MAN 4097/4197/2270/2271 Human Resource Management

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2015/2016
English version

MAN 4097/4197/2270/2271 Human Resource Management


Kursansvarlig
Bård Kuvaas, Øyvind Martinsen

Institutt
Institutt for ledelse og organisasjon

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
30

Undervisningsspråk


Innledning
Selv om menneskelige ressurser har stått sentralt i ledelsesfagene i flere tiår, har faget i løpet av 90-årene utviklet seg til å bli et av de mest sentrale strategiske områder for mange organisasjoner. Viktige drivkrefter bak denne utviklingen er stadig sterkere internasjonal konkurranse og økte krav om effektiv drift i både privat og offentlig sektor.

Det er en uomtvistelig sammenheng mellom overordnet bedriftsstrategi på den ene siden, og forvaltning av menneskelige ressurser på den andre. Denne sammenhengen dreier seg først og fremst om konsistens mellom bedriftsstrategi og HRM-strategiske tiltak. Vi ser imidlertid også en utvikling der de ansatte vurderes som bedriftens mest verdifulle ressurs og hvor denne ressursen danner grunnlaget for organisasjoners overordnede strategi. Disse sammenhengene har gitt fenomenet ledelse og organisering av menneskelige ressurser nytt innhold og gjør HRM-strategiske valg til en enda viktigere del av lederoppgaven.

Programmet gir deltakerne grunnlag for å gjøre slike valg basert på oppdatert forskningsbasert kunnskap på området. På den måten vil deltakerne få kunnskaper, ferdigheter og holdninger som kan hjelpe dem til å bli mer sentrale medspillere i utviklingen av en tidsmessig og produktiv lederstil i norske virksomheter.

Til tross for de utviklingstrekk som er beskrevet, er det ikke uvanlig at HRM-funksjonen i mange bedrifter sliter med manglende status og innflytelse. Nettopp derfor er det viktig at ledere både innenfor og utenfor HRM-funksjonen får økt kunnskap og innsikt i kompetanse og ytelse, endring og omstilling, organisatorisk klima, ledelse – og sammenhengen mellom HRM-området og den overordnede bedriftsstrategi. Programmets mål er å gi deltakerne grunnlag for å spre slik kunnskap i egen organisasjon og å gjøre sine valg på en gjennomtenkt og helhetlig måte.

Undervisningen veksler mellom forelesninger, øvelser, diskusjoner og bruk av mindre cases. Det siktes mot at deltakerne skal være aktive i læringsprosessen for å integrere sine egne erfaringer med programmets teoretiske og praktiske innhold.

Læringsmål
Læringsmålene for programmet er delt inn i kunnskapsmål, ferdighetsmål og holdningsmål:
Kunnskapsmål:

  • Kjenne til og forstå sentrale funn fra mikro- og makroorientert HR-forskning
  • Ha en grunnleggende forståelse av hva beste praksis HR innebærer
  • Forstå hva evidensbasert ledelse av menneskelige ressurser innebærer
Ferdighetsmål:
  • Kunne analysere og evaluere en organisasjons HR-praksis opp mot sentral forskningsfunn
  • Kunne anvende sentrale forskningsfunn i praktisk HR-arbeid
  • Være i stand til å skaffe til veie relevant forskningsbasert kunnskap som kan brukes til forbedret praktisk HR-arbeid
Holdningsmål:
  • Verdsette betydningen av evidensbasert HR
  • Verdsette forskningsbasert kunnskap som en kilde til forbedret HR-praksis
  • Økt forpliktelse til å ta i bruk forskningsbasert kunnskap i HR-relaterte beslutninger

Forkunnskaper
Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng, 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Ghauri, Pervez N., Kjell Grønhaug. 2010. Research methods in business studies. 4th ed. Financial Times Prentice Hall. 212 s
Greenberg, Jerald. 2011. Behavior in organizations. 10th ed. Pearson. Utvalgte kapitler
Kuvaas, Bård og Anders Dysvik. 2012. Lønnsomhet gjennom menneskelige ressurser : evidensbasert HRM. 2. utg. Fagbokforlaget
Noe, Raymond A ... [et al.]. 2015. Human resource management : gaining a competitive advantage. 9th ed., Global ed. McGraw-Hill Education. Utvalgte kapitler


Artikler:
Det gjøres oppmerksom på at en rekke artikler, som vil bli tilgjengelig i elektronisk format, samt enkelte bokkapitler som kopieres, også vil være obligatorisk litteratur.

