BIK 3407 Selvledelse - personlig effektivitet og utvikling av medarbeidere og team
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
BIK 3407 Selvledelse - personlig effektivitet og utvikling av medarbeidere og team Kursansvarlig Geir Thompson Institutt Institutt for ledelse og organisasjon Semester Høst; Vår Studiepoeng 7.5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Et markant kjennetegn ved det moderne arbeidslivet, er fremveksten av kunnskapsbedriften. En lederutfordring blir å utvikle, veilede og ta vare på høykompetente medarbeidere som ofte sitter på mer kunnskap om arbeidsoppgavene enn lederen selv. Arbeidstakere på sin side, har i større grad enn før forventninger om personlig vekst, oppfølging og trivsel på arbeidsplassen. Nyere ledelsesforskning som presenteres i dette kurset, deriblant teoriene selvledelse og superledelse, søker å møte disse utfordringene. Kurset tar først arbeidstakerperspektivet, ved å ta for seg temaer som verdi- og målstyring, motivasjon, mental trening og stressmestring. Kurset tar deretter ledelsesperspektivet, ved å se på former for ledelse som søker å utvikle medarbeidere samtidig som organisatoriske mål ivaretas. Kurset veksler mellom forelesninger, gruppediskusjoner, øvelser og egenaktiviteter, og har en praktisk tilnærming til faget. Læringsmål Kunnskapsmål Formålet med kurset er å:
Ferdighetsmål 1. Bli mer bevisst sine styrker og forbedringsområder, samt kunne videreutvikle sitt potensiale 2. Gjøre praktisk nytte av adferdsstrategier og kognitive strategier 3. Kunne nyttegjøre seg av teknikker knyttet til superledelse 4. Kunne bruke ulike lederstiler som verktøy for å utvikle medarbeidere 5. Bidra aktivt til implementering av selvledelse i egen organisasjon 6. Kunne gjøre en kritisk analyse av praksis knyttet til selvledelse, samt drøfte forutsetninger for implementering av selvledelse og superledelse Holdningsmål
Forkunnskaper Det kreves ingen spesielle forkunnskaper. Obligatorisk litteratur Bøker: Eriksen, Thomas Hylland ... [et al.] , red. 2003. Selvledelse : menneskelig kapital i det nye arbeidslivet. Gyldendal akademinsk Manz, Charles C. and Henry P. Sims. 2001. The new superleadership : leading others to lead themselves. Berrett-Koehler Publ Thompson, Geir. 2011. Situasjonsbestemt ledelse. 3. utg. Gyldendal Anbefalt litteratur Emneoversikt 1. Samling - Selvledelse 2. Samling - Superledelse 3. Samling – Implementering av selvledelse Dataverktøy itslearning Læreprosess og tidsbruk Kurset gjennomføres med 40 undervisningstimer over ett semester. Foruten forelesninger vil gruppearbeide bli brukt for å skape dialog og utdype enkelte temaer. Forelesere vil ikke dekke alt pensumstoff. Hensikten med selve undervisningen er å trekke opp hovedlinjer og utdype og drøfte enkelte temaer og eksempler.I tillegg vil foreleser bruke cases, tester og spørreskjemaer for å forsterke den personlige læringen. Deltakerne er selv ansvarlige for å sette seg inn i hele pensum. Gjennomføringen skjer vanligvis med tre samlinger. De to første samlingene er på to dager. Alternativt kan kurset gjennomføres som kveldskurs, med 4 timer undervisning kveldsundervisning en gang pr. uke over ett semester. Eksamen Kurset avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave. Studentene skal arbeide med prosjektoppgaven gjennom hele kurset. Besvarelsen utarbeides individuelt eller i samarbeid mellom to eller tre studenter. Tema for prosjektoppgaven kan hentes fra egen arbeidsplass, hvor relevante aspekter knyttet til selvledelse eller superledelse belyses. Dette danner så grunnlag for vurdering av tiltak som kan bidra til prestasjonsforbedring. Prosjektoppgave er valgt som eksamensform for å styrke den praktiske nytten av kurset. Prosjektoppgaven vektes med 100%. Eksamenskode(r) BIK 34073 Selvledelse-personlig effektivitet og utvikling av medarbeidere i team, Prosjektoppgave, teller 100% for å oppnå godkjent karakter i kurset BIK 3407 7,5 studiepoeng Hjelpemidler til eksamen Kontinuasjon Kontinuasjon ved neste ordinære gjennomføring av kurset. BIK 34071 og BIK34072 settes opp som kontinuasjon høst 2012. Tilleggsinformasjon 1. samling: Selvledelse. På første samlingen gis en oversikt over selvledelse som metode. Selvledelsesteori vil da bli sammenliknet med andre ledelsesteorier. Videre gjennom gås strategier for å forbedre egen effektivitet. Dessuten belyses forutsetninger for prestasjonsforbedringer. Temaer: Kjennetegn ved yrkeslivet i vår tid og selvledelse som mulig svar på noen av utfordringene. Selvledelse i forhold til andre teorier om ledelse Adferdsstrategier som metode for å forbedre egne prestasjoner Kognitive strategier for å fremme positiv tenkning Forutsetninger for å lykkes med selvledelsesmetodene Øvelser for å vise hvordan selvledelse kan brukes for å bedre egne prestasjoner Utforming av plan for prestasjonsforbedring Litteratur: Hylland Eriksen, T., Gad, T., Martinsen, Ø. & Thompson, G. (Red.). 2003. Selvledelse. Menneskelig kapital i det nye arbeidslivet. 1. utg. Gyldendal Akademisk (utv. sider). 2. samling: Superledelse. På andre samling rettes søkelyset på lederens arbeide med å støtte sine medarbeidere i sine bestrebelser på å bli dyktige. Metoder for å dyktiggjøre medarbeidere til å bli dyktigere til å lede seg selv gjennomgås. Temaer: Fremdrift i arbeidet med å implementere egen handlingsplan Leder som rollemodell Teamet som læringsarena Fra lederstyring til medarbeiderstyring Hvordan fremme superledelse i organisasjoner Videre arbeide med egen handlingsplan Litteratur: Hylland Eriksen, T., Gad, T., Martinsen, Ø. & Thompson, G. (Red.). 2003. Selvledelse. Menneskelig kapital i det nye arbeidslivet. 1. utg. Gyldendal Akademisk (utv. sider. Thompson, G.. 2006. Situasjonsbestemt ledelse. 2. utg.. Oslo: Gyldendal Akademisk Sims, Henry P. og Charles C. Manz. 1991. Superleadership. Beyond the Myth of Heroic Leadership. Organisational Dynamics. 3. samling: Implementering av selvledelse På siste samling belyses ulike former for betingelser som er av betydning for implementering av selvledelse i organisasjoner. Videre gis en oppsummering av hele kurset samt veiledning i hvordan deltakerne kan gå frem for å skrive eksamensoppgaver. Temaer: Fremdrift i arbeidet med å implementere egen handlingsplan Selvledelse og superledelse i egen organisasjon Prosessuelle betingelser Strukturelle betingelser Ledelsesmessige betingelser Oppsummering Arbeidet med personlig handlingsplan Eksamenstrening Litteratur: Hylland Eriksen, T., Gad, T., Martinsen, Ø. & Thompson, G. (Red.). 2003. Selvledelse. Menneskelig kapital i det nye arbeidslivet. 1. utg. Gyldendal Akademisk (utv. sider) |
© Copyright Handelshøyskolen BI