BIK 2920 Endringsledelse i offentlig sektor

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

BIK 2920 Endringsledelse i offentlig sektor

Kursansvarlig
Geir Lahnstein

Institutt
Institutt for regnskap - revisjon og jus

Semester


Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Endringer i offentlig sektor skjer raskere og er mer krevende å planlegge og gjennomføre enn tidligere. Tradisjonell regelorientert og byråkratisk tenkning må i større grad erstattes med en forståelse om hva som er kravene til en moderne offentlig virksomhet med fokus på kundenes, brukernes og borgernes behov. Utfordringen er å se i sammenheng endringer initiert av politiske beslutninger og endringer initiert ut fra den enkelte medarbeiders kompetanse og erfaring i møte med tjenestemottakerne. Med offentlig sektor forstår vi her så vel statlig, fylkeskommunal som kommunal virksomhet. Fokuset er spesielt rettet mot mellomlederes og medarbeideres utfordringer i endringsarbeidet.

Kurset er godkjent som 7,5 studiepoengs spesialkurs som kan innpasses i graden Bachelor of Management. Kurset har sperre mot ORG 9910 Endringsorientert ledelse.

Læringsmål
Kunnskapsmål
Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper i ledelse, kommunikasjon og mellommenneskelige forhold. De skal være fortrolig med aktuelle begreper, problemstillinger, teorier og praktiske verktøy som er relevante i aktuelt endringsarbeid. Med offentlig sektor forstår vi her statlig, fylkeskommunal og kommunal virksomhet. Fokuset er rettet særskilt mot mellomleders utfordringer når det gjelder endringer. Perspektivet skal være fremtidsrettet og løsningsorientert ved at tradisjonelle regelorienterte og byråkratiske holdninger og atferdsmønstre i offentlig sektor blir utfordret.

Ferdighetsmål
Studentene skal ha tilegnet seg kompetanse til selv å jobbe målrettet og systematisk i lederrollen med aktuelt endringsarbeid som offentlig sektor står overfor. Det legges vekt på at studentene utvikler sin egen personlige antiautoritære lederstil med fokus på at medarbeideren er organisasjonens viktigste ressurs slik at disse trekkes aktivt med i endringsarbeidet. Det legges spesiell vekt på å kunne håndtere spenninger og konflikter knyttet til endringer på en god måte. Etter avsluttet utdanning forventes det at studentene effektivt skal kunne planlegge, gjennomføre og følge opp aktuelle endringer relatert til egen arbeidsplass. Det legges spesiell vekt på at man skal kunne forholde seg til fenomenet «motstand mot endringer» på en hensiktsmessig måte.

Holdningsmål
Til grunn for studiet legges et positivt menneskesyn forankret i etiske verdier hvor tjenestemottakernes/brukernes beste er det sentrale fokuset. Studentene skal oppøves i en kritisk og reflekterende holdning omkring etablerte systemer og rutiner med bevisstgjøring på kontinuerlig forbedring og såkalt «beste praksis». At medarbeideren er organisasjonens viktigste ressurs forplikter studentene, som fremtidige ledere, til alltid å utvikle holdninger preget av muligheter og løsninger knyttet til hva som konkret kan gjøres for at medarbeiderne skal kunne lykkes i jobben sin.

Forkunnskaper
Grunnleggende kunnskap og innsikt i organisasjon og ledelse, samt noe ledererfaring.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Berg, Morten Emil. 2006. Coaching : å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes. 2. utg. Universitetsforlaget
Bolman, Lee G. og Terrence E. Deal. 2009. Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse : strukturer, sosiale relasjoner, politikk og symboler. 4. utg. Gyldendal akademisk
Busch, Tor, Erik Johnsen og Jan Ole Vanebo. 2003. Endringsledelse i det offentlige. 3. utg. Universitetsforlaget
Martinsen, Øyvind L., red. 2009. Perspektiver på ledelse. 3. utg. Gyldendal akademisk


Anbefalt litteratur

Emneoversikt
Perspektiver på organisasjon, organisasjonsforståelse og ledelse
  • Klargjøring av viktige begreper og problemstillinger
  • Å forstå organisasjoner og samspillet i dem
  • Nye forhold mellom stat/kommune og marked
  • Verdier og organisasjonskultur
  • Organisasjonskultur og motstand mot forandringer
  • Forholdet mellom organisasjoner og deres omgivelser (rammebetingelser)
  • Enkelte sentrale ledelsesteorier
  • Lederrollen I kompetansebaserte virksomheter

Obligatorisk litteratur
  • Bolman Lee G. og Terrence E. Deal. 2009. Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse: strukturer, sosiale relasjoner, politikk og symboler. 4. utg. Oslo : Ad Notam Gyldendal.

Endringsledelse
  • Planlegging, organisering og styring av endringsprosesser
  • Mestring av radikale endringsprosesser
  • Spesielle utfordringer i forhold til ledelse i det offentlige
  • New Public Management
  • Kundedrevet endring - kontinuerlig utvikling gjennom kundeorientering
  • Involvering og eierforhold til endringsprosessene
  • Fallgruver og suksessfaktorer ved endring
  • Strategier for å overkomme motstand mot forandring
  • Lederen som endringsagent
  • Medarbeideren som ressursperson i endringsarbeidet

Obligatorisk litteratur
  • Busch, Tor, Johnsen, Erik og Vanebo, Jan Ole 2003: Endringsledelse i det offentlige, 3. utg. Tano Aschehoug.

Kompetansedrevet endring
  • Kompetanse som konkurransefaktor og ressurs i organisasjonen
  • Utnyttelse av kompetanse for å utvikle organisasjonen i nye retninger
  • Hvordan utvikle den "lærende organisasjon"
  • Målrettet og systematisk kompetanseutvikling av individ og grupper

Obligatorisk litteratur
  • Martinsen, Øyvind, red. 2009: Perspektiver på ledelse, 3. utg. , Kap. 6

Dataverktøy
It's learning

Læreprosess og tidsbruk
Programmet gjennomføres over ett semester med 40 undervisningstimer. I undervisningen vil det bli lagt spesiell vekt på behandling av konkrete endringseksempler på den praktiske jobbsituasjonen. Studentenes egne erfaringer vil bli knyttet til aktuell teori om ledelse, endring og kompetanse.


Eksamen
Programmet avsluttes med en fagoppgave. Fagoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper med inntil tre studenter og utarbeides over ti dager som hjemmeeksamen. Omfanget skal være maksimum 15 sider, vedlegg kommer i tillegg.

Eksamenskode(r)
BIK 29201 - Fagoppgave, teller 100 % for å oppnå karakter i kurset BIK 2920, 7,5 studiepoeng.

Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt + eksamenskalkulator TEXAS INSTRUMENTS BA II PlusTM.

Kontinuasjon
Kontinuasjon ved neste ordinære gjennomføring av eksamen.

Tilleggsinformasjon