BIK 2920 Endringsledelse i offentlig sektor
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
BIK 2920 Endringsledelse i offentlig sektor Kursansvarlig Geir Lahnstein Institutt Institutt for regnskap - revisjon og jus Semester Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Endringer i offentlig sektor skjer raskere og er mer krevende å planlegge og gjennomføre enn tidligere. Tradisjonell regelorientert og byråkratisk tenkning må i større grad erstattes med en forståelse om hva som er kravene til en moderne offentlig virksomhet med fokus på kundenes, brukernes og borgernes behov. Utfordringen er å se i sammenheng endringer initiert av politiske beslutninger og endringer initiert ut fra den enkelte medarbeiders kompetanse og erfaring i møte med tjenestemottakerne. Med offentlig sektor forstår vi her så vel statlig, fylkeskommunal som kommunal virksomhet. Fokuset er spesielt rettet mot mellomlederes og medarbeideres utfordringer i endringsarbeidet. Kurset er godkjent som 7,5 studiepoengs spesialkurs som kan innpasses i graden Bachelor of Management. Kurset har sperre mot ORG 9910 Endringsorientert ledelse. Læringsmål Kunnskapsmål Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper i ledelse, kommunikasjon og mellommenneskelige forhold. De skal være fortrolig med aktuelle begreper, problemstillinger, teorier og praktiske verktøy som er relevante i aktuelt endringsarbeid. Med offentlig sektor forstår vi her statlig, fylkeskommunal og kommunal virksomhet. Fokuset er rettet særskilt mot mellomleders utfordringer når det gjelder endringer. Perspektivet skal være fremtidsrettet og løsningsorientert ved at tradisjonelle regelorienterte og byråkratiske holdninger og atferdsmønstre i offentlig sektor blir utfordret. Ferdighetsmål Studentene skal ha tilegnet seg kompetanse til selv å jobbe målrettet og systematisk i lederrollen med aktuelt endringsarbeid som offentlig sektor står overfor. Det legges vekt på at studentene utvikler sin egen personlige antiautoritære lederstil med fokus på at medarbeideren er organisasjonens viktigste ressurs slik at disse trekkes aktivt med i endringsarbeidet. Det legges spesiell vekt på å kunne håndtere spenninger og konflikter knyttet til endringer på en god måte. Etter avsluttet utdanning forventes det at studentene effektivt skal kunne planlegge, gjennomføre og følge opp aktuelle endringer relatert til egen arbeidsplass. Det legges spesiell vekt på at man skal kunne forholde seg til fenomenet «motstand mot endringer» på en hensiktsmessig måte. Holdningsmål Til grunn for studiet legges et positivt menneskesyn forankret i etiske verdier hvor tjenestemottakernes/brukernes beste er det sentrale fokuset. Studentene skal oppøves i en kritisk og reflekterende holdning omkring etablerte systemer og rutiner med bevisstgjøring på kontinuerlig forbedring og såkalt «beste praksis». At medarbeideren er organisasjonens viktigste ressurs forplikter studentene, som fremtidige ledere, til alltid å utvikle holdninger preget av muligheter og løsninger knyttet til hva som konkret kan gjøres for at medarbeiderne skal kunne lykkes i jobben sin. Forkunnskaper Grunnleggende kunnskap og innsikt i organisasjon og ledelse, samt noe ledererfaring. Obligatorisk litteratur Bøker: Berg, Morten Emil. 2006. Coaching : å hjelpe ledere og medarbeidere til å lykkes. 2. utg. Universitetsforlaget Bolman, Lee G. og Terrence E. Deal. 2009. Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse : strukturer, sosiale relasjoner, politikk og symboler. 4. utg. Gyldendal akademisk Busch, Tor, Erik Johnsen og Jan Ole Vanebo. 2003. Endringsledelse i det offentlige. 3. utg. Universitetsforlaget Martinsen, Øyvind L., red. 2009. Perspektiver på ledelse. 3. utg. Gyldendal akademisk Anbefalt litteratur Emneoversikt Perspektiver på organisasjon, organisasjonsforståelse og ledelse
Obligatorisk litteratur
Endringsledelse
Obligatorisk litteratur
Kompetansedrevet endring
Obligatorisk litteratur
Dataverktøy It's learning Læreprosess og tidsbruk Programmet gjennomføres over ett semester med 40 undervisningstimer. I undervisningen vil det bli lagt spesiell vekt på behandling av konkrete endringseksempler på den praktiske jobbsituasjonen. Studentenes egne erfaringer vil bli knyttet til aktuell teori om ledelse, endring og kompetanse. Eksamen Programmet avsluttes med en fagoppgave. Fagoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper med inntil tre studenter og utarbeides over ti dager som hjemmeeksamen. Omfanget skal være maksimum 15 sider, vedlegg kommer i tillegg. Eksamenskode(r) BIK 29201 - Fagoppgave, teller 100 % for å oppnå karakter i kurset BIK 2920, 7,5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Alle hjelpemidler er tillatt + eksamenskalkulator TEXAS INSTRUMENTS BA II PlusTM. Kontinuasjon Kontinuasjon ved neste ordinære gjennomføring av eksamen. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI