BMP 2424 Health Management, Quality and Development
BMP 2424 Health Management, Quality and Development
For å løse utfordringene i dagens helsesektor er det nødvendig med kvalitetsforbedring i tjenestene, økt effektivitet og mer innovasjon. Det stilles store krav både til ledere og medarbeidere for å håndtere disse utfordringene. Dette kurset passer både for faglige og administrative ledere, og dessuten medarbeidere som ønsker å bli ledere i helsesektoren. Kurset vil gi studentene grunnleggende forståelse for utøvelse av ledelse i ulike deler av helsetjenesten og hvordan man kan bidra til å utvikle medarbeidere, organisering og tjenestene. Deltakerne vil lære hvordan man som leder best mulig kan håndtere og bidra til endringsprosesser. Samtidig vil man i kurset bli bevisst på hvordan man kan håndtere dilemmaer som oppstår i presset mellom ulike hensyn. Dette kan være dilemmaer mellom å ivareta medarbeidere samtidig som man skal møte kravet til effektivitet. Deltakerne vil også lære om hvilken betydning innovasjon har for helsesektoren og hvordan man kan lede eller bidra inn i utviklingsprosesser. Videre vil kurset bidra til en bedre forståelse av hvordan pasienter, brukere og pårørende skal ivaretas gjennom god kvalitet og involvering i de ulike tjenestene.
Ved fullført kurs skal studentene ha tilegnet seg
- Forskningsbasert kunnskap om lederrollen og hva som kjennetegner ledelse i helsetjenesten, herunder effektiv ledelse, psykologisk trygghet og ledelse på tvers av kulturer og profesjonsidentiteter.
- Kunnskap om ulike måter å organisere helsetjenester, og hvordan formell og uformell struktur har betydning for adferden til de ansatte.
- Kunnskap om hvordan man som leder kan bidra til kvalitetsforbedring, tjenesteutvikling og innovasjon i helsetjenesten.
- Ha oversikt overhelsetjenestens finansiering og helsepolitikkens utforming.
Ved fullført kurs skal studentene kunne:
- Bidra til å bygge tillit og psykologisk trygghet i egen organisasjon.
- Bidra til å planlegge og gjennomføre en endringsprosess.
- Bidra til eller lede kvalitetsforbedringsarbeid.
- Bidra til utvikling av nye tjenester og andre innovasjoner, enten de pålegges av helsemyndigheter eller vokser frem i egen organisasjon.
Etter endt kurs skal studenten kunne:
- Forstå hvordan man kan utøve ledelse basert på et positivt menneskesyn og forankret i etiske verdier med pasientenes og brukernes beste i fokus.
- Ha en konstruktivt kritisk, etisk og reflekterende holdning om helsesektorens systemer og rutiner, med bevisstgjøring om hva som må til for å ivareta brukerorientering, kvalitet, forbedringsarbeid og innovasjon.
Ledelse i helsetjenesten: Hva er spesielt med ledelse i helsetjenesten. Kunnskap om hvordan bygge tillit mellom leder og medarbeidere, videre hvordan motivere og skape psykologisk trygghet og mestringstro, psykologiske mekanismer for utvikling og endring.
Organisering og kulturer: Ulike former for organisering for å møte kravet til både effektivitet og innovasjon, og betydningen av profesjoner og ulike organisasjonskulturer i denne sammenheng.
Utvikling og innovasjon: Hva er innovasjon og hvorfor er innovasjon viktig i helsesektoren? Om innovasjonsprosessen, fra kreativitet til implementering, hvor relasjons- og endringsorientert ledelse spiller en sentral rolle.
Kvalitet i helsetjenesten: Hva er kvalitet og hvordan måles kvalitet i helsesektoren? Hvordan lede og organisere for kvalitetsarbeid, avvikskultur og pasientmedvirkning? Hvordan møte eventuelle dilemmaer som oppstår i forhold til krav til kvalitet versus krav til effektivitet.
Innføring i helseøkonomi og lovgivning: Innføring i helseøkonomiske aspekter, hvordan styringsstrukturene ser ut og den grunnleggende helselovgivningen.
Kurset gjennomføres som en kombinasjon av fysiske samlinger på campus, digitale samlinger og læringsaktiviteter på BIs digitale læringsplattform. Det vil være 4 fysiske samlinger av 3 dager, supplert med 4 digitale 3-timers samlinger.
Kurset har en variert undervisningsform med forelesninger, gruppearbeid, litteraturstudier, forberedelser til samlingene, oppgaveløsning og digitale læringsressurser.
Programmet avsluttes med en 5-timers individuell skriftlig hjemmeeksamen (teller 40%), og innlevering av en prosjektoppgave (teller 60%) Prosjektoppgaven kan skrives i gruppe på inntil 3 studenter. Begge eksamener må bestås for å få karakter i kurset.
I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.
BMP 2424 Helseledelse, kvalitet og utvikling godkjennes som 30 studiepoeng fordypning inn i Bachelor of Management-graden.
Higher Education Entrance Qualification
Disclaimer
Deviations in teaching and exams may occur if external conditions or unforeseen events call for this.
Assessments |
---|
Exam category: Submission Form of assessment: Written submission Exam/hand-in semester: Second Semester Weight: 40 Grouping: Individual Duration: 5 Hour(s) Comment: Individual home exam Exam code: BMP 24241 Grading scale: ECTS Resit: Examination when next scheduled course |
Exam category: Submission Form of assessment: Written submission Exam/hand-in semester: Second Semester Weight: 60 Grouping: Group/Individual (1 - 3) Duration: 2 Semester(s) Comment: Term paper Exam code: BMP 24242 Grading scale: ECTS Resit: Examination when next scheduled course |
All exams must be passed to get a grade in this course.
Activity | Duration | Comment |
---|---|---|
Teaching | 84 Hour(s) | |
Webinar | 12 Hour(s) | |
Examination | 5 Hour(s) | |
Examination | 150 Hour(s) | |
Prepare for teaching | 250 Hour(s) | |
Student's own work with learning resources | 299 Hour(s) |
A course of 1 ECTS credit corresponds to a workload of 26-30 hours. Therefore a course of 30 ECTS credit corresponds to a workload of at least 800 hours.