BIK 2507 Systemorientert innovasjon – praktiske tilnærminger for å navigere i kompleksitet og usikkerhet
BIK 2507 Systemorientert innovasjon – praktiske tilnærminger for å navigere i kompleksitet og usikkerhet
Kurset passer for deg som jobber med komplekse utfordringer som krever innovasjon og strategisk tenkning. Norsk offentlig sektor står overfor flere sammenvevde utfordringer som krever innovative tilnærminger, som for eksempel utenforskap, mangel på arbeidskraft, naturtap, utvikling av bærekraftige lokalsamfunn og velferdstjenester. Dette er i mange tilfeller såkalte gjenstridige, komplekse problemer som kjennetegnes blant annet ved stor faktausikkerhet (hva vil virke?) og mange interessenter med ulike mål og drivkrefter.
Systemtenkning, systemorientert design og -innovasjon er et fremvoksende praksisfelt som innebærer nye og innovative måter å arbeide med systemiske utfordringer. Ved å analysere problematikker systemisk kan man identifisere rot-årsaker, og det skaper ny innsikt i hvordan man kan endre systemet. Ved bruk en skrittvis og utforskende tilnærming er det mulig å utvikle bedre løsninger, prosesser og samarbeidslogikker som endrer systemet slik at flere aktører drar i samme retning. Systeminnovasjon handler om tverrfaglighet, deling av data og ressurser, samt felles ansvar for resultater og har potensial til å utvikle innovative politiske løsninger som er bedre tilpasset komplekse utfordringer.
- Grunnleggende kunnskap om hvordan kritisk systemtenkning og design kan bidra til innovasjon i og av komplekse systemer.
- Forstå hva som kjennetegner komplekse problemer og hvilke særlige innovasjonsutfordringer dette reiser
- Kunnskap om komplekse systemers dynamikk, gjennom å forstå tilbakemeldingssløyfer og hvordan systemer utvikler seg over tid, og hvordan man kan påvirke systemers utvikling i ønsket retning
- Kunnskap om hva som kjennetegner velfungerende tverrfaglige team
- Kunnskap om hvordan styre og lede systemiske innovasjonsprosesser
- Grunnleggende ferdigheter i kvalitative metoder for å kartlegge og analysere et system
- Kunne visualisere relasjoner og årsakssammenhenger mellom elementene i et komplekst system
- Kunne bruke Gigamapping som samtaleverktøy for å forstå og representere systemer
- Kunne identifisere interesseområder i systemkart med potensiale for utforsking og innovasjon vha ZIP-analyse
- Utvikle forståelse for ulike aktørers framtidsvisjoner og målbilder ved hjelp av utforskende fremsynsmetoder
- Kunne etablere åpne, tillitsbaserte samarbeidsrelasjoner i innovasjonsprosjekter
- Grunnleggende fasiliteringsferdigheter for balansert involvering, aktiv lytting og åpen idéutveksling i tverrfaglige team
- Utvikle forståelse for og evne til å velge, utnytte og lede designkompetanser til å behandle, og skape løsninger i komplekse problemfelt.
- Kritisk refleksjon rundt hvordan håndtere usikkerhet og interessekonflikter i innovasjonsarbeid
-
Forstå verdien av kritisk systemtenkning rundt sosiale og tekniske aspekter ved et system
- Kritisk refleksjon rundt hvordan man rammer inn et systemisk problem, og hvilke perspektiver og stemmer som inkluderes/ekskluderes
Forståelse av komplekse systemer:
- Kjennetegn ved komplekse systemer og "gjenstridige problemer" (wicked problems).
- Introduksjon til systemtenkning.
Systemkartlegging og analyse:
- Kvalitative metoder for å kartlegge systemer.
- Kartlegging og visualisering av systemer gjennom GIGA-mapping.
- ZIP-analyse av interesseområder med potensiale for utforskning og innovasjon.
Innovasjon og utviklingsarbeid:
- Utforsking av ønskede fremtider og utvikling av visjoner.
