MAN 4072/4073/4074/4075 Rådgivning for regnskapsførere og revisorer

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2013/2014

MAN 4072/4073/4074/4075 Rådgivning for regnskapsførere og revisorer


Kursansvarlig
Tor Olav Nordtømme, Erik Aadland

Institutt
Institutt for regnskap - revisjon og jus

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
30

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Små og mellomstore bedrifter spiller en betydelig rolle i norsk næringsliv. Mange av disse selskapene ledes av personer uten høyskoleutdannelse innen økonomi og administrasjon, og disse anvender derfor ofte ekstern regnskapsfører og revisor som samtalepartner. Regnskapsførerne og revisorene mangler på sin side ofte kunnskaper utover Bachelor-nivå innenfor økonomistyring, ledelse og strategi, og trenger en fordypning i disse områdene for å kunne ha et bedre faglig utgangspunkt for å sette rådgiverrollen i et mer langsiktig og systematisk perspektiv.

Målgruppen for dette programmet er derfor regnskapsførere og revisorer som ønsker å utvide sin faglige plattform for bedre å kunne utøve en strukturert rådgivningsfunksjon for sine klienter, hovedsakelig i SMB-segmentet.


    Læringsmål
    Dette programmet er utviklet for å gi deltakerne bedre innsikt i moderne teorier som binder økonomistyring, strategi og ledelse sammen. Det tilstrebes derfor at deltakerne får en helhetlig opplevelse av programmet, sik at emnene ikke oppfattes som separate fagområder.
    Det legges stor vekt på praktisk anvendelse av relevante modeller og verktøy, i konkrete problemstillinger som berører norske mindre og mellomstore virksomheter.
    Deltakerne skal etter gjennomføringen av programmet forventes å kunne fungere i en ”økonomisjef til leie”-rolle, og å kunne koordinere en virksomhets langsiktige mål- og ressursstyring ved å inneha en permanent funksjon i en virksomhets ledergruppe.

    Kunnskapsmål
    Etter å ha gjennomført programmet skal studentene ha kunnskap om:
    - Hvordan fagområdet økonomi- og virksomhetsstyring forholder seg til verdiskaping og om hvordan styring av strategisk prosess kan operasjonaliseres ved bruk av balansert målstyring
    - Økonomisk planlegging ved bruk av budsjetter og prognoser
    - Lønnsomhetsvurdering av mulig økonomisk aktivitet
    - Sentrale finansielle prestasjonsmål og måling av verdiskapning
    - Verdikjedebeskrivelser som grunnlag for analyser av prosesser og aktiviteter
    - Aktivitetsbasert kostnadsteori og kalkulasjon
    - Flerdimensjonal prosessanalyser for å effektivisere verdikjeden
    - Sentrale konsepter i strategisk analyse
    - Sentrale teoretiske perspektiver for å forklare bedrifters konkurransesituasjon og konkurransefortrinn
    - Relevante analytiske rammeverk, verktøy og metodikk innen strategi
    - Ulike lederstiler og hva som skaper ledereffektivitet
    - Å bidra til utvikling og styring av effektive ledelsesteam
    - Hvilke verdier og prinsipper som preger den skandinaviske ledelses- og rådgivningstradisjonen
    - Rollen som rådgiver, samtalepartner og coach, og hvilke forventninger som ligger i rådgivningsrollen
    - Metodikk for organisasjonsutvikling og håndtering av endringsprosesser
    - Hvordan lede seg selv i en rådgivningssituasjon

    Ferdighetsmål
    Etter gjennomført program skal studentene kunne:
    - Vurdere kausalitet og egnethet av suksessfaktorer og ytelsesmål i balansert målstyringssammenheng, samt
    utarbeide strategikart i konkrete case
    - Fordele og analysere kostnader i en aktivitetsstruktur, herunder fordeling av kostnader mellom avdelinger og
    mellom aktiviteter, fra aktiviteter til produkter og kunder, og mellom utnyttet og ledig kapasitet
    - Utarbeide og analysere budsjetter og prognoser for å måle og vurdere finansielle virkninger av planlagte tiltak
    - Utarbeide én- og flerperiodiske lønnsomhetskalkyler i forhold til sentrale beslutningsproblemer
    - Korrigere regnskapstall, beregne finansielle måltall og tolke disse
    - Identifisere relevante prestasjonsmål for strategiske analyser
    - Utarbeide generiske konkurransestrategier
    - Forstå ulike typer markeder/bransjer, verdikonfigurasjoner og verdidrivere
    - Anvende analysemodeller som er relevante for disse markedene og bransjene
    - Analysere en bedrifts ressurser, samt relatere disse til konkurransefortrinn i statiske og dynamiske markeder
    - Analysere hvordan markedsendringer påvirker bedrifters konkurranseevne og situasjon
    - Forstå hvordan etablerte kunderelasjoner og mentale modeller styrer oppmerksomhet og investeringer, og
    således motvirker endring og markedstilpasning
    - Forstå hvordan forretningsmodeller, strategi og innovasjon er relatert
    - Forstå hvordan verdi skapes i samhandling med oppdragsgivere
    - Kjenne til ulike måter å analysere verdi på
    - Identifisere bedriftens strategiske posisjon
    - Anvende kunnskap om strategiprosesser for å drive strategiprosjekter
    - Identifisere ulike personlighets- og lederstiler og hvordan man selv som rådgiver forholder seg til disse i konkrete
    situasjoner
    - Utarbeide modeller for å organisere klientenes ledelsesoppgaver i en hensiktsmessig struktur
    - Kjenne til modeller for endringsledelse og organisasjonsutvikling
    - Identifisere kriterier for effektiv ledelse

