BIK 2903 Start og drift av egen virksomhet
GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013
|
BIK 2903 Start og drift av egen virksomhet Kursansvarlig Elbjørg G Standal Institutt Institutt for innovasjon og økonomisk organisering Semester Vår Studiepoeng 7,5 Undervisningsspråk Norsk Innledning Det å starte en egen virksomhet og bli ”selvstendig næringsdrivende” er en drøm for mange. Dette kurset kan bidra til at denne drømmen blir realisert, eventuelt at ideer og planer blir gjennomgått slik at det kan avklares hva det kan være mulig å lykkes med, og hva som må justeres eller endres for å oppnå mål. Kurset vektlegger betydningen av handling, basert på teoretisk kunnskap. Teori om entreprenørskap og nyskaping danner således basis for å finne fram til gode metoder og modeller for start og drift av egen virksomhet. Læringsmål Kurset skal gi innsikt i og forståelse for hvilke aktiviteter og prosesser som kan føre fram til etablering av en økonomisk virksomhet. Kunnskapsmål: - Deltakerne skal forstå hvorledes en forretningsplan anvendes - Deltakerne skal forstå dynamikken i forretningsplanprosessen Ferdighetsmål: - Deltakerne skal lære å utvikle en forretningsplan - Deltakerne skal forstå hvilke forhold som er viktig for en oppstartsbedrift - Deltakerne skal forstå variasjoner i prosessen avhengig av type virksomhet Holdningsmål: - Kurset skal fremme respekt og forståelse for betydningen av et gjennomtenkt verdigrunnlag for virksomheten Forkunnskaper Ingen spesielle, men deltakerne bør ha en ide som de ønsker å teste ut, eller en virksomhet som ønskes utviklet. Obligatorisk litteratur Bøker: Hovland, Nils Per. 2012. Entreprenørskap og innovasjonsledelse. 2. utg. Cappelen Damm akademisk Utgård, Odd og Helge Refsum, red. 2007. Fra idé til ny virksomhet : en håndbok for nye vekstselskaper. 2. utg. Universitetsforlaget. 279 sider Anbefalt litteratur Artikler: Aktuelle artikler og sjekklister for tester og utvikling Emneoversikt Entreprenørskap, definisjoner og karakteristika, utviklingstrender, organisering av økonomisk virksomhet Forretningsplanen som ramme for prosessene. Formelle krav til etablering, interessentperspektivet.Forretningsplanens hensikt Forretningsideer. Krav til ideene, forståelse av samvirket mellom produkt, marked og kunder Bedriftsutvikling, faglige perspektiver Strategier ved start av egen virksomhet. Start, oppkjøp, overtakelse Finansieringskilder og investorlogikk Økonomisk styring og kontroll, budsjettering, risiko og forsikring, prising og kreditter, likviditetsstyring Beskyttelse av ideer, varemerker og produkter Gründeraktiviteter og de gode hjelperne Styringsorganer. Styret som service eller kontroll. Ressursperspektivet og kontrollperspektivet. Styret som strategisk aktør. Lovverket Ledelse og organisering. Organisasjonsteoretisk grunnlag, nettverksorganisering og intellektuell kapital Vekstdynamikk, ledelse i vekstforetak Dataverktøy itslearning Læreprosess og tidsbruk Kurset er modulbasert og samlingene består av seks dager a` seks timer, til sammen 36 timer. Kurset gjennomføres av forelesere som knytter teori til praktiske eksempler. I løpet av kurset oppfordres deltakerne til å presentere ideer og planer, slik at det skal være mulig å få tilbakemeldinger som støtter læringsprosessen og utviklingen i arbeidet med forretningsplanen. Det legges vekt på deltakeraktivitet gjennom diskusjoner i grupper. Læringsprosessen støttes av veileder, som også veileder på nett gjennom BIs egne opplegg for dette. Deltakelse i undervisningen 36 timer Forberedelse til forelesning/lese litteratur 80 timer Skrive fagoppgave 54 timer Oppgaveløsning 15 timer Selvstudium og kollokvier 15 timer Eksamen Studentene prosessevalueres, 7,5 studiepoeng, gjennom følgende aktiviteter: Del 1: Utvikling av en forretningsplan på inntil 20 sider ekskl. vedlegg. Denne delen av eksamen teller 60% av totalkarakteren. Det skriftlige arbeidet skal presenteres muntlig, som en del av eksamen. Det er mulig å arbeide med planen i en gruppe på inntil tre studenter. Eksamensoppgaven gis første kursdag, og besvarelsen skal leveres inn en uke etter avslutning av kurset. Del 2: Etter tredje kursdag skal arbeidet presenteres muntlig. Presentasjonen foregår slik: Studentene får 15 minutter til å presentere arbeidet, deretter gis sensorene fem minutter for å stille spørsmål, og til slutt gir sensorene sin tilbakemelding i fem minutter. Denne delen av eksamen teller 40% av totalkarakteren. Det gis en samlet karakter for prosessevaluering på vitnemålet. Eksamenskode(r) BIK 29031 Start og drift av egen virksomhet, prosessevaluering. Eksamen teller 100% for å oppnå godkjent karakter i kurset BIK 2903, 7,5 studiepoeng. Hjelpemidler til eksamen Kontinuasjon Ved neste ordinære eksamensgjennomføring. Ved kontinuasjon i prosessevaluering må alle eksamenskomponentene tas på nytt. Tilleggsinformasjon |
© Copyright Handelshøyskolen BI