MAN 3164/3165/3166/3167 Lederskap og omstilling i skolen

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2015/2016

MAN 3164/3165/3166/3167 Lederskap og omstilling i skolen


Kursansvarlig
Johan From

Institutt
Institutt for kommunikasjon og kultur

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
30

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Dette programmet er Handelshøyskolen BIs tilbud til rektorer som ønsker å gjennomføre den nasjonale rektorutdanningen. Gjennom dette programmet skal skoleledere få tilført nødvendig kunnskap og kompetanse innen ledelse og utvikling av organisasjonen. Handelshøyskolen BIs program er særlig innrettet mot forbedring av elevens læringsutbytte. Målgruppen er både etablerte og fremtidige skoleledere.


    Læringsmål
    Norsk skole trenger å forbedre og øke sin ledelseskapasitet. Gjennom dette programmet får studentene en bred innføring i de viktigste temaene for skoleledelse.
    Dette skal bidra til å:
    - Styrke skolens måloppnåelse i særlig grad knyttet til elevers læringsutbytte
    - Utvikle en sektorstandard for ledelse
    - Styrke kunnskapsforståelse og kunnskapspraksis nødvendig for effektiv skoleledelse

    - Klargjøre handlingsrom og styringsrett

    Kunnskapsmål
    Programmet skal gi studentene kunnskap om institusjonell organisering og pedagogisk arbeid som bidrar til økt læringsutbytte hos elevene. Videre skal programmet gi kunnskap om vitenskapelig metode som gjør studentene i bedre stand til å vurdere den kunnskap og de data som produseres om skoleutvikling. De vil bli tilført kunnskap for å kunne styre og utvikle organisasjonen, stimulere og utvikle medarbeidere, samt utøve ledelse. I tillegg vil det bli gitt innføring i juridiske konfliktløsningsmodeller og HR-ledelse med fokus på kompetansekartlegging og rekruttering. For å oppnå dette er kunnskap om skolesektorens tradisjoner og egenart viktig.

    Ferdighetsmål
    Studentene skal som ledere ha evnen til å tolke og forstå omgivelsenes krav til skolen. Lederrollen i skolen er kjennetegnet av stort ansvar og handlingsrom. Programmet skal gi trygghet og mot til å lede skolen i retning av en stadig mer avansert og kompetent kunnskapsorganisasjon, i kontinuerlig utvikling. Ferdigheter i form av pedagogiske, organisatoriske og mellommenneskelige relasjoner for kontinuerlig forbedring av skolen vil bli vektlagt. Programmet gir kunnskap om metodikk og prinsipper som skal skape trygghet og relasjon mellom lærere og leder. Dette innebærer metodiske evner til å granske og vurdere eksisterende teorier og metoder.

    Holdningsmål
    Studentene skal utvikles til å løfte frem viktigheten av barn og ungdoms læring og utvikling i diskusjoner om skolens prioriteringer, organisering og arbeidsformer. Det vil bli fokusert på skolens samfunnsoppdrag, med fokus på likhet. De skal inneha kompetanse, trygghet og vilje til å delta i debatten om utviklingen av den norske skolen både internt og i forhold til skolens omgivelser. Mot til å stå i en kompleks ledelsessituasjon hvor det må argumenteres faglig for gjennomføring av endringer og omstillinger for å lage en bedre norsk skole. Dette forutsetter kompetanse til å velge strategier for utvikling av egen skole, samt medarbeidere og elevers læring og utvikling.

      Forkunnskaper
      Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng samt 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår.

      Obligatorisk litteratur
      Bøker:
      Eriksen, Bjørn. 2012. Rektors styringsrett. Gyldendal akademisk. ca 150 sider
      Fullan, Michael. 2014. Å dra i samme retning : et skolesystem som virker. Kommuneforlaget. 133 sider
      Hattie, John. 2013. Synlig læring : et sammendrag av mer enn 800 metaanalyser av skoleprestasjoner. Cappelen Damm akademisk. 392 sider
      Jacobsen, Dag Ingvar. 2012. Organisasjonsendringer og endringsledelse. 2. utg. Fagbokforlaget. Del I & II
      Martinsen, Øyvind L., red. 2009. Perspektiver på ledelse. 3. utg. Gyldendal akademisk. Kapittel 1-5, 8, 9. ca 200 sider
      Ringstad, H. & Ødegård, T.. 2012. Typeforståelse – Jungs Typologi – en praktisk innføring. Utg. 4. Optimas organisasjonspsykologene as
      Robinson, Viviane. 2012. Student-centered leadership. Jossey-Bass


      Bokutdrag:
      Kuvaas, Bård og Anders Dysvik. 2012. Lønnsomhet gjennom menneskelige ressurser : evidensbasert HRM. 2. utg. Fagbokforlaget. Kap. 1, 2 og 9, 60 sider
      Roald, Knut. Kvalitetsvurdering som organisasjonslæring. 2012. Fagbokforlaget.. Kap 1, 2, 3, 6


