BIK 2431 Value Creating Project Management

BIK 2431 Value Creating Project Management

Course code: 
BIK 2431
Department: 
Leadership and Organizational Behaviour
Credits: 
7.5
Course coordinator: 
Anne Live Vaagaasar
Course name in Norwegian: 
Verdiskapende prosjektledelse
Product category: 
Executive
Portfolio: 
Executive - Special Course
Semester: 
2024 Autumn
Active status: 
Active
Level of study: 
Bachelor
Teaching language: 
Norwegian
Course type: 
One semester
Introduction

Det er prosjekter over alt om dagen. Prosjekter er organisasjoner som bringer folk og andre ressurser midlertidig sammen, slik at vi kan løse små og store utfordringer. Ikke minst, er prosjekter gode verktøy for å løse de presserende bærekraftsutfordringene. I dette kurset blir studentene rustet til å lede prosjekter og benytte prosjekt som arbeidsform. Kurset er basert på en ledelsesmessig og dynamisk tilnærming til bruken av prosjekt som arbeidsform og hvordan man kan legge til rette for god prosjektgjennomføring. Vi inkluderer alle typer av prosjekter (bransjer) og både smidig og mer klassisk gjennomføringsmodeller. Gjennom dette programmet lærer studentene om sentrale aspekter ved å etablere prosjekter, planlegge, organisere, følge opp/styre og evaluere prosjektarbeidet. Vi ser også på håndtering av interessenter, usikkerhet og gevinstrealisering.

Learning outcomes - Knowledge

Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for teoretisk kunnskap:

  • ha grunnleggende kunnskaper om sentrale temaer og problemstillinger innenfor prosjektledelse, knyttet til ledelse, planlegging, organisering, gjennomføring, oppfølging og avslutning av prosjekt
  • ha kunnskap om usikkerhet og interessenter
  • ha kunnskap om grunnleggendebegreper innen fagområdet
Learning outcomes - Skills

Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for ferdigheter:

  • kunne formulere effektmål og resultatmål for et prosjekt
  • kunne velge gjennomføringsmodell og planlegge et prosjekt
  • kunne organisere et prosjekt og legge til rette for gode effektiv gjennomføring og gode prosjektteamprestasjoner
General Competence

Studentene skal etter endt kurs ha utviklet seg i henhold til følgende mål for holdninger:

  • kunne kommunisere om faglige temaer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet
  • kunne bidra til utvikling av god praksis innenfor fagområdet gjennom utveksling av synspunkter og erfaringer
  • ha en ydmykhet overfor kompleksiteten ved prosjektarbeid
Course content

Dette kurset har fokus på prosjektarbeidsformen generelt. Det gir deg innsikt i sentrale ting og prosesser du må vite for å lede prosjekter fra start til slutt. 

Introduksjon:

  • Hva er prosjekt
  • Hva betyr denne arbeidsformen
  • Når er prosjektarbeidsformen egnet og ikke

Prosjektoppstart: Slik øker vi sannsynligheten for å lykkes med prosjektene våre:

  • Prosjektgrunnlaget
  • Verdiskapning og andre former for suksess
  • Interessenter

Om ulike måter vi kan gjennomføre prosjekter: 

  • Kort om gjennomføringsformer
  • Etablering av baseline for prosjektet og overordnet planlegging 

Organisering og styring av prosjekter:

  • Hovedformer for prosjektorganisering
  • Viktige roller i prosjektgjennomføring
  • Sentrale prinsipper for styring i og av prosjekter

Prosjektavslutning:

  • Sluttarbeid
  • Overlevering
  • Læring og dokumentasjon
  • Verdiskaping  

Kurset skal gi et helhetlig tilbud for dem som trenger å lære det grunnleggende for å kunne bidra i prosjekter.

Teaching and learning activities

Kurset gjennomføres som en kombinasjon av fysiske samlinger på campus og læringsaktiviteter på BIs digitale læringsplattform.

Undervisningen tilbys som 2 samlinger i klasserom hvor hver av dem er 2 dager (totalt 28 timer). I tillegg tilbys webinarer og asynkron undervisning. 

Kurset avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave som teller 100% av karakteren. En viktig del av kurset vil bestå i at studentene fra første modul finner et prosjekt å studere i kursperioden. Det kan være et prosjekt som er i gang eller et avsluttet prosjekt. 

Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre deltakere. Omfanget skal være maksimalt 15 sider tekst (figurer og tabeller kan komme i tillegg).

I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.

Software tools
No specified computer-based tools are required.
Additional information

Dette kurset inngår i fordypningen «Prosjektledelse», som består av tre selvstendige kurs. Det anbefales at deltakerne følger progresjonen i fordypningen fordi hvert kurs bygger på hverandre. Etter fullført og bestått eksamen i alle tre kurs godkjennes programmet som 30 studiepoeng fordypning inn i Bachelor of Management-graden.
 

Følgende kurs inngår i fordypningen «Prosjektledelse»:
BIK 2431 Verdiskapende prosjektledelse, 7,5 stp.
BIK 2432 Prosjektlederskap, prosjektteam og smidighet, 7,5 stp.
BIK 2433 Effektiv og bærekraftig prosjektpraksis, 15 stp.

 

Qualifications

Higher Education Entrance Qualification

Disclaimer
Deviations in teaching and exams may occur if external conditions or unforeseen events call for this.

Required prerequisite knowledge

Higher Education Entrance Qualification

Disclaimer

Deviations in teaching and exams may occur if external conditions or unforeseen events call for this.

Assessments
Assessments
Exam category: 
Submission
Form of assessment: 
Submission PDF
Exam/hand-in semester: 
First Semester
Weight: 
100
Grouping: 
Group/Individual (1 - 3)
Duration: 
1 Semester(s)
Exam code: 
BIK24311
Grading scale: 
ECTS
Type of Assessment: 
Ordinary examination
Total weight: 
100
Student workload
ActivityDurationComment
Teaching
28 Hour(s)
Webinar
8 Hour(s)
Group work / Assignments
89 Hour(s)
Examination
75 Hour(s)
Sum workload: 
200

A course of 1 ECTS credit corresponds to a workload of 26-30 hours. Therefore a course of 7,5 ECTS credit corresponds to a workload of at least 200 hours.