BIK 9990 HMS - ledelse; Helse, miljø og sikkerhet
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2015/2016 English version |
BIK 9990 HMS - ledelse; Helse, miljø og sikkerhet
Kursansvarlig
Jon Lereim
Institutt
Institutt for ledelse og organisasjon
Semester
Se studieplan for aktuelt studium
Studiepoeng
30
Undervisningsspråk
Norsk
Innledning
Samfunnet setter stadig større fokus på virksomheters helse, miljø og sikkerhetsarbeid, samtidig er HMS-ansvarlig avhengig av reel innflytelse i virksomhetens ledelse og hos de ansatte, og de må kjenne sin rolle og ansvar i forhold til en virksomhet under utvikling.
HMS-ledelse innebærer ledelse av både tekniske fysiske, organisatoriske og sosiale områder.
Programmets målgruppe er Ledere med totalansvar, Linjeleder med HMS-ansvar, Prosjektledere med rapporteringsansvar og Internrådgivere HMS.
Programmet søker å gi deltakeren en grundig lederutdanning med fokus på HMS. Etter gjennomført program skal lederen bli dyktigere i å utøve HMS-ledelse, herunder ha forståelse for relasjoner mellom samfunn, virksomhet og den enkelte ansatte, belyse ulike organisasjonsperspektiver, forstå filosofien rundt totalkvalitetsledelse, og ha med seg verktøy og modeller for å kunne prioritere og fokusere på de viktigste områdene innen HMS for egen bedrift.
Læringsmål
Kunnskapsmål:
- Studentene skal erverve seg kunnskap innenfor HMS ledelse, hva det innebærer, fra et strategisk, taktisk og operativt ståsted, forstå HMS prinsipper, samt utøve god HMS forvaltning
- Kandidatene skal også få nyere kunnskap hvordan drive HMS ledelse, planlegging og styring av HMS innen virksomheter.
- Deltakerne skal få økt kompetanse innen betydning av samfunnsansvar og HMS kravs betydning for god forvaltning, drift og vedlikehold.
Ferdighetsmål:
- Deltakerne skal utvikle ferdigheter til å beherske og implementere HMS ledelse styring & rapportering i sin hverdag som operative ledere
- HMS koordinator og HMS rådgivere skal oppnå ferdigheter til å utvikle, tilrettelegge og implementere HMS systemer samt utføre HMS-revisjoner i løpende drift og prosjekter.
Holdningsmål:
- Studentene skal erverve seg kompetanse knyttet tilbetydning av HMS, hvilket forebyggende forvalteransvar som pålegges ved bruk av ny teknologi, fra et sikkerhetsmessig, helse og personvern-messig perspektiv og fra et miljø og ressursperspektiv.
Forkunnskaper
Obligatorisk litteratur
Bøker:
Andersen, Erlig S., Kristoffer V. Grude, Tor Haug. 2009. Målrettet prosjektstyring. 6. utg. NKI-Forlag. 236s.
Aune, Asbjørn. 2000. Kvalitetsdrevet ledelse - kvalitetsstyrte bedrifter. 3. utg. Gyldendal akademisk
Bolman, Lee G. og Terrence E. Deal. 2014. Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse : strukturer, sosiale relasjoner, politikk og symboler. 5. utg. Gyldendal akademisk
Hotvedt, Terje. 1997. Konflikt og konflikthåndtering i arbeidslivet. Ad notam Gyldendal
Karlsen, Jan Erik. 2010. Ledelse av helse, miljø og sikkerhet. 3. utg. Fagbokforlaget
Kaufmann, Geir og Astrid Kaufmann. 2015. Psykologi i organisasjon og ledelse. 5. utg. Fagbokforlaget
Roos, Göran ... [et al.]. 2014. Strategi : en innføring. 6. utg. Fagbokforlaget
Anbefalt litteratur
Annet:
Kommunal- og arbeidsdepartementet. 2003. Forskrifter av 6. desember 1996 nr 1127 om systematisk helse, miljø og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften). Oslo: Cappelen
Miljøverndepartementet. 1995. Forskrift om frivillig deltagelse for industriforetak i en miljøstyrings- og miljørevisjonsordning (Forskrift om EMAS). Oslo: Departementet. ca 20
Norges standardiseringsforbund. 1992. Kvalitetsledelse og kvalitetssystemelementer: retningslinjer: NS-ISO-9004. Oslo: NSF. ca 20
Emneoversikt
BIK 9990 HMS ledelse består av i alt 6 moduler fordelt over to semestre, hver på 25 timer og totalt 150 timer, med følgende emner pr modul:
Modul 1: HMS ledelse i et virksomhetsperspektiv
Modul 2: HMS ledelse i et totalkvalitets perspektiv
Modul 3: HMS verktøy og metoder
Modul 4: HMS i forhold til organisatoriske og sosiale arbeidsmiljø
Modul 5: HMS ledelse og revisjon
Modul 6: Den bærekraftige HMS bedrift
Det vil bli gjennomført bedriftsbesøk relatert til de ulike temaene. Programmet skal være prosessorientert, med en kontinuerlig veksling mellom undervisning, diskusjoner, øvelser og cases.