- Iterative prosesser for å utvikle intervensjoner, prøve ut og justere
- Småskala utprøving og distribuert eksperimentering
Implementering og skalering:
- Fra småskala utprøving til skalering.
- Strategisk bruk av design med hovedvekt på implementering og systemiske effekter.
- Forankring og institusjonalisering av innovative løsninger og arbeidsformer.
Ledelse og samarbeid:
- Ledelse av innovasjonsprosesser
- Utvikling av velfungerende tverrfaglige team
- Ledelse og påvirkning i større kollektiver og nettverk
- Hvordan tilrettelegge for involvering av designere i systemiske innovasjonsløp.
Samlinger:
Kurset består av 3 intensive moduler á 2 dager.
- Samling 1 vil gi en introduksjon til hele kurset, og vil særlig vektlegge tverrfaglig samarbeid for å analysere sammensatte problemkomplekser, utforske ønskede framtidsscenarier og hvordan man initierer og leder systemorienterte innovasjonsprosjekter.
- Samling 2 vil gå i dybden på systemorientert design som arbeidsform, med særlig vekt på bruk av fasilitering og samskaping (co-design) av systemkart (gigamapping), ZIP-analyse, årsak-sammenheng og fremsynsarbeid.
- Samling 3 vil fokusere på ledelse av systemorientert innovasjon, med særlig vekt på endring, effekt og verdi av innovative løsninger. Hvordan skape aksept og oppslutning for innovative løsninger som kan utfordre det bestående.
Innovasjonsprosjekt:
Integrert i kurset er deltakernes arbeid med egne systemutfordringer i form av et strukturert innovasjonsprosjekt, hvor de anvender teori og metodikk fra de tre samlingene i en selvvalgt case. Gruppene arbeider med kartlegging og analyse av systemet og utvikling av løsningsforslag gjennom prototyping og uttesting. Gruppene får konkrete deloppdrag mellom samlingene, og prosjektgruppene mottar veiledning rundt sine systemorienterte utviklingsprosjekter.
Selvstudie:
I tillegg vil utvalgte ressurser i form av videoer og øvingsoppgaver være tilgjengelig for selvstudie mellom samlingene.
Eksamen:
Prosjektoppgaven omhandler et selvvalgt innovasjonsprosjekt rundt en systemisk utfordring. Innleveringen vil bestå av et systemkart og en skriftlig rapport på 6000-10000 ord (ca 15-25 sider med 1 ½ linjeavstand). I tillegg kan kan andre mediaformater inngå, i form av visualiseringer, video, simulering eller blogg som dokumenterer arbeidsprosess og resultater fra innovasjonsprosjektet.
Bruk av dataverktøy:
- Insendi er læringsplattform for kommunikasjon med studentene og hvor kursmateriale gjøres tilgjengelig.
- Miro – virtuell «whiteboard».
- Tekstbehandling og presentasjonsprogrammer
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
Forbehold
Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.
Higher Education Entrance Qualification
Disclaimer
Deviations in teaching and exams may occur if external conditions or unforeseen events call for this.
Vurderinger |
---|
Eksamenskategori: Innlevering Vurderingsform: Fil-innlevering PDF Eksamen/innleveringssemester: Andre semester Vekting: 100 Gruppering: Gruppe (1 - 5) Varighet: 2 Semester Kommentar: Prosjektoppgave i grupper, bestått/ikke bestått. Eksamenskode: BIK 25071 Karakterskala: Bestått/ikke bestått Kontinuasjon: Eksamen ved neste kursgjennomføring |
Aktivitet | Varighet | Kommentar |
---|---|---|
Undervisning | 42 Time(r) | 6 dager undervisning á 7 timer. |
Forberedelse til undervisning | 50 Time(r) | |
Studentenes eget arbeid med læringsressurser | 50 Time(r) | |
Eksamen | 50 Time(r) | Per student. Prosjektarbeid går over ca 15 uker. |
Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 200 timer.