BIK 2810 Forretningsforståelse og forretningsutvikling

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2012/2013

BIK 2810 Forretningsforståelse og forretningsutvikling

Kursansvarlig
Elbjørg G Standal

Institutt
Institutt for innovasjon og økonomisk organisering

Semester


Studiepoeng
15

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Kurset er et utviklingsprogram for ledere og mellomledere i små og mellomstore bedrifter - SMB. Målet med kurset er å gi en faglig basisplattform som bidrar til å utvikle ledere, som stimulerer til endring og vekst i eksisterende virksomheter, og forstår betydningen av og utfordringene med å skape nye virksomheter.

Læringsmål
Overordnet læringsmål er å gi et fundament for en prosess, som bidrar til en langsiktig utvikling for deltakerne, deres bedrifter og arbeidsgivere.

Kunnskapsmål:
Deltakerne skal forstå de viktigste sammenhenger innen markedsføring, økonomistyring og personalledelse
Deltakerne skal forstå hvorledes den enkeltes fundament gir rom for deltagelse i de løpende operative og overordnede beslutningsprosesser i virksomheten
Deltakerne skal forstå hvilken betydningen ledelse har for forretningsutvikling

Ferdighetsmål:
Deltakerne skal få innsikt i hvordan man kan delta aktivt i arbeidet med bedriftens strategiutvikling og prosesser, herunder å bidra aktivt i innovasjonsprosesser og produktutvikling
Deltakerne skal få et grunnlag for å utvikle metoder for god ledelse

Holdningsmål:
Programmet skal fremme deltakernes respekt for kompleksiteten i forretningsutvikling og ledelse
Programmet skal fremme deltakernes respekt for betydningen av ulik kompetanse
Programmet skal bidra til å fremme deltakernes respekt for betydning av kontinuerlig kompetanseutvikling

Forkunnskaper
Ingen

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Andreassen, Tor Wallin. 2006. Serviceledelse : planlegging og styring av sannhetens øyeblikk. 5. utg. Gyldendal akademisk
Berg, Morten Emil. 2008. Ledelse : verktøy og virkemidler. 3. utg. Universitetsforlaget
Haaland, Frode Hübertz og Frode Dale. 2005. På randen av ledelse : en veiviser i førstegangsledelse. Gyldendal akademisk
Klofsten, Magnus. 2009. Affärsplattformen : entreprenören och företagets första år. 3. uppl. SNS Förlag
Kotler, Philip. 2005. Markedsføringsledelse. 3. utg. Gyldendal akademisk. Kap. 1,2,4,6,7,8,9,13,15,16,18
Roos, Göran, Georg von Krogh og Johan Roos. 2010. Strategi : en innføring. 5. utg. Fagbokforlaget
Standal, Elbjørg Gui og Arild I. Søland. 2005. Håndbok i økonomi for styremedlemmer. 2. utg.. Universitetsforlaget


Artikler:
Pensumstoffet suppleres med aktuelle artikler, basert på forskning og undersøkelser.

Anbefalt litteratur
Bøker:
Hoveland, Nils P. 2012. Entreprenørskap og innovasjonsledelse. 2. utg. Cappelen Damm akademisk
Jacobsen, Dag Ingvar og Jan Thorsvik. 2007. Hvordan organisasjoner fungerer. 3. utg. Fagbokforlaget
Levorsen, Stein O. 2010. Styrearbeid i praksis : innføring i styrets hovedoppgaver og arbeidsform med eksempler og bedriftshistorier. 7. utg. Universitetsforlaget. 92 s
Meyer, Siri. 2007. Det innovative mennesket. Fagbokforlaget. 128 s
Spilling, Olav R., red. 2006. Entreprenørskap på norsk. 2. utg. Fagbokforlaget. 266 s


Emneoversikt
Forretningsutvikling
Ledelse
Strategi, innovasjon og utvikling
Markedsføring
Praktisk regnskapsforståelse og økonomistyring
HR og personalledelse
Ledelse i endring og vekst

Dataverktøy
Må kunne beherske tekstbehandling, regneark og presentasjonsprogram. itslearning

Læreprosess og tidsbruk
Programmet gjennomføres over 10 hele dager, totalt ca. 80 timer. Undervisningsformen vil bestå av fem 2 – dagers samlinger, hvor hver samling er en kombinasjon av forelesninger og gruppearbeid. Det gis samlet 4 timer veiledning til hver gruppe som fordeles mellom samlingene.

