BIN 9929 Managerial Accounting in Retailing
BIN 9929 Managerial Accounting in Retailing
Kurset skal gi en oversikt over teorier, metoder og modeller fra det bedriftsøkonomiske fagområdet med anvendelse i varehandel. Kurset skal videre vise hvordan disse teoriene, metodene og modellene kan anvendes i økonomisk styring av virksomheter innenfor varehandel.
Etter endt kurs skal kursdeltakerne kunne forklare sentrale begreper og redegjøre for viktige verktøy som brukes i analyser av relevante bedriftsøkonomiske problemstillinger fra varehandel. Med verktøy menes metoder, teknikker, modeller, teorier o.l. som brukes innen fagområdet. Tematisk sett vil deltakerne erverve seg kunnskap innenfor tre hovedområder:
- Verdiskapning og lean ledelse
- Produktkalkulasjon
- Bedriftsøkonomisk prosjektanalyse
Eksempler på begreper som skal kunne forklares: Verdiskapning, verdiskapende aktiviteter, verdiflyt, kontinuerlig forbedring, visualisering, avanse, bruttofortjeneste, svinn, fullkost, marginalkost, irreversible kostnader, alternativkostnad, kritiske prestasjonsindikatorer (KPIer), kontantstrømmer, avkastningskrav, arbeidskapital, kapitalstruktur og kjøpsfriksjon.
Eksempler fra verktøykassa: Aktivitetskjedeanalyse, kalkulasjonssøylen, resultat-, balanse og likviditetsregnskapet, Lean-«tempelet», nåverdi-/netto nåverdimetoden.
Etter endt kurs skal kursdeltakerne kunne (a) anvende tilegnede kunnskaper (dvs. begreper og verktøy) i analyser og diskusjoner av bedriftsøkonomiske problemstillinger, (b) skille mellom relevant og irrelevant informasjon, og (c) gi skriftlige svar på spørsmål som gjør at leserne forstår anvendt fremgangsmåte og svaret som fremkommer.
Eksempler:
Når verktøyet er oppgitt, kunne anvende verktøyet på en korrekt måte
Ut fra enkle situasjonsbeskrivelser, velge riktige verktøy og anvende verktøyet korrekt
Ut fra mer uoversiktlige situasjonsbeskrivelser, kunne finne frem til relevant informasjon, koble dette med riktig verktøy og anvende verktøyet korrekt
Etter endt kurs skal kursdeltakerne kunne stille kritiske spørsmål til, og reflektere over, (a) eget arbeid og (b) sentrale forutsetninger og antakelser innen det bedriftsøkonomiske fagområdet.
Eksempler:
Vurdere fordeler og ulemper ved de ulike verktøyene som står til disposisjon
Reflektere over egne og andres svar/påstander; Er de rimelige? Er de godt/svakt begrunnet? Er de korrekte?
Emneoversikt
Delemne 1: Verdiskapning
Introduksjon til kurset
Bedriftsøkonomi, samfunnsøkonomi og «grønn» økonomi
Beslutningsfokus og strategisk ledelse
Beslutninger til beste for hvem?
Hvilke grunnleggende forutsetninger må være til stede for at virksomheten skal kunne skape verdier?
Delemne 2: Lean ledelse
Kontinuerlig forbedring
Ressursflyt versus verdiflyt
Visualisering
Ressursutnyttelse
Delemne 3: Økonomisk prosjektanalyse
Praktisk bruk av nåverdi/netto nåverdi
Verdiskapningsmodellen
Anvendelse av excel
Delemne 4: Kalkulasjon og prissetting
Grunnkalkylens oppbygging
Sammenhengen mellom bunnlinjefokus, bruttofortjeneste og svinn.
Prisreduksjoner fra forretningens og leverandørens sider
Kalkulasjonssøylen som modell for kalkulasjonsstyringen
Delemne 5: Regnskapsforståelse
Grunnleggende regnskapsprinsipper
Finansregnskapets hovedrapporter (resultatregnskapet, likviditetsregnskapet og balansen)
Utarbeidelse av hovedbudsjettene (resultatbudsjettet, likviditetsbudsjett og balansebudsjett) og sammenhengen mellom dem
Delemne 6: Rapportering og kommunikasjon av økonomiske data
Budsjetteringsprosessen
Kommunikasjon av økonomiske data og brukerens behov
Sosial intelligens hos regnskapsansvarlige, en nødvendighet?
Modellbygging og økonomisk rapportering
Rapportering og atferdsmessige konsekvenser
Rapportutforming
In all BI Executive courses and programs, there is a mutual requirement for the student and the course responsible regarding the involvement of the student's experience in the planning and implementation of courses, modules and programmes. This means that the student has the right and duty to get involved with their own knowledge and practice relevance, through the active sharing of their relevant experience and knowledge.
Higher Education Entrance Qualification
Disclaimer
Deviations in teaching and exams may occur if external conditions or unforeseen events call for this.
Det kreves ingen spesielle forkunnskaper i økonomi, men interesse for tallbehandling er nødvendig.
Assessments |
---|
Exam category: Submission Form of assessment: Written submission Weight: 100 Grouping: Group/Individual (1 - 3) Duration: 1 Semester(s) Comment: Term paper, counting 100%. Exam code: BIN 99291 Grading scale: ECTS Resit: Examination when next scheduled course |
Course code | Credit reduction |
---|---|
BIN 9829 | 100 |
BIK 2911 | 100 |
BIK 2909 | 100 |
Kurset er et innføringskurs i økonomistyring. BIN 2998 Økonomistyring og salg i varehandelen og BIK 2911 Grunnleggende bedriftsøkonomi er overlappende på en del temaer mot BIN 9829 Økonomistyring og salg i varehandel. Studentene kan derfor ikke ha flere enn ett av disse 3 kursene i samme grad.
Activity | Duration | Comment |
---|---|---|
Teaching | 45 Hour(s) | |
Examination | 75 Hour(s) | |
Prepare for teaching | 20 Hour(s) | |
Student's own work with learning resources | 60 Hour(s) |
A course of 1 ECTS credit corresponds to a workload of 26-30 hours. Therefore a course of 7,5 ECTS credit corresponds to a workload of at least 200 hours.