MAN 5159 Applied Economics for Managers - Global Perspectives

MAN 5159 Applied Economics for Managers - Global Perspectives

Course code: 
MAN 5159
Department: 
Economics
Credits: 
15
Course coordinator: 
Anders Tveit
Espen Ekberg
Course name in Norwegian: 
Anvendt økonomi for ledere - globale perspektiver
Product category: 
Executive
Portfolio: 
Executive Master of Management
Semester: 
2024 Autumn
Active status: 
Active
Level of study: 
Master
Teaching language: 
Norwegian
Course type: 
One semester
Introduction

Vil du forstå den økonomiske bakgrunnen for dagens klimakrise? Hva skjer med den globale økonomien i en tid med krig i Europa, inflasjon og stor uro i mange markeder – og hvordan kan dette påvirke din organisasjon? Er du nysgjerrig på hvordan økonomisk ulikhet i lønn og formue påvirker økonomien? Dette er noen av temaene vi tar opp i dette masterprogrammet. I tillegg legges det særlig vekt på formidling og på det å utvikle studentenes skriftlige og muntlige kommunikasjonsevner med tanke på større gjennomslagskraft.

Programmet er internasjonalt i sin innretning og ser på dagens økonomi – så vel som den historiske utviklingen av denne økonomien – i et nasjonalt, europeisk og globalt perspektiv. Programmet gir studentene verktøy til å undersøke, analysere og formidle forskjeller og likheter mellom land og kontinenter. Både nasjonale og internasjonale data og nyhetskilder, inkludert Statistisk Sentralbyrå, Verdensbanken, gapminder.org, economist.com og ourworldindata.org, benyttes.

Tidligere studenter har brukt ord som lærerikt, morsomt, engasjerende og interessant for å beskrive programmet. I kurset anvendes kunnskaper innen makroøkonomi og økonomisk historie til å analysere og forstå dagens globale økonomi. Fagstoffet presenteres i et prosessorientert pedagogisk opplegg, der tilbakemeldinger og dialog mellom student og faglærer underveis, vektlegges. Et overordnet mål er at deltakerne skal utnytte sine erfaringer, oppleve et godt læringsmiljø og gjennom det oppnå mestring og læring.

Hvem passer programmet for? Programmet passer for de som er interessert i den globale økonomiens fremvekst og funksjonsmåte og som samtidig ønsker å utvikle sine evner til å formidle fagstoff på en effektiv måte både skriftlig og muntlig. Kurset har som mål å utvikle studentenes evner til å kritisk analysere, diskutere og formidle dagsaktuelle, økonomiske problemstillinger gjennom aktiv bruk av grunnleggende makroøkonomisk teori i kombinasjon med økonomisk-historisk kunnskap. Programmet passer både for de som er nykommere inne fagene økonomi og historie og for de som vil friske opp sine kunnskaper.

Learning outcomes - Knowledge

Etter gjennomført program skal deltakerne ha inngående kunnskap om hvordan økonomien fungerer og hovedtrekk i hvordan den har utviklet seg historisk.

Konkretisert:

  • Kunne anvende kunnskap om nasjonalregnskap til å beskrive et lands økonomi og hvordan det danner grunnlag for makroøkonomiske analyser av økonomisk struktur, utvikling og konjunkturbevegelser
  • Analysere årsaker til økonomisk vekst på kort og lang sikt
  • Kunnskap om hovedtrekk i velstandsutviklingen i verden gjennom historien
  • Inngående kunnskap om Keynesiansk teori og modeller så som AD-AS modellen
  • Analysere finans- og pengepolitikk med hensyn til utforming og konsekvenser
  • Kjenne til hovedtrekk i fremveksten av den globale økonomien
  • Kunnskap om utviklingen av ulikhet mellom land og internt i land.
  • Kjennskap til hvordan den kraftige økonomiske veksten i verden har påvirket jordens klima og natur.
Learning outcomes - Skills

Etter gjennomført program skal deltakerne kunne analysere dagsaktuelle nasjonale og internasjonale problemstillinger ved hjelp av makroøkonomisk teori og økonomisk historisk kunnskap.

Konkretisert:

  • Analysere nasjonalregnskapsstatistikk med tanke på økonomisk struktur, utvikling og konjunkturbevegelser
  • Anbefale finanspolitiske strategier og bedømme effekter av budsjettunderskudd
  • Analysere ulike faktorers betydning for økonomisk vekst.
  • Kunne diskutere etiske dilemma og økonomiske konsekvenser av ulikhet mellom land og internt i land
  • Benytte relevante teori og modeller så som Keynesiansk teori og AD-AS modellen, til å analysere konjunktursvingninger og ulikhet
  • Kritisk reflektere rundt ulike forklaringer på variasjonene i innovasjonsevne, økonomisk vekst og velstandsutvikling i fortid og nåtid
  • Kunne anvende historisk kunnskap om fremveksten av den globale økonomien for å reflektere over utfordringer og framtidsutsikter for dagens globale økonomi
General Competence

Konkretisert: 