Dataverktøy
Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres over to semestre. Deltakerne blir meldt på til undervisning hvert semester; i første semester heter forelesningskurset BIK 9991og i andre semester heter forelesningskurset BIK 9992.
I tillegg til undervisningen kreves det en betydelig egeninnsats fra den enkelte kursdeltaker, spesielt i cases knyttet til egen bedrift.
Det vil bli gjennomført bedriftsbesøk relatert til de ulike temaene. Programmet skal være prosessorientert, med en kontinuerlig veksling mellom undervisning, diskusjoner, øvelser og cases. Grunnlitteratur innen temaene vil bli lagt til grunn for programmet supplert med forskningsrelatert litteratur av nyere dato.
Eksamen
Kurset BIK 9990 HMS-ledelse; Helse, miljø og sikkerhet, 30 studiepoeng, avsluttes med tre eksamener. I 1. semester skriver studentene en individuell fagoppgave og i 2. semester er det en gruppeeksamen i form av en prosjektoppgave samt en fire timers individuell skriftlig eksamen. De tre eksamenene vektes slik: Fagoppgave 30 % (individuell), skriftlig eksamen 20 % (individuell), prosjektoppgave 50% (inntil 3 deltakere). Se eksamensoversikten nedenfor.
Til den skriftlige eksamen vil deltakerne bli testet i teorien som gjennomgås på samlingene og baserer seg på gjeldende pensum. Prosjektoppgaven skal være en analyse av et område i den enkeltes bedrift knyttet til den relevante teori og de faglig spørsmål som reises i kurset. Deltakerne skal selv definere og avgrense problemstillingen, men vil bli gitt veiledning i metodiske og faglig problemstillinger underveis.
Eksamenskode(r)
BIK 99901 HMS-ledelse. Individuell fagoppgave som teller 30% for å oppnå godkjent karakter i BIK 9990, 30 studiepoeng.
BIK 99902 HMS-ledelse. Prosjektoppgave som teller 50% for å oppnå godkjent karakter i BIK 9990, 30 studiepoeng.
BIK 99903 HMS-ledelse. Skriftlig eksamen som teller 20% for å oppnå godkjent karakter i BIK 9990, 30 studiepoeng.
Alle tre eksamener må være fullført og bestått for å få godkjent karakter i kurset BIK 9990, 30 studiepoeng.
Hjelpemidler til eksamen
Til fagoppgave og prosjektarbeid er alle hjelpemidler tillatt. Til skriftlig eksamen er lover, forskrifter og BI definert eksamenskalkulator, av type TEXAS INSTRUMENTS BA II Plus™
Kontinuasjon
Kontinuasjon ved neste ordinære eksamensgjennomføring
Tilleggsinformasjon
Modul 1: HMS-ledelse i et virksomhetsperspektiv
Formål
Modulen er en innføring til HMS i et virksomhetsperspektiv. Programmet gir en helhetsforståelse for HMS som lederansvar samt klargjører ansvarsområder for HMS.
Mål
Deltakeren skal igjennom modulen få forståelse for og kunnskap om HMS-arbeidet som en lederfunksjon, som en del av virksomhetens strategiske utvikling. Vi vil komme inn på hva HMS-arbeid har vært tradisjonelt og hvilke utfordringer som ligger i HMS-arbeidet i framtiden. Gjennom modulens ulike prosesser skal man oppnå en bevisstgjøring og erkjennelse av dette områdets betydning slik at den enkelte skal kunne foreta riktige prioriteringer i HMS-arbeidet i egen bedrift. Modulen gir også en introduksjon til Totalkvalitet som ledermodell.
Momenter
- Hva inneholder HMS-ledelse
- Hvorfor HMS
- Samfunnet i forandring. Utfordringer før og nå, utfordringer i forhold til HMS
- Helhetsperspektiver, strategisk og operativt
- Relasjoner mellom samfunn, virksomheter og interessenter
- Verdiskapningskjeden og verdiprioriteringer, -Etikk
- Verdianalyser
- Virksomhetens relasjoner: medarbeider, leder, kunde
- Forutsetninger for Totalkvalitets ledelse
- HMS relatert til virksomhetens policy og mål (strategisk målstyring)
- Kvalitetsmodellen som ledelsesmodell
- HMS, i går, i dag og i fremtiden – utfordringer
- Oversikt HMS-området, kunnskapskilder, støttespillere
- Tilsynsmyndigheter, lover og forskrifter, rettspraksis
- Virksomhetens roller og ansvar i forhold til HMS-rollen og –ansvar, og forståelse av disse
- HMS og rådgiverrollen
Modul 2: HMS-ledelse i et totalkvalitetsperspektiv
Formål
Modulen skal presentere HMS-ledelse som en del av totalkvalitetsperspektivet, og deltakeren vil lære mer om hvordan man skal lykkes i utøvelse av morgendagens og dagens HMS-ledelse. Dette vil utfordre flere sider av lederens egenskaper. I modulen gis det muligheter for å teste ut og utvikle egne ferdigheter gjennom øvelser og casearbeid.
