Statusmelding

Studieplanen finnes ikke for perioden du ba om. Viser deg aller siste versjon.

Bachelor i kommunikasjonsledelse

Bachelor i kommunikasjonsledelse

Varighet, omfang og nivå

Bachelorstudiene er treårige heltidsstudier, hvor hvert studieår omfatter 60 studiepoeng. Til sammen utgjør et Bachelorstudium 180 studiepoeng. Studiepoengene er i samsvar med det europeiske ECTS-systemet (European Credit Transfer System).

Enkelte av bachelorstudiene tilbys også på deltid, og kan også bygges opp ved å ta eksamener i enkeltstående høyskolekurs.

Kontinuasjonsplan

Siste oppstart for dette studiet var høsten 2018, med normert studietid våren 2021, og siste fullføringsfrist våren 2023. Se egen kontinuasjonsplan. 

Studieprogram: 
Bachelor i kommunikasjonsledelse
Studiepoeng: 
180
Undervisningsspråk: 
Norsk/Engelsk
Studieform: 
Heltid
Associate Dean: 
Tor Bang
Kandidatprofil

Bachelorstudiet i Kommunikasjonsledelse er en tverrfaglig tilnærming til kommunikasjon. Det integrerer business-studier med studier i strategisk kommunikasjon, så som PR, markedskommunikasjon, kommunikasjonseffekter og overordnet kommunikasjonsledelse. Formålet er å utdanne kandidater som kan bidra til sine organisasjoners muligheter for å kunne utvikle og beholde gode relasjoner med sine ansatte og sin omverden.

Studentene vil få nødvendige ferdigheter for å kunne arbeide med kommunikasjon. Mange vil etter hvert kunne påta seg lederroller og representere sitt fag, sin organisasjon og sin bransje på en profesjonell måte. Utdanningen åpner for et vidt spektrum av arbeidsgivere: bedrifter, fagforbund, offentlig sektor, politiske partier, ideelle organisasjoner, media, stiftelser, sykehus, skoler, religiøse institusjoner, sportsklubber eller kommunikasjonsbyråer. Kandidater vil også kunne arbeide som frilansere, eller kanskje grunnlegge egen virksomhet.

Kunnskapsmål

Studentene skal tilegne seg en generell forståelse av forretningsdrift gjennom økonomistyring og finans, organisasjonsfag, strategi og markedsføring, i tillegg til inngående kunnskap om primære kommunikasjonsfunksjonene i en organisasjon; som generell kommunikasjon, Public relations (PR), og markedskommunikasjon. De studerer relevant teori, planleggings- og implementeringsprosesser og kommunikasjonsfunksjonens plass i organisasjoner. Studentene skal også tilegne seg grunnleggende statistikk- og metodekunnskap, for å drive kommunikasjonsutredning, analysearbeid i praktisk kommunikasjonsutøvelse.

Ferdighetsmål

Etter bachelorstudiet i Kommunikasjonsledelse skal studentene være i stand til å:

  • Bidra til at en organisasjons kommunikasjon er effektiv og troverdig
  • Være sitt etiske og kommunikasjonsfaglige ansvar bevisst
  • Utvikle kommunikasjonsstrategier for organisasjonen
  • Kunne vurdere relevante ulike mediekanaler
  • Gi råd om effektiv kommunikasjon internt og eksternt
  • Bistå organisasjoner i å evaluere kommunikasjonsstrategier
  • Å kunne kombinere kommunikasjonsfaglig innsikt med innsikt i moderne forretningsdrift og organisasjonsutvikling, for på den måten å kunne være en troverdig bidragsyter i samfunnet

I tillegg vil kandidater ha trening i å integrere teori og praksis gjennom reell interaksjon med organisasjoner der de, som studenter, utvikler en omfattende kampanjeplan for en faktisk oppdragsgiver.

Generell kompetanse

Studentene skal opparbeide forståelse for interessentperspektivet, slik at det preger studentenes syn på næringslivet og samfunnet.

De skal erkjenne at de representerer og har etisk ansvar overfor seg selv, sitt fag, sin organisasjon, sin bransje og sine omgivelser.

Studiemodeller
Bachelor i kommunikasjonsledelse
Informasjon

Undervisningen i enkelte forelesninger, eller hele kurs kan bli gjennomført på engelsk.

I 3. studieår er det lagt opp til at studentene skal velge 2 valgkurs (utgjør valgkurs 3 og 4). Det er også mulig å søke Internship (15 sp) i stedet for valgkurs, eller utveksling i hele 5. semester.  

KursCourse type2018 Høst2019 Vår2019 Høst2020 Vår2020 Høst2021 Vår
Basiskurs
7.5
Basiskurs
7.5
Programkurs
7.5
Programkurs
7.5
Basiskurs
7.5
Basiskurs
7.5
Basiskurs
7.5
Programkurs
7.5
Basiskurs
7.5
Basiskurs
7.5
Programkurs
7.5
Valgkurs 1
7.5
Basiskurs
7.5
Basiskurs
7.5
Programkurs
7.5
Valgkurs 2
7.5
Basiskurs
7.5
Programkurs
7.5
Valgkurs 3
7.5
Valgkurs 4
7.5
Programkurs
7.5
Programkurs
7.5
Programkurs
15
Oppbygning og sammensetning

Bachelorstudiene ved Handelshøyskolen BI er som hovedregel sammensatt av 75 studiepoeng med basiskurs (felleskurs for alle eller flere studier), 75 studiepoeng med programkurs som er tilpasset det enkelte studium, og 30 studiepoeng med valgkurs. Minste kursstørrelse er 7,5 studiepoeng. 

Som hovedregel er det mulig å skifte bachelorstudium etter første studieår. Dersom nytt studium ikke har samme basiskurs kan det bli nødvendig å ta tilleggskurs.

Studenter kan komme inn på studiene etter 1. og 2. år fra andre høyskoler, forutsatt at man har dekket de nødvendige fagområdene eller forplikter seg til å ta nødvendige kurs i tillegg. Konkrete krav til fagsammensetning utarbeides for hvert studium.

For å oppnå Bachelorvitnemål fra BI, må minst 60 studiepoeng være avlagt ved Handelshøyskolen BI.

Påkrevd studieprogresjon

For studenter som tas opp til flerårige studier på heltid, stilles det krav til studieprogresjon for å kunne gå videre til neste studieår. Kravene er:

Minimum 30 studiepoeng (50 %) skal være fullført og bestått etter 1. studieår for å få plass på 2. år.
Minimum 60 studiepoeng (50 %) skal være fullført og bestått etter 2. studieår for å få plass på 3. år.

Enkelte studier kan ha høyere progresjonskrav enn dette. Kravene til studieprogresjon for hvert studium er spesifisert i studiekontrakten. Studenter som ikke tilfredsstiller kravet til studieprogresjon, får tilbud om ett års opphold for å ta opp manglende fag og eksamener.

Arbeidsmengde
Handelshøyskolen BI har satt som norm at en heltidsstudent skal bruke 1.600 timer pr. år på sine studier. Det vil si at et kurs på 7,5 studiepoeng vil kreve en arbeidsinnsats på 200 timer inkludert undervisning, veiledning, egeninnsats og eksamen. Dette er i tråd med europeisk standard fastsatt i Bologna-deklarasjonen. Et av nøkkelkriteriene er at studiepoeng kun kan oppnås gjennom fullført og bestått arbeid med tilhørende vurdering av prestasjonen og læringsutbyttet i forhold til læringsmål (= forventet læringsutbytte). 

Godkjent Undervisningsutvalget
Torsdag, september 28, 2017