BIN 3012 Næringsutvikling, innovasjon og kompetanseutvikling
BIN 3012 Næringsutvikling, innovasjon og kompetanseutvikling
Kurset er utviklet for SIVA SF, og er et utviklingsprogram for ledere og ressurspersoner i SIVAs nasjonale næringshageprogram.
SIVA ønsker i sitt nye 10 årige næringshageprogram å gi en målrettet og tidsaktuell kompetanseheving for de 45 næringshagene som er med i dette nasjonale programmet.
Næringshagene vil fremover være en aktiv aktør og premissgiver i lokal og regional næringsutvikling, og da med spesielt fokus på bistand og prosesser mot SMB i forhold til innovasjon og kompetanseutvikling.
Programmets mål er å utvikle og styrke kompetansen innenfor strategisk næringsutvikling, innovasjon og kunnskapsbasert utvikling i eksisterende og nye virksomheter.
Videre at deltagernes ferdigheter innenfor kommunikasjon og prosessbasert utvikling som ferdigheter i daglig arbeid med og mot næringslivet skal styrkes.
Dette skal skje gjennom en målrettet prosess, som bidrar til å styrke den enkeltes kompetanse innrettet mot å være en viktig og preferert ressursperson for lokale virksomheter i forhold til å bidra til vekst og utvikling.
Å bidra til ny kompetanse relatert til næringsutvikling, med fokus på utvikling av effektive og velfungerende lokale innovasjonssystemer og kunnskaps - / kompetansebasert fokus som strategisk konkurransefortrinn vil også være et sentralt element i programmet.
Overordnet læringsmål er å gi et fundament for en prosess, som bidrar til en langsiktig utvikling for deltakerne, deres bedrift og SIVAs organisasjon.
- Deltakerne skal forstå de viktigste sammenhenger innen næringsutvikling innovasjon - kompetanseutvikling, innovasjonsprosesser i SMB, og ledelse av utviklingsprosesser i mindre virksomheter
- Deltakerne skal forstå hvordan man gjennom sin rolle som ressursperson initierer deltar og veileder virksomheter i strategiske innovasjons - og kompetanseprosesser i lokalt næringsliv.
- Deltakerne skal forstå hvilken betydning deres rolle har for utviklingen av lokalt næringsliv.
- Deltakerne skal få innsikt i hvordan man kan delta aktivt i arbeidet med strategi - innovasjons og kunnskapsprosesser i bedrifter, herunder å kunne bidra aktivt de aktuelle prosessene.
- Deltakerne skal få et grunnlag for å utvikle metoder og verktøy for slike prosesser.
- Programmet skal fremme deltakernes respekt for kompleksiteten i utvikling og ledelse av SMB
- Programmet skal fremme deltakernes respekt for betydningen av den verdiskaping SMB området representerer.
- Programmet skal bidra til å fremme deltakernes respekt for betydningen av kontinuerlig kompetanseutvikling i virksomheter.
- Næringsutvikling
- Innovasjon og utvikling av innovasjonsprosesser i SMB
- Kompetanseutvikling i SMB
- Strategisk ledelse i SMB
- Prosessledelse og ledelse av utviklingsprosesser i virksomheter
Programmet gjennomføres over 6 hele dager, totalt ca 45 timer. Undervisningsformen vil bestå av tre 2 – dagers samlinger, hvor hver samling er en kombinasjon av forelesninger og gruppearbeid.
Deltagerne blir delt inn i læringsgrupper og disse gis totalt 4 timer prosessveiledning relatert til oppgaver og case fra egne arbeidsutfordringer mellom samlingene.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Hovedtema og rammeverk for programmet
1. Samling med hovedfokus på næringsutvikling innovasjon og kompetanseutvikling
· Introduksjon til, og rammeverk for programmet
· Kunnskaps næringsutvikling og innovasjonspolitikk
· Hva hvorfor og hvordan
· Et nasjonalt regionalt og lokalt perspektiv
· Næringsstrukturen som utgangspunkt for næringsutvikling
· Eksisterende virksomheter og utvikling av nye virksomheter
· Innovasjon og utviking av regionale / lokale innovasjonssystemer
· Kompetanse som konkurransefortrinn i lokalt / regionalt næringsliv
· Strategisk kompetanseutvikling i virksomheter
· Utfordringer i ledelse og utvikling av virksomheter
· Markedsføring og markedskommunikasjon i en digitalisert og verden
2. Samling med hovedfokus på innovasjon og ledelse i SMB og utvikling av innovasjonsprosesser i SMB bedrifter
· SMBenes betydning for verdiskapingen og deres særlige utfordringer
· Innovasjonsprosesser i et nytt og helhetlig perspektiv
· Innovasjon i teknologi og produkter
· Tjenesteinnovasjon - serviceinnovasjoner
· Innovasjon i forretningsmodellen
· Ledelse og utvikling av SMB i et strategisk og innovasjonsmessig perspektiv
· Fra industrielt fokus til tjeneste og kunnskapsfokus som konkurransefortrinn
· Fremtidens krav til ledelse og ledelsesutfordringene i virksomheter fremover
· Styret som ledelses og utviklingsressurs
3. Samling med hovedfokus på prosessledelse og ledelse av utviklingsprosesser i virksomheter
· Metoder, teknikker og verktøy for gjennomføring av eksterne prosesser i virksomheter
· Bedriftsutvikling
· Begrepsavklaring og rammeverk for iverksettelse og gjennomføring av bedriftsutviklingsprosesser
· Entreprenørskap og intraprenørskap
· Identifisering og utvikling av ideer og gründere
· Entreprenørskaps - / intraprenørskapsprosessen
· Lederutvikling i SMB
· Hva, hvorfor og hvordan
Generell studiekompetanse
Covid-19
Grunnet Covid-19 pandemien vil det kunne forekomme avvik i undervisnings- og læringsaktiviteter samt eksamen, sammenlignet med det som er beskrevet i denne kursbeskrivelsen.
Det er ingen spesielle krav til forkunnskaper
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Skriftlig innlevering Vekting: 100 Gruppering: Gruppe/Individuell (1 - 3) Varighet: 1 Semester Eksamenskode: BIN 30121 Karakterskala: ECTS Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 45 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 80 Time(r) | |
Eksamen | 75 Time(r) | Arbeid med prosjektoppgave |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.
Prosjektoppgaven kan løses individuelt eller i grupper på inntil 3 personer.
Prosjektoppgavens problemstilling og teoridel skal presenteres midtveis i programmet og gis godkjent / ikke godkjent.