MAN 5200 Educational Leadership and Strategic Development
MAN 5200 Educational Leadership and Strategic Development
MAN 5201 | |
MAN 5202 |
Dette er det avsluttende programmet i Executive Master of Management-graden med spesialisering i utdanningsledelse. Alle deltakerne vil ha fullført 60 ECTS innen spesialiseringen startes, noe som gjør det mulig å drive målrettet evalueringsarbeid og diskusjon av sentrale problemstillinger på avansert nivå. Kurset er rettet mot ledere i både skoler og barnehager, og avansert menings- og erfaringsutveksling mellom disse gruppene gir potensiale for økt læringsutbytte ikke bare blant deltakerne på dette kurset, men også for barn i utdanningsinstitusjoner hvor ledelsen får en bredere oversikt over sammenhengene mellom ulike nivåer i barnas utviklingsløp.
Deltakerne skal i kurset gjennomføre en strategisk analyse (selvevaluering) av egen virksomhet for å vurdere muligheter, utfordringer, svakheter og styrker i egen institusjon. Den strategiske analysen baseres på målrettet datainnhenting fra egen virksomhet, for å sikre velfunderte strategiske handlingsvalg. Deltakerne vil utarbeide en ledelsesstrategi for å videreutvikle egen virksomhet med sikte på å øke barn og unges læring og utviklingsutbytte. Strategien omfatter både endringstiltak og evalueringsverktøy. Det legges stor vekt på de faglige, pedagogiske og organisatoriske betingelsene for å utvikle gode barnehager og skoler.
Programmet vil gi kandidatene avansert kunnskap om:
- Inngående kjennskap om strategisk analyse og utvikling av strategiske handlingsvalg
- Forståelse av hvordan skoler og barnehager kan bruke sentrale datakilder i utvikling av egen praksis og for barns læring
- Kjennskap til vitenskapelig metode som setter kandidatene i stand til å vurdere kunnskap og de data som produserer utvikling i skole og barnehage
- Forståelse av kvalitet og usikkerhet i vurdering data fra egen virksomhet
- Inngående kjennskap til hvordan å legge til rette for gode læringsmiljø
- Kjennskap til sammenhenger mellom ledelse, pedagogisk praksis og sentrale forhold i barn og unges utvikling og læring
- Inngående forståelse av forhold mellom virksomhetens ledelse og organisering og utvikling av kvalitet i undervisning og læring
- Ledelsens betydning for utvikling og forbedring, arbeid med ledelseskapasitet og pedagogisk utvikling
- Hvordan lede endrings- og utviklingsarbeid i skole og barnehage
Etter endt program kan kandidaten:
- Kan anvende strategiske evalueringsverktøy i skole og barnehage
- Kritisk kunne vurdere hvordan strategisk analyse påvirker kvalitet, læring, utvikling og ledelseskapasitet
- Anvende tidligere kunnskap om læring og ledelse i utvikling av undervisningskvalitet
- Anvende selvevaluering i utvikling av egen virksomhet
- På en selvstendig måte kunne evaluere endringstiltak på organisasjons-, gruppe- og individnivå.
- Kan iverksette utviklings- og endringsprosesser for å bedre barn og unges læring og utvikling
Kandidaten:
- Kan integrere strategisk analyse inn i egen virksomhet
- Anvende ledelsesferdigheter i endringsprosesser i skole og barnehager
- Har kunnskap om relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- Strategisk utvikling av egen virksomhet
- Strategisk analyse av egen skole eller barnehage
- Strategier og metoder for å skape en arbeidsplass der en selv og andre motiveres av og mestrer store utfordringer og belastninger
- Ledelse av strategiske prosesser i egen virksomhet
- Metodiske prinsipper for selvevaluering
- Innsamling og tilrettelegging av data
- Selvevaluering av ledelseseffektivitet, pedagogiske opplegg, barn og unges utvikling og læring
- Pedagogers arbeid med tilgjengelige data om virksomhetens kvalitet
- Ledelsens analyse av tilgjengelige data om virksomhetens kvalitet
- Utvikling av sosiale og pedagogiske relasjoner
- Organisasjons- og ledelsesteoretiske perspektiver innenfor utdanningsledelse
- Samarbeid og organisasjonslæring
- Ledelse av endring og kvalitetsutvikling i skoler
- Presentasjon av handlingsplaner for økt læring og utvikling i egen virksomhet
- Metodiske forskningsdesign og endring
- Evalueringsverktøy for å måle utvikling hos barn og unge
- Hvordan tolke og vurdere endring
The program is carried out over seven modules. The scope of the counseling contribution will vary somewhat in the different Master of Management programs. Personal counseling will be provided, as well as counseling provided during the lectures. Generally speaking, students can expect consultative counseling as opposed to evaluative counseling. As a concluding Master of Management program the counseling contribution is estimated at a total of four hours and will be in the form of both written and oral feedback provided recurrently during the program.
In programs that do not have compulsory attendance it is the student’s responsibility to access information provided at the lectures but not at the program’s homepage/Itslearning or other course material.
In all BI Executive courses and programs, there is a mutual requirement for the student and the course responsible regarding the involvement of the student's experience in the planning and implementation of courses, modules and programmes. This means that the student has the right and duty to get involved with their own knowledge and practice relevance, through the active sharing of their relevant experience and knowledge.
Bachelor degree, corresponding to 180 credits from an accredited university, university college or similar educational institution. The applicant must be at least 25 years of age and at least four years of work experience. For applicants who have already completed a master’s degree, three years of work experience are required.
Disclaimer
Deviations in teaching and exams may occur if external conditions or unforeseen events call for this.
This is the final program in the Executive Master of Management degree with specialization in educational management. With this, participants are required to have completed 60 ECTS in this specialization before admission to this program.
Assessments |
---|
Exam category: Submission Form of assessment: Written submission Weight: 60 Grouping: Group/Individual (1 - 2) Duration: 2 Semester(s) Comment: Students are assessed on the basis of a project paper, 60 percent and a individual 72-hour home exam, 40 percent. The project paper can be submitted individually or in groups of up to two students. Both papers must get a passing grade in order for a degree to be awarded. Exam code: MAN 52001 Grading scale: ECTS Resit: Examination when next scheduled course |
Exam category: Submission Form of assessment: Written submission Weight: 40 Grouping: Individual Duration: 72 Hour(s) Comment: Students are assessed on the basis of a project paper, 60 percent and a individual 72-hour home exam, 40 percent. The project paper can be submitted individually or in groups of up to two students. Both papers must get a passing grade in order for a degree to be awarded. Exam code: MAN 52002 Grading scale: ECTS Resit: Examination when next scheduled course |
All exams must be passed to get a grade in this course.
Course code | Credit reduction |
---|---|
MAN 5174 | 100 |
MAN 5128 | 100 |
MAN 3029 | 100 |
MAN 2962/2963 | 100 |
Programmet sperrer 100% mot MAN 2962/2963 Skoleutvikling I, MAN 3029 Skoleutvikling II, MAN 5128 Selvevaluering og strategisk utvikling av egen skole og MAN 5174 Selvevaluering og strategisk utvikling av egen skole.
Activity | Duration | Comment |
---|---|---|
Teaching | 150 Hour(s) | |
Prepare for teaching | 150 Hour(s) | |
Student's own work with learning resources | 326 Hour(s) | |
Examination | 150 Hour(s) | Work with termpaper |
Examination | 24 Hour(s) | Work with individual 72 hour take home exam |
A course of 1 ECTS credit corresponds to a workload of 26-30 hours. Therefore a course of 30 ECTS credit corresponds to a workload of at least 800 hours.