BIK 3707 Sosiale medier

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

BIK 3707 Sosiale medier

Kursansvarlig


Institutt
Institutt for markedsføring

Semester
Høst; Vår

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Mediemarkedet og tradisjonelle kommunikasjonsmønstre er i dramatisk endring. Sosiale nettverk som Facebook, Twitter og blogg skaper nye arenaer for politikk, samfunnsdebatt og meningsutveksling, og blir derfor spådd en stadig viktigere demokratisk rolle.

Sosiale nettverk har skapt nye møteplasser og muligheter for å dele informasjon, kunnskap og erfaringer i et omfang vi aldri tidligere har sett. Dette byr også på muligheter og utfordringer for merkevarer, bedrifter, organisasjoner, politiske partier, medier og andre som har et bevisst forhold til eget omdømme- og kommunikasjonsarbeid. Viktig er det derfor å forstå hvilke nye krav som stilles for å kommunisere effektivt og troverdig med dem man ønsker å nå.

Læringsmål
    Læringsmål:
    Studentene skal etter endt kurs ha oppnådd følgende mål:

    Kunnskapsmål

    -  Kjenne til hva sosiale medier er og hvordan et nytt medielandskap endrer premisser for kommunikasjon  
    -  Skape forståelse for sentrale drivkrefter for brukerinvolvering og dialog i sosiale nettverk
    -  Forstå at dialog og tilføre verdi for målgruppen er viktige kriterier for suksess i sosiale medier
    - Forstå samspillet mellom nye og tradisjonelle medier

    Ferdighetsmål

    - Kunne redegjøre for hvordan nettsamfunn og nettaktivitet kan styrke den demokratiske deltagelsen og endre politiske- og samfunnsmessige maktforhold i samfunnet  
    - Være i stand til å peke på endringstrekk ved marked- og samfunnskommunikasjon som et produkt av økt brukerdeltagelse i sosiale medier

    - Være i stand til å skape god kommunikasjon i sosiale medier gjennom et godt  kvalitativt innhold
    - Kunne redegjøre for tradisjonelle og sosiale mediers styrker og svakheter for kommunikasjon og markedsføring.  Samt identifisere strategier som bygger på deres respektive styrker slik at utfyller hverandre og skaper synergier.

    Holdningsmål

    Reflektere over åpenhet og gjennomsiktighet som kjerneverdier i kommunikasjon. Kunne se dialog som en forutsetning for å skape verdi blant de som kommuniserer

Forkunnskaper
Deltakerne bør ha innsikt eller erfaring innenfor markedsføring og ledelse.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Li, Charlene and Josh Bernoff. 2011. Groundswell : winning in a world transformed by social technologies. Expanded and rev. ed. Harvard Business Press. 224 sider

Artikler:
Pensum vil bli supplert med artikler som studentene skal kunne laste ned fra nettet.

Anbefalt litteratur
Bøker:
Dalen, Ove. 2009. Effektiv nettskriving. Cappelen akademisk. 248 sider

Artikler:
Vil bli supplert med artikler som studentene vil kunne laste ned fra nettet

Emneoversikt
    Mediemarkedet i endring,
    · Fenomenet sosiale medier og dets samfunnspolitiske rolle i demokratiets utvikling
    · Sosiale medier og makt – endrede maktstrukturer ?
    · Plattformene, særtrekk og egenskaper
    · Sosiale medier og markedsføring
    · Strategi i sosiale medier:
    - Lytte i sosiale medier
    -Snakke i sosiale medier
    - Begeistre i sosiale medier
    - Tilrettelegge (Kundeservice/Support/Tilbakemelding/Feedback) i sosiale medier
    · Innovasjon i sosiale medier
    · Roller, juss, personvern i sosiale medier
    · Organisasjonskultur og etiske problemstillinger
    · Return of investment (ROI) i sosiale medier

Dataverktøy
itslearning. Studentene trenger egen bærbar PC.

Læreprosess og tidsbruk
Kurset gjennomføres som klasseromsundervisning, gruppearbeid, individuell- og felles veiledning. Kurset er praktisk-teoretisk i den forstand at mye av teorien prøves direkte ut i praksis. Studentene velger (eller kan få tildelt) innledningsvis i kurset en bedrift, organisasjon eller annen type virksomhet som skal følges gjennom hele semesteret. Studentene skal publisere minimum to obligatoriske blogginnlegg knyttet til relevante faglige problemstillinger for valgt virksomhet på egen blogg som opprettet innledingsvis i kurset. Studentene har et gjensidig obligatorisk ansvar å kommentere hverandres blogger minimum to ganger gjennom hele semesteret.

Tidbruk fordeler seg som følger:
Aktivitet
Timebruk
Deltagelse i undervisning
40
Forberedelser til forelesning / lese litteratur
40
Prosjektoppgave / Skrive blogginnlegg
120
Anbefalt tidsbruk totalt
200


    Eksamen
    Prosjektoppgave som løses individuelt eller i grupper på inntil tre (3) studenter. Prosjektopppgaven skal fremstå som en plan over kommunikasjonstiltak i sosiale medier for valgte virksomhet som skal hjelpe til med å oppnå et eller flere markedsmål. Besvarelsen skal være på maksimum 30 sider.
    En egenevaluering som gir en kortfattet beskrivelse av læringsutbytte i forhold til kursets læringsmål, samt et begrunnet karakterforslag skal også leveres inn. Kommunikasjonsplanen teller 100 % av endelig karakter, men egenevaluering må være bestått for å få karakter i kurset.


    Eksamenskode(r)
    BIK 37071 Prosjektoppgave, teller 100 % for å oppnå karakter i kurset BIK 3707 Sosiale Medier, 7,5 studiepoeng

    Hjelpemidler til eksamen
    Alle hjelpemidler tillatt ifm oppgavene som skal gjennomføres i kurset.

    Kontinuasjon
    Kontinuasjon avholdes ved neste ordinære gjennomføring av kurset. Ved kontinuasjon må alle komponentene i kurset tas på nytt.

    Tilleggsinformasjon