    Holdningsmål
    Studentene skal opparbeide en bevissthet om økonomistyringens plass i en strategisk og langsiktig tankegang, der målet er å styre ressursene mot økt operasjonell effektivitet og verdiskaping.

    Studentene skal bevisstgjøres om at strategiske analyser og problemstillinger ofte dreier seg om en forståelse av konkurransesituasjonen i markedet og bedriftens posisjon i forhold til bransjestruktur, verdiskapingslogikk, interessenter og ressurstilgang.

    Studentene skal opparbeide en bevissthet rundt rådgivningsrollen og rådgiverens funksjon med å utvikle og styre et effektivt team hos klienten, slik at man beholder fokus på langsiktige målsetninger. Økt bevissthet om ulike lederstiler og hva som skaper effektiv ledelse vil bidra til at studenten lettere kan gi råd til ledelsen hos sine klienter.

    Forkunnskaper
    Generelle opptakskrav: 180 studiepoeng, fire års yrkeserfaring. Se for øvrig opptaksvilkår.

    Obligatorisk litteratur
    Bøker:
    Amabile, Teresa , Steven Kramer. 2011. The progress principle : using small wins to ignite joy, engagement, and creativity at work. Harvard Business Review Press. Utdrag, ca. 60 sider
    Bjartveit, Steinar og Göran Roos, eds. 2005. Scandinavian perspectives on management consulting. Cappelen akademisk forlag
    Collins, Jim and Morten T. Hansen. 2011. Great by choice : uncertainty, chaos, and luck? : why some thrive despite them all. HarperCollins
    Gjønnes, Svein H. og Tor Tangenes. 2012. Økonomi- og virksomhetsstyring : strategistøtte ved prestasjonsstyring, ressursstyring og beslutningsstøtte. Fagbokforlaget. Hele boken med unntak av kapittel 12 og 15
    Johnson, Gerry, Richard Whittington, Kevan Scholes. 2011. Exploring strategy. 9th ed. FT Prentice Hall. Kapitel 1-4, 6, 9, 11, 12 og 15
    Neck, Christopher P. and Charles C. Manz. 2013. Mastering self-leadership : empowering yourself for personal excellence. 6th ed. Pearson Education
    Quirk, Michael P. and Patricia M. Fandt. 2000. The 2nd language of leadership. Lawrence Erlbaum Associates
    Yukl, Gary A. 2013. Leadership in organizations. 8th ed. Pearson Education. Utdrag ca. 150 sider. 978-0-273-76566-0
    Yukl, Gary A., Richard Lepsinger. 2004. Flexible leadership : creating value by balancing multiple challenges and choices. Jossey-Bass


    Artikler:
    Andersen, S.S & Sæther, Ø. 2007. Kompetansemobilisering for prestasjonsutvikling: Hvordan oppnå fremragende resultater med "alminnelige" medarbeidere. Magma. 10 sider
    Argyris, Chris. 1991. Teaching smart people how to learn. Harvard Business Review. 69(3): 99-109
    Barney, J.. 1991. Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management. 17. s. 99-120 (21 sider)
    Berglas S. 2002. The very real dangers of Executive Coaching. Harvard Business Review. 20 sider
    Bower, J. L., & Christensen, C. M. 1995. Disruptive Technologies: Catching the Wave. Harvard Business Review. Vo. 73: 43-53. Harvard Business School Publication Corp
    Christensen, C. M., Kaufman, S. P. & Shih W. C. 2008. Innovation Killers. Harvard Business Review. Vol 86. 98-105 (7 sider)
    Coutu, D and Hackman, R.J. 2009. Why teams don't work. Harvard Business Review
    Dutton, J.E. 2003. Fostering high quality connections through respectful engagement. Stanford Social Innovation Review. Winter 54-57
    Grant, A.M.. 2011. How customers can rally your troops: End users can energize your workforce far better than your managers can. Harvard Business Review. June. 97-103
    Kanter, R. M. 2006. Innovation: The Classic Traps. Harvard Business Review. Vol. 84. 72-83 (11 sider)
    Prahalad, C. K., & Ramaswamy, V. 2004. Co-creating Unique Value with Customers. Strategy & Leadership. 32(3). 4-9 (6 sider)
    Quinn, R. 2005. Moments of greatness: Entering the fundamental state of leadership. Harvard Business Review. July-August
    Stabell, C. B. & Ø. Fjeldstad. 1998. Configuring Value for Competitive Advantage: On chains, shops, and networks. Strategic Management Journal. 19 (5). s. 413-437 (24 sider)
    Teece, D. J. 2010. Business Models, Business Strategy and Innovation. Long Range Planning. 43. s. 172-194
    Tripsas, M. & G. Gavetti. 2000. Capabilities, Cognition and Inertia: Evidence from Digital Imaging. Strategic Management Journal. 21 (10/11). 1147