Deltakelse i undervisningen 80 timer
Forberedelse til forelesning/lese litteratur 160 timer
Skrive prosjektoppgave 80 timer
Oppgaveløsning 30 timer
Selvstudium og kollokvier 50 timer


Eksamen
Studentene evalueres på følgende måte: 72 timers individuell hjemmeeksamen midtveis, og en prosjektoppgave ved kursets slutt som utføres individuelt eller i grupper på inntil 3 personer. Begge delevalueringene må være fullført og bestått for å få godkjent kurset.

Eksamenskode(r)
BIK 28101 - Individuell hjemmeeksamen; teller 40% for å oppnå godkjent karakter i BIK 2810, 15 studiepoeng.
BIK 28102 - Prosjektoppgave; teller 60% for å oppnå karakter i BIK 2810, 15 studiepoeng


Hjelpemidler til eksamen
Alle skriftlige hjelpemidler

Kontinuasjon
Kontinuasjonseksamen avholdes ved neste ordinære gjennomføring av kurset.

Tilleggsinformasjon
Samling 1 – startsamlingen
Dag 1 – Introduksjon til forretningsutvikling
Gi deltagerne en helhetlig plattform i forhold til faget og den pedagogiske prosessen, herunder etablering av team blant deltagerne.
Gi en grunnleggende innføring i begrepet forretningsutvikling.
Gjennomgå den sammenhengen enhver virksomhet står i, hvor helheten knyttes til bedrifters rammevilkår samt interne og eksterne prosesser. Sammenheng mellom drift, produksjon, utvikling, marked, økonomi, personal, strategi og ledelse av en virksomhet er det sentrale.
Dag 2 – Introduksjon til ledelse
Hva er ledelse?
Hovedtema blir generell innføring i ledelse med fokus på rollen som mellomleder med deltema som omhandler en generell forståelse av ledelsesbegrepet og lederrollen Dessuten er temaene denne dagen knyttet til utfordringene ved å takle overgangen fra posisjonen som fagperson til leder - ”et identitetsskifte”. Konsekvensene av ulike organisasjonskulturers innvirkning på ulike ledelsesbetingelser og lederstiler vil ble gjennomgått.
Samling 2
Dag 1 og 2 – Strategi, innovasjon og utvikling
Hovedtema i tilknytning til dette vil være å forså hva strategi er, strategisk analyse, strategisk planlegging, innovasjon og nyskaping – produktutvikling, organisering av virksomheten og endring / omstilling som en konsekvens av strategisk ledelse og utvikling.
Samling 3
Dag 1 og 2 - Markedsføring
Samlingen tar utgangspunkt i å forstå begrepet markedsføring, og hvordan vi må skille vår forståelse av positive holdninger i forhold til faktiske handlinger. Dessuten gjennomgås hvordan markedet påvirker og styrer bedriftens prosesser, og hvordan bedriften bør innrette seg i forhold til valg og betjening av sitt marked, og sine kundegrupper.
Hovedtema i tilknytning til dette, vil være en innføring i grunnleggende forståelse av markedsføring, service-, og tjenestemarkedsføring, markedsanalyse / markedsvurderinger og markedsplanlegging.
Samling 4
Dag 1 og 2 – Praktisk regnskapsforståelse og økonomistyring
Samlingen tar utgangspunkt i å gi deltagerne en grunnleggende forståelse av sentrale områder innenfor bedriftsøkonomien. Dette innbefatter å kunne forstå grunnleggende elementer knyttet til bedriftens regnskaper, og å kunne delta i arbeidet med utviklingen av kalkyler og budsjetter. Dessuten gjennomgås hvilke krav som skal stilles til økonomistyringen, og hva regnskapsfører og andre leverandører av økonomiske tjenester bør bidra med.
Temaene er regnskapsforståelse, budsjettering, kalkulasjon og prissetting, finansiering og investering, samt helhetlig og operativ økonomistyring.
Samling 5
Dag 1 – HR og personalledelse
Temaene for denne dagen er løpende og daglig personalledelse og personaladministrasjon. I denne sammenheng gjennomgås personalrelaterte og teamrelaterte utviklingsprosesser, håndtering og ledelse av endringer, samt konflikter.
Dag 2 - Hvordan lede i endring og vekst
Forståelse av lederrollen vil være et viktig element i denne siste samlingen. En leder må forholde seg til interne og eksterne prosesser, og styrets arbeid og oppgaver er en del av denne samlingen. Hvordan interne og eksterne prosesser muliggjør nødvendig vekst og endringer, vil være tema som diskuteres.
Dagen avsluttes med å knytte opp alle tema som har vært gjenstand for studier gjennom programmet.