BIK 2923 Kreativitet i individ, gruppe og organisasjon

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

BIK 2923 Kreativitet i individ, gruppe og organisasjon

Kursansvarlig
Thorvald Hærem

Institutt
Institutt for ledelse og organisasjon

Semester


Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning

    Læringsmål
    KUNNSKAP
    Forstå kreativitetsbegrepet og forholdet mellom kreativitet og innovasjon
    Forstå alternative teorier om kreativitet og forholdet mellom dem
    Forstå relevansen av kreativitet på forskjellige nivå, fra individer til organisasjoner
    Forstå rollen til kreativitet i den generelle problemløsningsprosessen
    Forstå hvordan kreativitet normalt utfolder seg gjennom steg og faser
    Forstå hvorfor kreative prosesser er vanskelig å håndtere og hvordan slike prosesser kan styres

    FERDIGHETER
    Være i stand til å bruke heuristiske metoder som kan trigge kreative prosesser
    Lære å bruke riktige metoder for å håndtere forhold som kan hindre og blokkere kreativitet på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå
    Lære å bruke måter å kommunisere og undervise grunnleggende prinsipper og funksjoner for kreativitet i forretningslivet
    Være i stand til å anvende teknikker som kan fremme kreativitet i grupper og team
    Lære å bruke verktøy til å diagnostisere og lede kreative miljø i organisasjoner
    Lære å anvende diagnoseverktøy for å måle kreativitet på et individ, gruppe og organisasjonsnivå

    REFLEKSJON
    Utvikle en målt forståelse for relevansen og bredden av kreativitet i næringslivet
    Kunne forstå hvordan kreativitet er demystifisert
    Kunne kritisk vurdere praktiske metoder og kurs som påstås å fremme kreativitet
    Ha en realistisk og erfaringsbasert holdning til spørsmål om hvilken utstrekning det er mulig å påvirke og styre kreative prosesser
    Utvikle en empirisk basert forståelse av hvordan mikro og makro forhold samvirke i å fremme eller indre kreative prosesser i en næringslivskontekst
    Være i stand til å kritisk kunne diskutere konsepter som kreative klasse, kreativ økonomi og kreativt samfunn

    Forkunnskaper
    Ingen.

    Obligatorisk litteratur
    Bøker:
    Forsth, Leif-Runar. 2004. Praktisk nytenkning : systematisk og kreativ problemløsning. Aquarius Forlag
    Proctor, Tony. 2010. Creative problem solving for managers : developing skills for decision making and innovation. 3rd ed. Routledge


    Artikkelsamling:
    Artikler for hver kursdag publiseres på læringsplattformen It`s learning. Sandvika: Handelshøyskolen BI.

    Anbefalt litteratur

    Emneoversikt
    • Problemløsningens psykologi
    • Kreativitet som form for problemløsning
    • Faktorer som hemmer og fremmer kreativ problemløsning
    • Kreative problemløsningsteknikker
    • Databaserte teknikker for kreativ idéutvikling
    • Stimulering av mer kreativt arbeidsmiljø

    Dataverktøy
    itslearning

    Læreprosess og tidsbruk
    Kurset vil bli gjennomført over ett semester med work-shops av totalt 42 timers varighet. Studentene vil jobbe i små grupper hvor de får anledning til å prøve ut kreativitetsteknikker, løse problemer og diskutere faget. Arbeidet i grupper vil bli veiledet av kursholderene. Denne undervisningsformen er også valgt for å gi deltakerne en innføring i metodisk opplegg og gjennomføring av kurs i workshop format.


    Eksamen
    Studentene evalueres gjennom tre timers individuell skriftlig eksamen, 7,5 studiepoeng.

    Eksamenskode(r)
    BIK 29231 - Skriftlig eksamen; teller 100% for å oppnå karakter i kurset BIK 2923, 7,5 studiepoeng.

    Hjelpemidler til eksamen
    Ingen hjelpemidler tillatt.

    Kontinuasjon
    Ved neste ordinære eksamen i kurset.

    Tilleggsinformasjon