Statusmelding

Kursbeskrivelsen finnes ikke for perioden du ba om. Viser deg aller siste versjon.

MAN 5057 Digital kommunikasjonsledelse

MAN 5057 Digital kommunikasjonsledelse

Kurskode: 
MAN 5057
Institutt: 
Kommunikasjon og kultur
Studiepoeng: 
30
Kursansvarlig: 
Guri Hjeltnes
Tor Bang
Emnenavn på engelsk: 
Digital Communications Management
Produktkategori: 
Executive
Portefølje: 
Executive Master of Management
Semester: 
2022 Høst
Aktiv status: 
Aktivt
Studienivå: 
Master
Undervisningsspråk: 
Norsk/Engelsk
Kurstype: 
Kurs med hjelpekoder
Introduksjon

Digitalisering, nettverksteknologi og sosial programvare har ført til raske og dramatiske endringer, og drastisk økt omløpshastigheten i menneskelig og maskinell kommunikasjon. Sosiale medieplattformer har skapt nye møteplasser og muligheter for å dele informasjon, kunnskap og erfaringer i et omfang mennesket aldri tidligere har sett eller erfart. Utviklingen skjer i rekordfart og har dyptgripende konsekvenser for hvordan virksomheter og organisasjoner forholder seg til omverdenen og eget tjenestetilbud.

Teknologiens raske utvikling og gode tilgjengelighet bidrar til at andre endringsfaktorer ikke følger med: politiske, juridiske og økonomiske endringsfaktorer er langsommere enn den raske digitale utviklingen. 

Ny teknologi og nye publikumsmønstre stiller skjerpede krav til organisering og koordinering av ressurser. Muligheter for påvirkning og maktutøvelse forskyves, og dette skaper nye etiske dilemmaer og utfordringer. Tradisjonell ledelsesutøvelse kommer til kort. Den må suppleres med kunnskap om den sosiale dynamikken som nettverksteknologien åpner for.

Executive Master of management-programmet Digital kommunikasjonsledelse åpner opp for og gir innsikt og kompetanse på dette brede feltet av vårt samfunnsliv, for eksempel den sosiale mediesfæren, som byr på utfordringer i forhold til kommunikasjon, påvirkning og omdømmehåndtering. Mange opplever tapet av kontroll med eget renommé som utfordrende. Organisasjoners identitet og lederes integritet settes på prøve. Grunnleggende spørsmål om hvem jeg eller vi er og ønsker å være, må stilles på nytt i kjølvannet av den teknologiske utviklingen. Samtidig gir nettverksstrukturen og den dialogbaserte kommunikasjonen helt nye muligheter for ytringsfrihet, informasjonsfrihet, markedsføring, merkevarebygging og forretningsutvikling. Mange virksomheter ser verdien av åpne innovasjons- og produksjonsprosesser, der digital dialog med brukerne spiller en avgjørende rolle. 

Organisasjoner og virksomheter er preget av en eller annen form for hierarki, mens sosial programvare som teknologi er utformet på et markedsprinsipp - muligheten for at alle kan delta er tilstede. Å interagere i det sosiale medielandskapet på sin fritid er noe helt annet enn i en arbeidskontekst. Betydningen av å utforme en overordnet strategi og legge en strategisk plan for hvilken deltakelse virksomheten forventer av den ansatte, blir viktig dersom verktøyene skal tas i bruk slik de er tenkt.

Executive Master of Management-programmet Digital kommunikasjonsledelse er utviklet spesielt og spisset for å gi deltakerne kunnskap om og forståelse for drivkreftene i utviklingen av digitale kommunikasjons- og organisasjonsformer.

Gjennom teoretisk og erfaringsbasert undervisning og med utgangspunkt i relevant forskning og konkrete case skal deltagerne få modeller og verktøy for å analysere og håndtere nye kommunikasjonssituasjoner  med et særskilt fokus på utfordringer og muligheter for egen virksomhet.

Modellen har denne struktur:
Fem moduler á fire dager  for bedre å dekke opp flere tema gjennom løpet og dermed skape en reell fleksibilitet i programutformingen  og dels fordi vi erfaringsmessig tror det kan være en fin variant, ut fra pedagogiske og praktiske hensyn.

