig forbedring (lean) og prosjektledelse.
Markedsanalyse og markedsdynamikk.
Integrasjon i verdikjeden og ledelse av forsyningskjeder
Informasjon om prosjektutvikling /prosjektarbeid (Business Cases)
Prosjektarbeidets plass i organisasjonen
Mellom samlingene:
Prosjektarbeid: Utarbeidelse av en skisse med beskrivelse av ulike utfordringer som kan være aktuelle for prosjektoppgavearbeidet.
Modul 2 – Verdikjedeforståelse, kost-nytte-analyse, leanbedriften
Utfordringer for bedriften; mellom salg og råvareforsyninger.
Utfordringer for bedriften; vareflyt/logistikk/ verdikjedeoptimering.
Introduksjon til flerperiodisk analyse
Lean virksomheten
Utvikling/forbedring i interaksjon med andre
Gruppearbeid: Presentasjon av og diskusjon om resultater fra fase 1 av prosjektarbeidet og oppgradering av prosjektplan.
Prosjektanalyse; datafangst og analysemodeller.
Bedriftsbesøk. Presentasjon av virksomheten. Bedriftens utfordringer i lys av lignende virksomhet i andre land. Diskusjon
Mellom samlingene:
Prosjektarbeid: Konkretisering av prosjektoppgavens problemstilling samt organisatorisk plassering av prosjektet.
Modul 3 – Den totale markedsforståelse (modulen er tenkt lagt til konkurrerende virksomhet i utlandet).
Markedsutfordringer, ty teknologi og ny industriell organisering.
Verdikjedeintegrasjon og -optimering.
Markedsregulering, salg og verdikjede koordinering.
Forbedringsarbeid i relasjon til og i interaksjon med andre aktører.
Innovasjon, lean start up og forretningsutvikling.
Mer om lean
Gruppearbeid: Rapportering fra og diskusjon av fase 2 av prosjektarbeidet.
Forarbeid til økonomisk analyse av eget prosjekt.
Data verktøy og et første utkast til analyse.
Mellom samlingene:
Veien videre med prosjektoppgaven
Modul 4 - Bedriftsøkonomi og prosjektanalyse
Økonomisk begrepsapparat
Kostnadsstyring
Arbeidskapitalstyring
Investeringer og risiko
Rapportering
Prosjektøkonomisk analyse (Netto nåverdimetoden, livssykluskostnader m.m.)
Mer om lean
Mellom samlingene:
Videre arbeid med prosjektoppgaven
Modul 5 – Prosjektledelse
Mulighetsbeskrivelse (Business case)
Målformulering, effektmål og leveransemål
Prosjektplanlegging
Prosjektstyring og oppfølging av fremdrift
Styring og endringer av avvik
Risiko- og kvalitetsstyring i prosjekter
Prosjektorganisering og roller
Prosjektorganisering i linjeorganisasjoner
Fra utviklingsprosjekt til integrert praksis. Utviklings- og omstillingsprosesser.
Mellom samlingene:
Utvikling av prosjektoppgavepresentasjon i PowerPoint
Modul 6 – Ledelse for økt konkurransekraft
Kommunikasjon av økonomisk informasjon
Interessentanalyse
Bruk av kritiske prestasjonsindikatorer i virksomhetsstyringen
Lean virksomheten og bruk av data
Budsjettering eller ikke?
CSR
Presentasjon av prosjektoppgavene i PPT format (15 minutter per prosjekt). Feedback og diskusjon.
Forberedelser til hjemmeeksamen
Mellom samlingene:
Gjøre ferdig PPT presentasjon for avsluttende presentasjon i samling 7
Individuell hjemme eksamen
Innelvering av prosjektoppgaven for evaluering (eksamen)
Modul 7 – Prosjekt presentasjoner
Prosjektpresentasjoner for bedriftens ledelse - i plenum. Evaluering og feedback til deltakerne.
Dataverktøy
Itslearning. Det er også bruk av dataverktøy for økonomisk analyse samt ordinær programdatavare så som Windows Office
Læreprosess og tidsbruk
Programmet gjennomføres gjennom syv moduler med i alt 150 undervisningstimer over to semestre. Det har et prosessforløp der deltakerne skal arbeide med et konkret utviklingsprosjekt i bedriften igjennom hele forløpet, og der det på hver samling vil bli brukt noe tid til at deltakerne presenterer sine arbeider og får feedback. Forelesningene er basert på pensum, og vil gi faglig innput også til arbeidet med prosjektene. Det forventes at deltakerne mellom hver samling bruker tid på både å forberede seg til forelesningene ved å lese de relevante delene av pensum til hver samling, og at de bruker tid mellom samlingene til prosjektarbeidet. Deltakerne blir påmeldt til undervisning i hvert semester, forelesningskurset i 1. semester hete BIN 3077 og i 2. semester BIN 3078.
Eksamen
Programmet avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave (inntil 20sider) som teller 60% av totalkarakteren, samt en 48 timers individuell hjemmeeksamen (inntil 10 sider) som teller 40 % av totalkarakteren i kurset.
Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre deltakere.
Eksamenskode(r)
BIN 30761 - prosjektoppgave som teller 60% for å oppnå godkjent karakter i BIN 3076, 30 studiepoeng.
BIN 30762 - 48 timers individuell hjemmeeksamen som teller 40% for å oppnå godkjent karakter i BIN 3076, 30 studiepoeng.
Begge eksamener må være fullført og bestått for å få godkjent kurset.
Hjelpemidler til eksamen
Kontinuasjon
Ved neste ordinære eksamen.
Tilleggsinformasjon