MRK 3676 Budskap og medievalg

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014

MRK 3676 Budskap og medievalg


Kursansvarlig
Mona K Solvoll

Institutt
Institutt for markedsføring

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
7,5

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Valg av målgrupper, budskap, spredning og mediekanaler er essensielt som strategiske verktøy i en markedskommunikasjonsplan. Foruten merkevarekompetanse og forbrukerinnsikt, bygger det faglige fundamentet for kurset på mediekunnskap og kommunikasjonsteori. Sentrale spørsmål er: når, hvor og hvordan når du målgruppen mest mulig effektivt med ditt reklamebudskap og hvilke medier er mest hensiktsmessig både i forhold til målgruppens medievaner og de ulike kommunikasjonsmålene. En vesentlig del av kurset berører viktigheten av å ta gode utformingsvalg for kommunikasjonsideen i forhold til å nå et påvirkningspotensial.

Læringsmål
Kurset har et tosidig mål i forhold til å etablere en kritisk og konstruktiv forståelse av medieplanlegging: For det første skal studentene i løpet av kurset bli bedre egnet til å fatte beslutninger om løsninger for annonseutforminger. For det andre skal studentene utvikle forståelse for hvilke medier som egner seg best for å spre reklamebudskapet mest mulig effektivt.
Studentene skal etter endt kurs ha oppnådd følgende delmål:

Kunnskapsmål
Etter kurset skal studentene kjenne til grunnleggende prinsipper innenfor ulike kommunikasjonsteorier for å kunne beskrive og forklare sammenhenger mellom meningspåvirknin, budskapsutforming og og kontekst.
Studentene skal i tillegg kunne identifisere og beskrive ulike mediekanalers kvalitative og kvantitative egenskaper som bærere av reklamebudskap.

Ferdighetsmål
Studentene skal kunne anvende teori om påvirkning, kommunikasjon og kreativitet for å vurdere reklameløsninger. De skal være i stand til å definere konkrete kommunikasjonsmål, målgrupper og kontaktflater i utviklingen av en mediestrategi. I utarbeidelse av en mediestrategi skal studentene kunne hente inn informasjon om målgruppers medievaner fra aktuelle databaser (TNS Gallup, Synovate, SSB etc).

Holdningsmål
Gjennom kurset skal studentene øve seg på å reflektere og diskutere rundt bruken av kommersiell påvirkning. De skal samtidig trenes i å vise adferd i samsvar med gjeldende samfunnsnormer, lovverk og retningslinjer, spesielt i forhold til strategiske, markedsmessige og etiske problemstillinger.

Forkunnskaper
Studentene skal ha gjennomført andre år av Bachelorstudiet i markedskommunikasjon eller tilsvarende.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Larsen, Svein og Mona K. Solvoll. 2012. Medieplanlegging. Fagbokforlaget

Annet:
I tillegg til boken til Larsen & Solvoll vil det brukt aktuelle artikler / bokkapitler. Formidles via It's Learning. (ca 100 sider)


Anbefalt litteratur
Bøker:
Bonvik, Øystein. 2012. Få som fortjent : troverdig oppmerksomhet i kanaler du ikke kontrollerer. Fagbokforlaget. 262. Boken henspiller på de nye "merkelappene" fortjent, kjøpt og egne mediekanaler
Wilson, Laurie J., Joseph D. Ogden. 2008. Strategic communications planning for effective public relations campaigns. 5th ed. Kendall/ Hunt Publishing. Spesielt kap. 1, 2 og 4 er relevant


Emneoversikt

  • Medieplanlegging i et bredere perspektiv: integrert markedskommunikasjon
  • Medievaner; publikumsstatistikk, innhold og bruk (TNS Gallup, Norsk mediebarometer, Synovates medieindeks)
  • Valg av målgrupper; størrelse, verdi, konverteringssannsynlighet og kostnader
  • Mål og ønskede effekter; reklamemål, kommunikasjonsmål, adferdsmål
  • Kommunikasjonsidè; konsistens og samspill mellom budskap i ulike kanaler
  • Budskapsvalg og kreativ strategi; beskrivelse og analyse av ulike kommunikasjonsuttrykk
  • Medievalg; Utvikling av en mediestrategi
  • Kvantitative og kvalitative karakteristikker ved medier
  • Budsjettering og evaluering av reklame- og mediekampanje

Dataverktøy
Benyttes ikke. Studentene bør mestrer bruken av Gallup PC og IPSOS MMI til eksamen

Læreprosess og tidsbruk
Kurset vil bli gjennomført med en kombinasjon av forelesninger og gruppearbeid med praktiske oppgaver og case.

Arbeidskrav
En innlevering med presentasjon: 5-6 siders analyse av et reklamebudskap. Må bruke min. 5 kilder i analysen som inkluderer minst 1 bok, 1 avis og 2 tidsskriftartikkel. I tillegg til analysen skal studenten forberede en 7-9 minutters power point presentasjon av analysen som skal kunne presenteres for klassen. Må godkjennes for å kunne ta eksamen.
Innleveringen/ presentasjonen kan løses individuelt eller i grupper på inntil tre studenter og må vurderes til godkjent for å kunne levere eksamen.
Aktivitet
Timebruk
Deltakelse i undervisningen
30
Gruppeoppgaver i forbindelse med undervisning
15
Forberedelse til forelesning / lese litteratur
60
Arbeidskravet
30
Forberedelse til presentasjon (inkl. veiledning) og presentasjon
5
Skriving av fagoppgave
60
Anbefalt tidsbruk totalt
200

    Arbeidskrav
    Innleveringen/ presentasjonen kan løses individuelt eller i grupper på inntil tre studenter og må vurderes til godkjent for å kunne levere eksamen. Se ytterligere informasjon under læreprosess.

    Eksamen
    En fagoppgave over to (2) uker som kan løses individuelt eller i grupper på inntil tre (3 studenter). Teller 100 % av karakteren. Arbeidskravet må ha blitt godkjent for å få lov til å levere fagoppgaven.

    Eksamenskode(r)
    MRK 36761 - Fagoppgave, teller 100% for å oppnå karakter i kurset MRK 3676 Budskap og medievalg, 7,5 studiepoeng.

    Hjelpemidler til eksamen
    Alle hjelpemidler.

    Kontinuasjon
    Kontinuasjonseksamen avholdes hvert semester.
    Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke levere avsluttende prosjektoppgave. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring.
    Studenter som har fått godkjent arbeidskravet, men som ikke består prosjektoppgaven, må ta ny prosjektoppgaven ved senere gjennomføring av kurset.


    Tilleggsinformasjon