JUR x033 Market Law and Intellectual Property Law

JUR x033 Market Law and Intellectual Property Law

Course code: 
JUR x033
Department: 
Law and Governance
Credits: 
7.5
Course coordinator: 
Samson Yoseph Esayas
Monica Viken
Irina Eidsvold Tøien
Course name in Norwegian: 
Markedsrett og immaterialrett
Product category: 
Bachelor
Portfolio: 
Bachelor of Law - Programme Courses
Semester: 
2026 Spring
Active status: 
Planned
Level of study: 
Bachelor
Teaching language: 
Norwegian
Course type: 
One semester
Introduction

Emnet gir en innledende oversikt over nasjonalt og europeisk regelverk som danner forutsetninger for personers og virksomheters konkurransevilkår i markedet. Regelverket består av tre hovedsøyler – immaterialretten, konkurransebegrensningsretten og vernet mot illojal konkurranse.

Emnet omfatter spørsmålet om hvordan immaterielle rettigheter oppstår, deres innhold og grenser for bruken av rettighetene. Det legges særlig vekt på opphavsrett til åndsverk, patentrett til tekniske oppfinnelser og retten til varemerke. I konkurransebegrensning­sretten behandles regler for effektiv bruk av samfunnets ressurser ved fremme av konkurranse i næringslivet.

Kurset vil ta opp forholdet til nye rettsformer og nye former for økonomiske verdierom oppstår på grunn av teknologisk utvikling og utvikling av nye rettslige instrumenter.

I alle delemner trekkes internasjonale konvensjoner og EU-rettslig regulering inn som et bakteppe for de norske reglene. Den digitale utviklingen fører også til at behovet for rettslig regulering øker og kunnskap om dette rammeverket blir viktig for den enkelte bedrift. Ansvarlighet med hensyn til et bærekraftig samfunn vil gjenspeiles i tolkningen av de ulike regelverk

Learning outcomes - Knowledge

Studentene skal etter gjennomført kurs:

  • ha god kunnskap om de sentrale rettskildene i immaterialretten, konkurransebegrensningsretten og vernet mot illojal konkurranse.
  • ha god kunnskap om hensyn og bakgrunnen for reglene i markedsretts- og immaterialrett
  • ha god kjennskap til vilkårene for vern etter åndsverkloven, patentloven, designloven og varemerkeloven, samt markedsføringsloven §§ 28−30
  • ha god kjennskap til regler for inngrep i vern etter de ovennevnte lovene
  • ha god kjennskap til generalklausulen i markedsføringsloven § 25
  • ha god kjennskap til regler for vern av forretningshemmeligheter
  • ha god kunnskap om vilkårene i forbudene mot konkurransebegrensende samarbeid (konkurranseloven § 10) og mot misbruk av markedsdominans (konkurranseloven § 11)
  • ha grunnleggende forståelse for hensynene bak de relevante regelsett og sammenhengen mellom dem
Learning outcomes - Skills

Studenten skal etter gjennomført kurs:

  • kunne identifisere og analysere problemstillinger innen immaterialrett, konkurransebegrensningsrett og vernet mot illojal konkurranse
  • kunne anvende den juridiske metode, både i lys av norske og internasjonale rettskilder, særlig EU og EØS-rettslige kilder, og være i stand til å anvende relevante digitale verktøy i dette arbeidet
  • kunne gjennomføre selvstendige vurderinger av spørsmål innen immaterialrett, konkurransebegrensningsrett og vern mot illojal konkurranse
General Competence

Studenten skal etter gjennomført kurs:

  • ha utviklet evnen til å se de etiske sider av reglene innen immaterialrett, konkurransebegrensningsrett og vern mot illojal konkurranse
  • ha utviklet evnen til selvstendig og kritisk tilnærming til spørsmål innen immaterialrett, konkurransebegrensningsrett og vern mot illojal konkurranse
  • kunne se sammenhengen og samspillet mellom nasjonale og internasjonale, rettskilder, herunder betydningen av EU- og EØS rett
  • ha utviklet evnen til å forstå betydningen av et bærekraftig næringsliv og hvordan ovennevnte regelsett kan påvirke samfunn og miljø
Course content
  • immaterialrettens bakgrunn, kilder og grunnbegreper
  • regler for varemerker etter varemerkeloven
  • regler for design etter designloven
  • regler for patent etter patentloven
  • regler for opphavsrett etter åndsverkloven
  • forbudene mot konkurransebegrensende samarbeid (konkurranseloven § 10)
  • forbud mot misbruk av markedsdominans (konkurranseloven § 11)
  • regler for illojale konkurransehandlinger etter markedsføringsloven kap. 6
  • forretningshemmeligheter etter lov om forretningshemmeligheter
Teaching and learning activities

Kurset gjennomføres ved bruk av varierte læringsaktiviteter, i en kombinasjon av tradisjonelle forelesninger, ulike digitale tilbud og selvstudium. Hovedvekten av den tilrettelagte undervisningen ligger på forelesninger og oppgaveløsning. Det tilbys også diverse læringsaktiviteter på nett i form av eksempelvis webinarer, quiz, videoer, samt digitale diskusjonsforum.

I starten av kurset vil studentene få en semesterplan med oversikt over alle læringsaktiviteter. For et godt læringsutbytte, forventes studentene å delta på samtlige aktiviteter.

Software tools
No specified computer-based tools are required.
Additional information

Litteratur

Rognstad m.fl., Markedsrett (2021) Universitetsforlaget

Assessments
Assessments
Duration type : 
Hour(s)
Exam category: 
Submission
Form of assessment: 
Written submission
Invigilation
Weight: 
100
Grouping: 
Individual
Support materials: 
  • No support materials
Grading scale: 
ECTS
Type of Assessment: 
Ordinary examination
Total weight: 
100
Sum workload: 
0

A course of 1 ECTS credit corresponds to a workload of 26-30 hours. Therefore a course of 7,5 ECTS credit corresponds to a workload of at least 200 hours.