Artikkelsamling:
Flere. 2013. Artikkelsamling med fokus på ledelse, team og arbeidsmiljø. 8th ed

Anbefalt litteratur
Bøker:
Fields, Dail L. 2002. Taking the measure of work : a guide to validated scales for organizational research and diagnosis. Sage
Hair, Joseph F. ... [et al.]. 2014. Multivariate data analysis. 7th ed. Pearson new international ed. Pearson
Iversen, Ole I. 2015. Rekrutterings- og intervjuteknikk: om bruk av effektive rekrutteringsmetoder. Fagbokforl. 152 sider
Lai, Linda. 2013. Strategisk kompetansestyring. 3. utg. Fagbokforlaget
Pallant, Julie. 2013. SPSS survival manual : a step by step guide to data analysis using SPSS. 5th ed. McGraw-Hill
Sims, Henry P., Peter Lorenzi. 1992. The new leadership paradigm : social learning and cognition in organization. Sage
Sirota, David, Douglas A. Klein. 2013. The enthusiastic employee : how companies profit by giving workers what they want. 2nd ed. Pearson Education
Tabachnick, Barbara G. and Linda S. Fidell. 2014. Using multivariate statistics. 6th ed. New International ed.. Pearson


Emneoversikt
1.samling - HRM i strategisk perspektiv; strategi som begrep og prosess, sammenhenger mellom overordnet strategi og HRM-strategier, HRM og organisatorisk ytelse og effektivitet. Makro- vs. mikro-HRM.
2. samling - Mikro-HRM og organisatorisk klima; sentrale trekk ved mellommenneskelige relasjoner og samspill mellom medarbeidere med sikte på å etablere et best mulig samarbeidsklima og lagspill
3. samling - Rekruttering, seleksjon og karriereutvikling. Denne samlingen har spesielt fokus på jobbanalysen, rekrutterings- og seleksjonsprosessen og på hvordan man planlegger og vurderer karriereutviklingstiltak.
4. samling - Læring og utvikling. I denne modulen er det spesielt fokus på læring og opplæringstiltak, ledelse og lederutvikling og på team og teamutviklingstiltak.
5. samling - Utvalgte HR utfordringer. Her vil feks tematikk rundt endringsprosesser, mobbing og konflikt være i fokus.

Dataverktøy
Ingen.

Læreprosess og tidsbruk
Programmet gjennomføres over fem samlinger, totalt ca. 150 timer.

Veiledningstilbudet vil være noe ulikt lagt på de forskjellige Master Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til to timer pr. student som går Master Programmet som vanlig program. For studenter som tar Master Programmet som sitt avsluttende er veiledningstilbudet estimert til totalt seks timer pr oppgave.



Eksamen
Studentene evalueres gjennom prosjektarbeid, 18 studiepoeng og skriftlig individuell eksamen, 12 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektet kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.

For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
Studentene evalueres gjennom prosjektarbeid, 24 studiepoeng og skriftlig individuell eksamen, 6 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektet kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil to studenter.


Eksamenskode(r)
MAN 40971 - Prosjektoppgave, 18 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karkakter i kurset MAN 4097.
MAN 41971 - 5 timers skriftlig eksamen, 12 studiepoeng ; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 4197.
Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
MAN 22701 - Prosjektoppgave, 24 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2270.
MAN 22711 - 5 timers individuell skriftlig eksamen, 6 studiepoeng; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 2271.
Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


Hjelpemidler til eksamen
Ingen.

Kontinuasjon
Ved neste ordinære eksamensgjennomføring.

Tilleggsinformasjon
1. samling – HRM i strategisk perspektiv
Delmål
Samlingen vil gi en innføring i strategi som begrep og prosess med særlig vekt på planlegging og koordinering av HRM-funksjonen med sikte på optimal utnyttelse av menneskelige ressurser.

Emeoversikt
  • HRM som konsept
  • Strategi og strategiske modeller
  • HRM og organisaotrisk ytelse og effektivitet
  • Makro- vs. mikro-HRM

2. samling – Mikro-HRM og organisatorisk klima
Delmål
Samlingens skal gi en innføring i trekk ved mellommenneskelige relasjoner og samspill mellom medarbeidere med sikte på å etablere et best mulig samarbeidsklima og lagspill.

Emeoversikt
  • Jobbtilfredshet og organisasjonstilhørighet
  • Rettferdighetsteorier
  • Effekter av HRM på mikro-nivå

3. samling – Rekruttering, seleksjon og karierreutvikling.

Delmål
Samlingen vil klargjøre betydningen av evidensbaserte seleksjonsrutiner og metoder. Ansettelser blir dessuten knyttet til et videre karriereforløp i organisasjonen.

Emneoversikt
  • Kompetanseformer og jobbanalyse
  • Rekruttering og seleksjon
  • Oppfølging av nyansatte
  • Karriereutvikling og planlegging

4. samling – Læring og utvikling i organisasjoner.
Delmål
På samlingen skal man tilegne seg kunnskaper om, og sentrale prinsipper for planlegging og gjennomføring av lærings- og opplæringstiltak, ledelse og lederutvikling og for team- og teamutvikling.

Emneoversikt
  • Læring og opplæring
  • Sentral teorier om ledelse. Prinsipper for lederutvikling.
  • Teamsammensetting og teamutvikling.

5. samling – Spesielle HR utfordringer.
Delmål
Den siste samlingen vil fokusere på sentrale HR utfordringer knyttet endringsprosesser og arbeidsmiljø.

Emneoversikt
  • Endringsprosesser. Motstand mot forandring på individ, gruppe og organisasjonsnivå
  • Mobbing og konflikter. Teori og tiltak.
  • Forhandlinger og mangfold.