BIK 2955 Motivation and Self- Leadership
BIK 2955 Motivation and Self- Leadership
Dette kurset gir en grunnleggende kunnskap om sentrale tematikker innfor motivasjon og selvledelse på arbeidsplassen.
I organisasjoner er de menneskelige ressursene helt vesentlig for at organisasjonen skal prestere, overleve, og evne å tilpasse seg omgivelsene og endringene den står overfor. Vi trenger kunnskap om hva som motiverer og engasjerer, hvordan vi som medarbeidere i større grad kan lede oss selv, og ikke minst hvordan både medarbeidere, ledere og organisasjoner kan forebygge skadelig stress. Denne kompetansen kan, i et moderne arbeidsliv i rask endring, være et av organisasjonens største konkurransefortrinn.
I kjølvannet av koronapandemien har utvilsomt svært mange opplevd endringer og omstillinger i sin jobbhverdag, kanskje med økt grad av fleksible og hybride løsninger omkring hjemmekontor og digitale møteplasser. Det å ha kompetanse til å møte fremtidens arbeidsplass på en god måte vil være et grunnleggende tema i dette kurset.
- Kjenne til sentrale faktorer for å beskrive og medvirke til et godt psykososialt arbeidsmiljø
- Kjenne til sentrale teorier, forskning, begreper og modeller innenfor tema motivasjon på arbeidsplassen, herunder også ulike HR-praksiser for å skape en motiverende arbeidsplass
- Kjenne til sentrale teorier, forskning, begreper og modeller innenfor tema selvledelse og superledelse på arbeidsplassen, herunder også konkrete verktøy for å drive selvledelse og superledelse
•
- Kunne anvende grunnleggende kunnskap om det psykososiale arbeidsmiljøet for å aktivt bidra til et godt psykososialt arbeidsmiljø der du jobber
- Kunne anvende grunnleggende kunnskap om motivasjon på arbeidsplassen til å belyse og legge til rette for å skape en engasjerende og motiverende arbeidsplass for en selv og medarbeidere
- Kunne anvende grunnleggende kunnskap om selvledelse på arbeidsplassen til å belyse og legge til rette for å lede seg selv på en konstruktiv og produktiv måte, og til å unngå prokrastinering (unødig utsettelsesadferd). Dette skjer gjennom konkrete verktøy for selvledelse
- Være i stand til å utvikle ledere til å drive selvledelse og til å veilede andre i selvledelse (superledelse)
Kurset gir en innføring i sentrale begreper, teorier og modeller innenfor forskning og kunnskap om det psykososiale arbeidsmiljøet, et motiverende arbeidsliv, og selvledelse. Det legges videre vekt på å kunne anvende tematikkene som tas opp i kurset inn mot ens egne erfaringer gjennom utstrakt bruk av egenrefleksjon, gruppediskusjoner, case og praktiske øvelser i undervisningen. Kurset etterstreber å belyse tematikkene ut fra ulike perspektiver; leder-, medarbeider- og HR-perspektivet.
Samling 1 (2 dager)
- Praktisk innføring i kursets innhold, pensum, eksamensform og gjennomføring
- Faktorer som påvirker det psykososiale arbeidsmiljøet
- Betydningen av motivasjon - og konsekvenser for arbeidslivet
- Betydningen av stress - og konsekvenser for arbeidslivet
- Psykologisk trygghet og motiverende tilbakemelding
- Hvordan skape en motiverende jobb
- Motivasjonsklima: Mestring versus rivalisering?
- Prestasjonsledelse
- Betydningen av tillit og rettferdighet i organisasjoner
- Relasjonsbygging og den psykologiske kontrakt
Samling 2 (2 dager)
- Regi i eget liv - hvordan står det til med balansen i livet ditt?
- Prokrastinering - hvorfor skjer det, og hva gjør du med det?
- Hva er selvledelse - forskning og teorier bak selvledelse
- Strategier i selvledelse
- Superledelse = super ledelse?
- Tillit, frihet, styring og kontroll - hvor ligger dilemmaene?
- Hva er destruktiv ledelse?
- Selvledelse i lederutvikling
In all BI Executive courses and programs, there is a mutual requirement for the student and the course responsible regarding the involvement of the student's experience in the planning and implementation of courses, modules and programmes. This means that the student has the right and duty to get involved with their own knowledge and practice relevance, through the active sharing of their relevant experience and knowledge.
Higher Education Entrance Qualification
Disclaimer
Deviations in teaching and exams may occur if external conditions or unforeseen events call for this.
Higher Education Entrance Qualification
Disclaimer
Deviations in teaching and exams may occur if external conditions or unforeseen events call for this.
Assessments |
---|
Exam category: Submission Form of assessment: Written submission Weight: 100 Grouping: Individual Duration: 72 Hour(s) Exam code: BIK 29551 Grading scale: ECTS Resit: Examination when next scheduled course |
Course code | Credit reduction |
---|---|
ORG 3410 | 100 |
Activity | Duration | Comment |
---|---|---|
Teaching | 45 Hour(s) | |
Examination | 24 Hour(s) | |
Student's own work with learning resources | 85 Hour(s) | |
Prepare for teaching | 46 Hour(s) |
A course of 1 ECTS credit corresponds to a workload of 26-30 hours. Therefore a course of 7,5 ECTS credit corresponds to a workload of at least 200 hours.