    Anbefalt litteratur
    Bøker:
    Gjønnes, Svein H. og Tor Tangenes. 2012. Arbeidsbok til Økonomi- og virksomhetsstyring. Fagbokforlaget
    Porter, Michael E. 1985. Competitive advantage : creating and sustaining superior performance. Free Press. 19 sider


    Artikler:
    Vargo, S. L., & R. F. Lusch. 2004. Evolving to a New Dominant Logic for Marketing. Journal of Marketing. 68 (1). s. 1-17

    Emneoversikt
    Hver forelesningsdag legges opp med en blanding av teorigjennomgang, og case- og oppgaveløsning, der studentene arbeider i grupper. Forelesningstimene fordeler seg likt over de tre hovedemnene økonomistyring, ledelse og strategi, med syv dager totalt på hvert emne.

    1. samling: Behovet for overordnet målstyring
    Hva er strategi og hva skal bedriften oppnå for hvem?
    Introduksjon til organisasjon og ledelse – jeg som leder

    2. samling: Implementering av Balansert Målstyring
    Verdiskapning i ulike bransjer; verdikjeder, verksted og nettverk
    Organisering – team, teamledelse og teamutvikling

    3. samling: Bedre budsjetteringsmodeller
    Virksomhetsspesifikke ressurser som basis for konkurransefortrinn
    Rådgivning – rådgiverrollen - consulting

    4. samling: Prognostisering
    Markedsendringer og strategisk endring i organisasjoner Endringsledelse og organisasjonsutvikling

    5. samling: Ressursstyring og finansiell prestasjonsmåling
    Bedre modeller for kostnadsfordeling
    Innovasjon og strategi

    6. samling: Lean-filosofien og modeller for bedret operasjonell effektivitet
    Verdiskapning sammen med kunder
    Strategiutvikling, alternativer og evaluering

    7. samling: Ledelse og ledereffektivitet
    Personlighet og lederstil
    Selvledelse og superledelse

      Dataverktøy
      itslearning

      Læreprosess og tidsbruk
      Programmet foreleses over syv tredagers samlinger, totalt ca. 150 timer. Programmet skal være en arena for refleksjon, dialog, læring og handling. Det baserer seg på en involverende læringsmodell, med en blanding av teoretisk input, casediskusjoner, korte filminnslag, individuelt arbeid, øvelser og tester, i kombinasjon med plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Det vil være 3 innleveringer i løpet av studieåret. Disse kan leveres i grupper på 2-3 personer.

      Veiledningstilbudet vil være noe ulikt lagt opp på de forskjellige Master of Management programmene. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er totalt estimert til to timer pr. student som går på Master of Management program som vanlig program. For studenter som tar dette programmet som sitt avsluttende er veiledningstilbudet estimert til totalt seks timer.



      Eksamen
      Studentene evalueres gjennom prosjektarbeid, 18 studiepoeng, og skriftlig individuell eksamen, 12 studiepoeng. Begge delene må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektarbeidet kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.

      For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende: Studentene evalueres gjennom et prosjektarbeid, 24 studiepoeng, og skriftlig individuell eksamen, 6 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektarbeidet kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil to studenter.


      Eksamenskode(r)
      MAN 40721 – Prosjektoppgave, 18 studiepoeng, teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 4072
      MAN 40731 – Individuell tre timer skriftlig eksamen, 12 studiepoeng, teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 4073
      Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

      For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
      MAN 40741 – Prosjektoppgave, 24 studiepoeng, teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 4074
      MAN 40751 – Individuell tre timer skriftlig eksamen, 6 studiepoeng, teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 4075
      Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


      Hjelpemidler til eksamen
      BI-defined exam calculator. TEXAS INSTRUMENTS BA II Plus™

      Kontinuasjon
      Ved neste ordinære eksamensgjennomføring.

      Tilleggsinformasjon