MAN 3168/3169/3170/3171 Kulturledelse

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2016/2017

MAN 3168/3169/3170/3171 Kulturledelse


Kursansvarlig
Sigrid Røyseng

Institutt
Institutt for kommunikasjon og kultur

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
30

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Flere kulturbransjer gjennomgår for tiden omfattende endringer av økonomisk, teknologisk og samfunnsmessig art. Kravene og kompleksiteten som følger med lederoppgaven i kunst- og kulturlivet har med dette økt i løpet av de siste tiårene. Hvordan skal du lede i et landskap hvor det stilles økte krav til måloppnåelse, kostnadseffektivitet, privat finansiering, publikumsutvikling og nyskapende programsatsing? Hvordan lede medarbeidere med høy kompetanse, mye kreativitet og stort personlig engasjement? Hvordan skape godt samspill i organisasjoner hvor kreative prosesser er viktige for måloppnåelsen? Hvordan lede kulturorganisasjoner i en digital tid? Hvordan utvikle gode strategier og skape gode resultater i tråd med kulturorganisasjoners samfunnsrolle og -oppdrag?

Kulturledelse er et fagfelt som har utviklet seg internasjonalt siden 1960-årene under betegnelsen “arts management”, og som i økende grad har gjort seg gjeldende i de nordiske landene siden 1990-årene. Som fagfelt dekker kulturledelse alle sider ved ledelse og organisering av kunst- og kulturorganisasjoner, men det er lederoppgaven som står i fokus i dette programmet

Programmet gir deg kunnskap til å lede kunst- og kulturorganisasjoner. Programmet fokuserer på kompleksiteten som preger kunst- og kulturorganisasjoner både internt og eksternt. Programmet vil også gi deg personlige lederferdigheter til å øve klok og konstruktiv innflytelse på egne medarbeidere og eksterne aktører. Du får den nødvendige innsikten i og forståelsen for kulturlivets behov som du ikke får i tradisjonelle lederutviklingsprogrammer. Målgruppen for programmet er personer som søker spesialkompetanse om ledelse i kunst- og kulturlivet. Programmet er relevant for ledere på alle nivåer i kulturorganisasjoner.


Læringsmål
Hensikten med programmet er å gi kunnskap om og innsikt i den interne og eksterne kompleksiteten i kulturorganisasjoner, herunder samspillet mellom kulturorganisasjoner og deres omgivelser, kulturlivets organisasjonsformer, ledelse av skapende prosesser og strategi i kunst- og kulturorganisasjoner. Dette skal gi grunnlag for å kunne lede og utvikle livskraftige kulturorganisasjoner.

Kunnskapsmål
Studentene skal lære hvordan ulike tilnærminger til ledelse og organisering kan tas i bruk i utviklingen av kunst- og kulturvirksomheter. Herunder skal studentene tilegne seg kunnskap om hvordan en kan forstå forholdet mellom organisasjon og omgivelser, forholdet mellom formell og uformell strukturering av kunst- og kulturorganisasjoner og hvordan ulike ledelsesmodeller og lederstiler innvirker på skapende prosesser og strategi.

Ferdighetsmål

Studentene skal kunne vurdere, strukturere og analysere muligheter og utfordringer i kulturorganisasjoners omgivelser, kulturlivets organiseringsformer, ledelse av skapende prosesser og strategiutvikling.

Holdningsmå
l
Gjennom diskusjon og analyse av hvordan ulike tenkemåter og rasjonaliteter gjør seg gjeldende både internt og eksternt i kulturorganisasjoner skal studentene utvikle faglig forståelse og refleksjon om ulike dilemma som kan oppstå i møtet mellom dem.


Forkunnskaper
Fullført bachelorgrad, tilsvarende 180 studiepoeng, og 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Bilton, Chris. 2007. Management and creativity : from creative industries to creative management. Blackwell. 1-175
Caves, Richard E. 2000. Creative industries : contracts between art and commerce. Harvard University Press. s. 1-368
Chong, Derrick. 2010. Arts management. 2nd ed. Routledge. s. 1-139
Christensen, Tom ... [et al.]. 2009. Organisasjonsteori for offentlig sektor : instrument, kultur, myte. 2. utg. Universitetsforlaget. s. 1-231
Clegg, Stewart R. 2006. Power and organizations. SAGE. s. 1-403
Hein, Helle Hedegaard. 2013. Primadonnaledelse : når arbejdet er et kald. Gyldendal Business. s. 15-336
Sørhaug, Tian. 1996. Om ledelse : makt og tillit i moderne organisering. Universitetsforlaget. s. 11-162
Yukl, Gary. 2013. Leadership in organizations. 8th ed., Global ed. Pearson. s. 17-408


Artikkelsamling:
Røyseng, Sigrid (red.). 2015. Kulturledelse - artikkelsamling

Annet:
Vaage, Odd Frank. 2012. Norsk kulturbarometer 2012. Statistisk sentralbyrå. s. 1-101. http://www.ssb.no/kultur-og-fritid/artikler-og-publikasjoner/_attachment/113702?_ts=13eac012f98


Anbefalt litteratur

Emneoversikt
Kulturlivets omgivelser
Kulturlivets organisasjonsformer
Ledelse av kunst- og kulturorganisasjoner
Strategier og resultater i kunst- og kulturorganisasjoner


Dataverktøy


Læreprosess og tidsbruk
Programmet foreleses over fem samlinger, totalt ca 150 timer og består av fire moduler som faglig griper inn i hverandre. De fire modulene har ulikt timetall. De gjennomføres etter hverandre i rekkefølge, men slik at flere av samlingene vil ha innhold fra to moduler.
Studenten oppfordres til å presentere problemstillinger fra sin arbeidshverdag som utgangspunkt for faglig diskusjon. Det vil også legges opp til gruppearbeid hvor studentene bearbeider og presenterer aktuelle case fra sine sammenhenger.

Veiledningstilbudet vil være noe ulikt lagt på de forskjellige Master Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til to timer pr. student som går Master Programmet som vanlig program. For studenter som
tar Master Programmet som sitt avsluttende er veiledningstilbudet estimert til totalt seks timer pr oppgave.

I programmer hvor det ikke er obligatorisk fremmøte er det studentens ansvar å innhente informasjon som er gitt på forelesning, men som ikke fremkommer på programmets hjemmeside/ It's learning eller annet kursmateriell.



Eksamen
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 18 studiepoeng og 48 timers individuell hjemmeeksamen, 12 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektet kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.

For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 24 studiepoeng og 48 timers individuell hjemmeeksamen, 6 studiepoeng. Begge må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt. Prosjektet kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil to personer.


Eksamenskode(r)
MAN 31681 - Prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3168, 18 studiepoeng.
MAN 31691 - Individuell hjemmeeksamen; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3169, 12 studiepoeng.
Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
MAN 31701 - Prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3170, 24 studiepoeng.
MAN 31711 - Individuell hjemmeeksamen; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3171, 6 studiepoeng.
Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


Hjelpemidler til eksamen


Kontinuasjon
Kontinuasjon er kun mulig ved neste ordinære eksamensgjennomføring. Når et program utgår kontinueres det i erstatningsprogram.

Evalueringen består hovedsakelig av to eller flere eksamenskoder. I disse tilfellene kontinueres det kun i den aktuelle eksamenskoden. I tilfeller der en eksamenskode består av flere eksamenselementer må alle delelementer tas på nytt. Det påløper ekstra avgift for kontinuasjonseksamen.


Tilleggsinformasjon