  • Planlegge, strukturere og skrive analytiske tekster. Herunder kunne strukturere og formulere faglige resonnement basert på kritisk analyse av eksisterende litteratur samt nasjonale og internasjonale data- og informasjonskilder.
  • Planlegge, strukturere og gjennomføre en muntlig presentasjon av et utvalgt fagstoff. Herunder kunne strukturere og formulere faglige resonnement basert på kritisk analyse av eksisterende litteratur samt nasjonale og internasjonale data- og informasjonskilder.
  • Tolke og formidle økonomiske og historiske problemstillinger til både spesialister og legfolk.
Course content

Makroøkonomi:

  • Hvordan måler vi et lands resultater?
  • Hvilke faktorer er viktig for økonomisk vekst?
  • Hvordan kan økonomisk politikk innrettes slik at levestandarden bedres?

 
Økonomisk historie:

  • Hvorfor er noen land rike og andre fattige?
  • Er de økonomiske forskjellene mellom folk større i dag enn de var tidligere?
  • Hvordan vokste dagens globale økonomi fram – og hva kan skje med den i framtiden? 
  • Hvordan har den økonomiske veksten påvirket jordens klima og natur og kan den økonomiske veksten fortsette?
Teaching and learning activities

Når programmet starter, får studentene tilgang til læringsplattformen Insendi. Der vil fagstoffet presenteres gjennom ulike, separate enheter. Hver enhet består av læringsmål, videoer hvor faglærer forklarer de aktuelle temaene, oppgaver hvor man kan teste sin forståelse og henvisninger til pensum. Læringsplattformen gjør det enkelt å skape progresjon i kurset på en måte som er tilpasset hver enkelt student. I løpet av semesteret blir det flere seminarer. Disse utgjør til sammen fire dager hvor man kan delta enten fysisk eller via Zoom. Det legges også ved starten av semesteret ut to eksamensoppgaver. Det ene er en prosjektoppgave som teller 60 % av totalkarakteren og kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Det andre er en individuell multimediaoppgave som teller 40 %. Mens prosjektoppgaven består av skriftlige arbeider, består oppgaven i multimedia av en videopresentasjon. Begge settene med oppgaver utvikles i løpet av programmet gjennom innleveringer og tilbakemeldinger. Arbeidene kan forbedres så lenge programmet pågår.

Alle oppgaver og tidspunkt for innlevering og tilbakemelding blir oppgitt ved programmets oppstart slik at semesteret kan planlegges.

Begge eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Generelt kan det forventes rådgivende veiledning, ikke evaluerende. Veiledningstilbudet er estimert til 2 timer pr. oppgave.

Prosjektoppgaven inngår i gradens selvstendige arbeid, jf Forskrift om krav til mastergrad, tilsvarende 9 studiepoeng. For graden Executive Master of Management vil det selvstendige arbeidet bestå av summen av prosjektoppgaver fra de valgte kurs og programmer.

I programmer hvor det ikke er obligatorisk fremmøte er det studentens ansvar å innhente informasjon som er gitt på forelesning, men som ikke fremkommer på programmets hjemmeside/ læringsplattform eller annet kursmateriell.

Dataverktøy: Microsoft Office pakken, Nasjonale og internasjonale data- og informasjonskilder, inkludert Statistisk Sentralbyrå, Verdensbanken, Gapminder, The Economist og Our World in Data. Kildene inngår i arbeidet med planlegging, strukturering og presentasjon av skriftlige og muntlige tekster. Disse er spesielt viktig for god oppnåelse av ferdighetsmålene.

I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.

Software tools
Software defined under the section "Teaching and learning activities".
Qualifications

Bachelor degree, corresponding to 180 credits from an accredited university, university college or similar educational institution. The applicant must be at least 25 years of age and at least four years of work experience. For applicants who have already completed a master’s degree, three years of work experience are required.

Disclaimer 

Deviations in teaching and exams may occur if external conditions or unforeseen events call for this. 

Assessments
Assessments
Exam category: 
Submission
Form of assessment: 
Submission PDF
Weight: 
60
Grouping: 
Group/Individual (1 - 3)
Duration: 
1 Semester(s)
Exam code: 
MAN 51591
Grading scale: 
ECTS
Resit: 
Examination when next scheduled course
Exam category: 
Submission
Form of assessment: 
Submission other than PDF
Weight: 
40
Grouping: 
Individual
Duration: 
1 Semester(s)
Exam code: 
MAN 51592
Grading scale: 
ECTS
Resit: 
Examination when next scheduled course
Type of Assessment: 
Ordinary examination
All exams must be passed to get a grade in this course.
Total weight: 
100
Student workload
ActivityDurationComment
Teaching
24 Hour(s)
Digital resources
  • Interactive websites
  • Test with automatic feedback
51 Hour(s)
Feedback activities and counselling
4 Hour(s)
Student's own work with learning resources
321 Hour(s)
Sum workload: 
400

A course of 1 ECTS credit corresponds to a workload of 26-30 hours. Therefore a course of 15 ECTS credit corresponds to a workload of at least 400 hours.