      Artikkelsamling:
      Aktuelle artikler og utdrag kommer i tilllegg til hver modul

      Anbefalt litteratur
      Bøker:
      Hattie, John og Gregory C.R. Yates. Synlig læring: hvordan vi lærer. 2014. Cappelen Damm akademisk
      Hopfenbeck, Therese Nerheim; Kjærnsli, Marit & Olsen, Rolf Vegar (red.). 2012. Kvalitet i norsk skole: Internasjonale og nasjonale undersøkelser av læringsutbytte og undervisning.. Universitetsforlaget
      Nordahl, Thomas. 2012. Klasseledelse. Gyldendal akademisk. En del av serien: Dette vet vi om


      Emneoversikt
      Emneoversikt
      Programmet består av syv samlinger


      Samling 1 – Rektor som leder av skolens samfunnsoppdrag
      Rektors handlingsrom
      Modell for økt skoleeffektivitet
      Metodisk grunnlag for oppgaveskriving
      Skolen i samfunnet
      Effekter på elevenes læringsutbytte
      Utdanningsøkonomiske emner – skoleeffektivitet

      Samling 2 – Ferdighetstrening
      Skolens interessegrupper
      Det psykososiale arbeidsmiljøet
      Påvirkning og innflytelse

      Samling 3 – Ledelse av skolen for å fremme elevenes læring (gjennomføres i London)
      Rektor som «capacity builder»
      Closing the gap for higher equity
      Reformer for skoleeffektivitet
      Inspeksjonssystemet i engelsk skole (Ofsted)
      Besøk til fremragende engelske skoler

      Samling 4 – Rektor som leder av elevenes læringsprosesser
      Rektor som pedagogisk leder
      Observasjon av læreratferd
      Observasjoner av elevatferd og elevenes læring
      Inkludering av elever
      Høy-kvalitets undervisning

      Samling 5 – Rektor som leder av lærernes samarbeidsprosesser
      Rektor som integrator
      Lærersamarbeid for økt kvalitet i undervisningen
      Lærende organisasjoner
      Personalutvikling for en mer effektiv skole- HRM
      Ferdighetstrening - involveringsmetodikk

      Samling 6 – Rektor som endringsleder (
      Arbeidsrettslige emner – rektors styringsrett
      Endring av kultur
      Endring av atferd
      Ferdighetstrening – utviklingsplan

      Samling 7 – Rektor som leder
      Skoleledelse i teori og praksis
      Ledelsesteorier og lederstiler
      Rolletrygghet og legitimitet gjennom kompetanse
      Ferdighetstrening - utvikling av lederferdigheter

      Ferdighetstrening
      Som en del av programmet vil bli gjennomført ledertrening for studentene. Ledertreningen vil være en kombinasjon av introduksjonsforelesninger, øvelser og tilbakemeldinger. Hensikten er å øve studentene til trygghet i krevende ledelsessituasjoner

      I ledertreningen vil det bli arbeidet med studentenes egne ledelsesprofiler både for å vurdere hvordan en selv som leder bruker sine ressurser på en god måte og som grunnlag for å utvikle eget lederskap. Utarbeidelse av individuelle handlingsplaner og hvordan disse kan implementeres i utføringen av eget lederskap står sentralt.

        Dataverktøy
        Programmet krever tilgang til pc/mac. I tillegg kreves programvare som konverterer html til pdf.
        It’s learning er en sentral læringsplattform i undervisning. Studentene vil også måtte tilnærme seg andre digitale verktøy.


        Læreprosess og tidsbruk
        Læreprosess og tidsbruk
        Programmet gjennomføres over syv samlinger, totalt ca. 150 timer. Veiledningstilbudet vil være noe ulikt på de forskjellige Executive Master of Management Program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til to timer pr. student som går Master Programmet som vanlig program. For studenter som tar Master Programmet som sitt avsluttende er veiledningstilbudet estimert til totalt seks timer pr oppgave.


        Arbeidskrav

        Eksamen
        Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 18 studiepoeng, og hjemmeeksamen, 12 studiepoeng.

        Hjemmeeksamen er på 72 timer, og skal gjennomføres individuelt. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil 3 studenter.
        Begge evalueringsformer må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

        For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende: Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 24 studiepoeng og hjemmeeksamen, 6 studiepoeng. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil to studenter. Hjemmeeksamen skal løses individuelt. Begge evalueringer må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


        Eksamenskode(r)
        MAN 31641 - Prosjektoppgave; teller 100 % for å oppnå karakter i kurset MAN 3164, 18 studiepoeng.
        MAN 31651 - Hjemmeeksamen; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3165, 12 studiepoeng.
        Begge evalueringer må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

        For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
        MAN 31661 - Prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3166, 24 studiepoeng.
        MAN 31671 - Hjemmeeksamen; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3167, 6 studiepoeng.
        Begge evalueringsformer må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.



        Hjelpemidler til eksamen


        Kontinuasjon
        Ved neste ordinære gjennomføring av kurset. Når et program utgår kontinueres det i erstatningsprogram.

        Tilleggsinformasjon