Den tredje modulen gjennomføres ved  New York University, der vi møter forelesere fra dette universitetet og andre amerikanske fagmiljøer. Samlingen vil gi kunnskap, perspektiv og inspirasjon fra et land som på flere måter har vært i førersetet på disse områdene, ikke minst hvordan et svakt lovverk om personvern åpner for maskinlæring, micro-targeting, basert på tilgang til, og kunnskap om forbrukerdata, "Big Data".

Etiske aspekter ved ledelse i det nye medielandskapet vil bli vektlagt, gjennom forelesninger, gruppearbeid og dilemmatrening.

 

Kunnskapsmål
  • har avansert kunnskap innenfor digital kommunikasjonsledelse og spesialisert innsikt i et avgrenset område, som fortrinnsvis kommer frem i arbeidet med masteroppgaven 
  • har inngående kunnskap om digitaliseringsfeltet vitenskapelige teori og metoder
  • har innsikt i digital kommunikasjons bidrag til internasjonalisering og globalisering 
  • har inngående erkjennelse og innsikt i hvordan digitalisering som endringsfaktor bindrar til å utvikle organisasjons- og næringsliv, privat og offentlig sektor, og sivilsamfunnet
  • erkjenner ar digital kompetanse og digital teknologi er vesentlige bidrag i globale økonomiske, demokratiske og  kulturell berekraftsmål
  • kan anvende kunnskap på nye områder innenfor feltet digital kommunikasjonsledelse
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i digital kommunikasjons tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • erkjenner, forstår og tilegner seg innsikt i fagfeltets fundamentale endringspotensial globalt, nasjonalt, regionalt og lokalt
Ferdighetsmål
  • Kunne analysere og evaluere en virksomhets digitale og/eller kommunikasjonspraksis opp i mot sentrale forskningsfunn og relevante case-erfaringer.
  • Kunne omsette denne kunnskapen inn i konkrete strategier for innovasjon/tjenesteutvikling, og  kommunikasjon/lobbying/omdømmehåndtering i egen eller annen virksomhet.
  • Kunne anvende forskningsfunn i praktisk arbeid med sosiale medier  enten i kommunikasjons/lobbyøyemed eller for innovasjon/forretningsutvikling.
  • Kunne analysere etiske og kommunikasjonsfaglige dilemmaer i tilknytning til digital nettverksbygging.
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer 

  • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor det digitale fagfeltet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning

  • kan bruke relevante metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte

  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger i det bredt anlagte fagfeltet digital kommunikasjon

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter

  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker digital kommunikasjon og digitale mediers uttrykksformer

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennhete

  • kan bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser

  • Verdsette forskningsbasert kunnskap som kilde til mer målrettet og strategisk forankret arbeid med nye kommunikasjonsstrukturer og nettverksteknologi. Innsikt i etiske problemstillinger knyttet til det nye mediefeltet.

  • Bevisstgjøring om ansvaret ved å besitte kunnskap om dynamikken i digitale medier, globalt, nasionalt, regionalt og lokalt

Kursets innhold
  • Mennesket 3.0
  • Den digitale hverdagen
  • Arbeidsliv og økonomi på 2020-tallet
  • GDPR og personvern
  • Digital transformasjon; mot digital modenhet og myndighet
  • Innovasjon og implikasjoner av digitale arbeidsplasser digitalt arbeid
  • Den digitale lederrollen
  • Digitale etiske utfordringer
  • Ytringsfrihetens endelige triumf?
  • Digitale økosystemer: Tek-giganter som globale aktører 
  • Data science og digital tverrfaglighet
  • Algoritmer
  • AI: datadrevne beslutninger
  • Sosiale nettverk og samfunn
  • Digitale plattformer for markedskommunikasjon
  • Internkommunikasjon: digitale kanalers styrker og svakheter
  •  

 

Undervisnings- og læringsaktiviteter

Programmet gjennomføres med fem samlinger over to semestere, totalt ca. 150 timer.

Veiledningstilbudet vil være noe ulikt på de forskjellige Executive Master of Management Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til 4 timer pr. oppgave.

I programmer hvor det ikke er obligatorisk fremmøte er det studentens ansvar å innhente informasjon som er gitt på forelesning, men som ikke fremkommer på programmets hjemmeside/ It's learning eller annet kursmateriell.

Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren og en individuell 72 timers hjemmeeksamen som teller 40%. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Alle eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

Prosjektoppgaven inngår i gradens selvstendige arbeid, jf Forskrift om krav til mastergrad, tilsvarende 18 studiepoeng pr. program. For graden Executive Master of Management vil det selvstendige arbeidet bestå av summen av prosjektoppgaver fra tre program.

I BIs etter- og videreutdanningstilbud ved BI Executive, stilles det et gjensidig krav til student og kursansvarlig om involvering av studentens erfaring i planlegging og gjennomføring av kurs, moduler og programmer. Det vil si at studenten har rett og plikt til å involvere seg med egen kunnskap og relevant erfaring.

Dataverktøy
Det benyttes ingen spesielle dataverktøy i kurset.
Tilleggsinformasjon

Guri Hjeltnes er professor II i journalistikk ved Institutt for kommunikasjon og kultur, Handelshøyskolen BI. Hun har en doktorgrad (dr. philos) i historie fra Universitetet i Oslo. Hun har bl.a. vært fagansvarlig for Master of management-programmet  Flermedial ledelse, forløperen for dette programmet 

Tor Bang er førsteamanuensis ved Institutt for kommunikasjon og kultur, Handelshøyskolen BI. Han har doktorgrad (PhD) fra Universitetet i Bergen og hovedfag i medievitenskap fra Universitetet i Oslo. Hans hovedforskningsområde er public relations, medieøkonomi og moderne medier.

Kvalifikasjoner

Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 offentlig godkjente studiepoeng fra høyskole, universitet eller tilsvarende. Søkeren må være minst 25 år og det kreves minimum fire års arbeidserfaring. For søkere som har en fullført mastergrad fra før, kreves det tre års arbeidserfaring.

Forbehold 

Avvik i undervisnings- og eksamensformer kan forekomme dersom eksterne rammebetingelser eller uforutsette hendelser tilsier dette.

EksamenskategoriVektingTilsynVarighetGrupperingKommentar eksamen
Eksamenskategori:
Innlevering
Vurderingsform:
Skriftlig innlevering
Eksamenskode:
MAN 50571
Karakterskala:
ECTS
Sensorordning:
Intern og ekstern sensor
Kontinuasjon:
Eksamen ved neste kursgjennomføring
60Nei2 SemesterGruppe/Individuell (1 - 3)Prosjektoppgave, teller 60% av totalkarakteren.
Eksamenskategori:
Innlevering
Vurderingsform:
Skriftlig innlevering
Eksamenskode:
MAN 50572
Karakterskala:
ECTS
Sensorordning:
Intern og ekstern sensor
Kontinuasjon:
Eksamen ved neste kursgjennomføring
40Nei72 Time(r)Individuell Individuell 72 timers hjemmeeksamen, teller 40% av totalkarakteren.
Eksamen:
Eksamenskategori:Innlevering
Vurderingsform:Skriftlig innlevering
Vekting:60
Tilsyn:Nei
Gruppering (størrelse):Gruppe/Individuell (1-3)
Varighet:2 Semester
Kommentar:Prosjektoppgave, teller 60% av totalkarakteren.
Eksamenskode: MAN 50571
Karakterskala:ECTS
Kontinuasjon:Eksamen ved neste kursgjennomføring
Eksamenskategori:Innlevering
Vurderingsform:Skriftlig innlevering
Vekting:40
Tilsyn:Nei
Gruppering (størrelse):Individuell
Varighet:72 Time(r)
Kommentar:Individuell 72 timers hjemmeeksamen, teller 40% av totalkarakteren.
Eksamenskode: MAN 50572
Karakterskala:ECTS
Kontinuasjon:Eksamen ved neste kursgjennomføring
Eksamenstype: 
Ordinær eksamen
Alle eksamener må bestås for å oppnå karakter i kurset.
Total vekting: 
100
Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetKommentar
Undervisning
150 Time(r)
Forberedelse til undervisning
150 Time(r)
Studentenes eget arbeid med læringsressurser
500 Time(r)
Selvstudium, arbeid med prosjektoppgave og eksamen
Sum arbeidsinnsats: 
800

Et kurs med 1 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på 26-30 timer. Et kurs på 30 studiepoeng tilsvarer derfor en arbeidsmengde på minimum 800 timer.