Mål
Deltakeren skal lære om lederskap og totalkvalitet relatert til HMS-området og utvikle egenskaper for å utøve helhetlig HMS-ledelse på en bedre måte. En grundigere gjennomgang av TKL-modellen vil blant annet være et verktøy i dette arbeidet.
Momenter
- TKL-modellen og HMS sin plass i denne
- Form og arenaer for samarbeid
- Strategiprosesser
- Tverrfaglig samarbeid i grupper
- Gruppedynamikk og øvelser
- Teamledelse
- Forbedringsmetoder (Arbeidsmiljøsirkelen / Kreativ løsningsmetoder / HMS og forbedringsgrupper /Bedre bruk av arbeidsmøter / Utviklingssamtaler mv.)
Modul 3: HMS- verktøy og -metoder
Formål
Modulen skal gi deltakeren ulike metoder og verktøy for kartlegging, analyse og forbedringstiltak innen HMS-området.
Mål
Deltakeren skal kunne prioritere og ta i bruk hensiktsmessige metoder og verktøy for problemstillinger knyttet til HMS-arbeidet i egen bedrift. (1. ordens læring )
- Risikovurdering i HMS sammenheng (grovanalyser, jobbsikkerhetsanalyser, livsløpsanalyser, strategiske miljøanalyser osv)
- Analyse av mulige ressurstap
- HMS-beredskap, beredskapsanalyser
- HMS-kartlegginger
- Konsekvensanalyser og tiltak
- Oppfølgingsmetoder (inspeksjonsteknikker, egenkontroller, statistikk mv.)
- System og kompetanseutvikling
- Krisehåndtering
Modul 4: HMS i forhold til det organisatoriske og sosiale arbeidsmiljø
Formål
I denne modulen skal den enkelte lære om hvordan bedriftskulturen påvirker det organisatoriske arbeidsmiljøet og hvilke problemstillinger dette kan gi i organisasjonen.
Mål
Ved å forstå virksomhetskulturen skal den enkelte kunne påvirke holdninger og dermed utvikle ferdigheter i kontinuerlig HMS-forbedring.
- Hva er psykososialt- /organisatorisk arbeidsmiljø
- Hvordan sette mål på psykososialt- /organisatorisk arbeidsmiljø
- HMS-leder i veiledningsrollen
- Etiske dilemmaer
- Problem og konflikthåndtering
- Problemløsningsverktøy
- Endringsprosesser
- Årsak og virkning
- Motkrefter til forbedring
- Verktøy og metoder
- Kvalitetsmodellen og selvevaluering
Modul 5: HMS-ledelse og revisjon
Formål
Modulen skal gi deltakeren verktøy for å kunne måle forbedringer – HMS-måleparametre – samt evaluere HMS-tilstanden
Mål
Deltakeren skal kunne utarbeide måleparametre samt planlegge og gjennomføre revisjon med påfølgende tiltak, slik at bedriften ”gjør de riktige tingene” i stedet for å ”gjøre tingene riktig”.
HMS- måleparametre (indikatorer); Formelle/tradisjonelle og fremtidsrettede (2 dager)
- HMS-lovgivningens krav til måleparametre
- Andre kravsettere med betydning for HMS (IK-MAT, EMAS, ISO 14001, ISO 9000-serien, Forsikring mv.)
- Benchmarking
- Kost/nytte analyser
- Livsløpsanalyser
- Den europeiske kvalitetsmodellen som effektivt revisjons verktøy
HMS revisjoner (3 dager)
- Internasjonal utvikling innen miljøledelse og miljørevisjon
- Kravsettere; myndigheter/standarder/kunder
- Ulike typer revisjoner
- Planlegging av en HMS-revisjon
- Forberedelse
- Åpningsmøte
- Gjennomføring (casebedrift)
- Vurdering og tolkning av observasjoner, avvik og anmerkninger
- Rapportering med tiltak og oppfølging
Modul 6: Den bærekraftige HMS-bedrift
Formål
Modulen skal være en oppsummering av programmet hvor de enkelte delene settes sammen for et helhetsperspektiv på HMS-ledelse.
Mål
Deltakeren skal ha kompetanse på HMS-ledelse med et strategisk perspektiv, forstå roller og ansvar innenfor ledelsen i bedriften, samt kunne stille diagnose, gi veiledning og revidere HMS-arbeidet – en taktisk/strategisk/operativ utøvelse av rollen som HMS-leder.
- Helhetsperspektiver for bærekraftig HMS
- Etiske dilemmaer
- Lønnsomhetsaspektet
- Strategisk utvikling og betydning av HMS
- Prioritering
- Beredskap og krisehåndteringsstrategi
- Samle trådene fra modul 1 – 5, anvendelse videre
- HMS-årsrapporter
- HMS-krav til leverandører/underleverandører
- Cases fra offentlig og privat sektor