MAN 2984 Human Resource Management for school leaders
MAN 2984 Human Resource Management for school leaders
Master of Mangement i Skoleledelse hvor MAN 2944/45/46/47 Lederskap og omstilling i skolen, utgjør grunndelen av studiet og hvor HRM for skoleledere sammen med 3 øvrige kurs, hver på 15 studiepoeng, utgjør helheten.
Dette kurset kan tas som et delstudium eller som en del av hele studiet. Delprogrammet kan ikke tas som avsluttende.
After the program he participants should be familiar with main perspectives and research findings within the field.
The participants should know and understand different schools of thought and the most robust research findings at the individual and organizational levels of analysis.
The participants should be able to identify, analyze, and understand more or less effective HRM in school context.
The participants should be able to critically evaluate HR practices according to the most robust research findings at different levels of analysis.
1. session: HRM and organizational effectiveness
2. session: Developmental HRM
3. session: Commitment-based HRM in theory and practices
The program is divided into three sessions, in total about 75 hours.
Samling 1 HRM for organisatorisk effektivitet?
Delmål
Samlingen skal gi et rammeverk for vurdering av HRM som kilde til organisatorisk effektivitet. Det gis videre en innføring i fenomenet og faget HRM og rollefordeling hva angår valg, utvikling og styring av HR-tiltak på den ene siden og implementering på den andre. Det vil i tillegg bli gitt en grundig gjennomgang av HRM som kilde til gode holdninger og prestasjoner.
Emneoversikt
HRM som fenomen og fag
HR-roller og HR-ansvar
HR, holdninger og klima
HR, motivasjon, jobbdesign og prestasjoner
Samling 2 Utviklende HRM
Delmål
Samlingen skal en grundig gjennomgang av sentrale HR-tiltak som kompetansekartlegging- og utvikling, trening og utvikling, rekruttering og evaluering av kompetanse og læring. I tillegg presenteres hovedfunnene fra ledelsesforsknigen.
Emneoversikt
Kompetansekartlegging- og utvikling
Trening og utvikling
Rekruttering
Evaluering av kompetanse og læring
Samling 3 Forpliktelsesbasert HRM i teori og praksis
Delmål
Samlingen skal gi en gjennomgang av utfordringer vedrørende implementering av HR-tiltak med spesiell vekt på mellomlederrollen og hvordan en kan få til forpliktelsesbasert HRM i praksis. I tillegg gis en grundig gjennom av belønning og motivasjon og bruk av HR-målinger.
Emneoversikt
Ledelse
Mellomlederrollen og implementering av HRM
Forpliktelsesbasert HR i praksis
HRM, belønning og motivasjon
HR-målinger
Bachelor degree, corresponding to 180 credits from an accredited university, university college or similar educational institution. The applicant must be at least 25 years of age. At least four years of work experience. For applicants who have already completed a master’s degree, three years of work experience are required
Bachelor degree or equivalent and 4 years of work experience. Please consult our student regulations.
Assessments |
---|
Exam category: Submission Form of assessment: Written submission Weight: 100 Grouping: Group (1 - 2) Duration: 3 Week(s) Exam code: MAN29841 Grading scale: ECTS Resit: Examination when next scheduled course |
A course of 1 ECTS credit corresponds to a workload of 26-30 hours. Therefore a course of 15 ECTS credit corresponds to a workload of at least 400 hours.