MAN 3131/3132/3133/3134 Ledelse i skolen

GJELDER FOR STUDIEÅRET 2015/2016
English version

MAN 3131/3132/3133/3134 Ledelse i skolen


Kursansvarlig
Johan From

Institutt
Institutt for kommunikasjon og kultur

Semester
Se studieplan for aktuelt studium

Studiepoeng
30

Undervisningsspråk
Norsk

Innledning
Det er en ambisjon om å øke elevenes læring i skolen gjennom i større grad å utvikle lærernes kunnskap om og evne til effektiv klasseledelse. Gjennom dette programmet får lærerne tilført nødvendig kompetanse i klasseledelse, kunnskaper om ledelse og ferdigheter i ledelse for å kunne fylle en slik rolle. Programtilbudet skal gi lærere bedre organisasjonsforståelse og kompetanse i samhandling, samarbeid og samskapning med kolleger. Programmet har også fokus på bruk av digitale verktøy i skolen og de mulighetene og utfordringene som ligger i dette. Målgruppen er lærere med erfaring og lærere som har lederoppgaver som teamledere eller lignende. Programmet vil gi målgruppen grunnleggende kompetanse i klasseledelse, både når det gjelder kunnskaper, ferdigheter og holdninger, og bygger i stor grad på faginnhold og erfaringer som BI har lagt til grunn for alle sine tidligere skoleprogrammer.

Læringsmål
Kunnskapsmål
Programmet skal gi studentene grunnleggende kunnskap om hva ledelse innebærer av muligheter og utfordringer, hvorfor ledelse i skolen er viktig for utvikling av en bedre norsk skole, hvordan prosjekter og team best kan organiseres og hva som skaper motstand mot endringer ledelsen ønsker gjennomført. Programmet gir også studentene en forståelse av de endringene og utfordringene overgangen til det digitale informasjonssamfunnet innebærer, samt innføring i hvordan digitale verktøy benyttes i skolen og samfunnet for øvrig.


Ferdighetsmål
Studentene skal kunne formulere og uttrykke seg presist om hvorfor endring og nyskaping er nødvendig for å utvikle et godt skolemiljø med høyere læringsutbytte for elevene. De skal kunne lede sine kolleger gjennom arbeidsprosesser som fremmer samarbeid i team og med prosjekter. De må derfor kunne håndtere konflikter og motstand som kan oppstå der vaner og tilvendte arbeidsformer blir utfordret. Studentene skal også kjenne til og kunne benytte ulike verktøy for digital læring og kunne uttrykke seg i det digitale rom.

Holdningsmål
Studentene skal først og fremst utvikles til å ta et større og mer selvstendig ansvar for utvikling av kvaliteten av elevenes læring i skolen. Studentene skal kunne ta kvalifiserte valg for å møte kravet om digital kompetanse i skolen gjennom bruk av ulike former for blended learning. De skal i større grad enn tidligere våge å ta en lederrolle i forhold til kolleger på samme nivå.

Forkunnskaper
Generelt opptakskrav: 180 studiepoeng samt 4 års yrkeserfaring. Se forøvrig opptaksvilkår

Obligatorisk litteratur
Bøker:
Andersen, Erling S. 2005. Prosjektledelse : et organisasjonsperspektiv. NKI-forlag. Kapittel 1-3 og 7. (ca. 200 sider).
Brønn, Peggy og Arnulf, Jan Ketil. 2014. Kommunikasjon for ledere og organisasjoner. Kap. 6 s. 149-177
Hattie, John. 2013. Synlig læring for lærere : maksimal effekt på læring. Cappelen Damm akademisk. 347 sider.
Helmeke, A. 2013. Univervisingskvalitet og lærerprofessionalitet - diagnisticering, evaluering og udvikling av undervisning. Dafolo forlag. Kap 3 og 6
Hjertø, Kjell Brynjulf. 2013. Team. Fagbokforlaget. 260 sider
Marzano, R. J.. 2003. Classroom management that works. Research Based Strategies for Every Teacher. ASCD
Ogden, Terje. 2012. Klasseledelse; praksis, teori og forskning. Gyldendal akademiske
Ringstad, H og Ødegård T.. 2012. Typeforståelse - Jungs Typologi - en praktisk innføring. 4 utg.. Optimas organisasjonspsykologene as
Roland, Knut. 2012. Kvalitetsvurdering som organisasjonslæring. Fagbokforlaget. Kap 1, 3, 6


Artikler:
Aktuelle artikler og utdrag kommer i tillegg til hver samling
Guskey, Thomas R.. 2007. Kap 1: Using Assessments to Improve Teaching and Learning. " I Ahead of the curve: the power of assessment to transform teaching and learning. Ind: Solution Tree
Nishii, Lisa H; Lepak, David P; Schneider, Benjamin. 2008. Employee Attribution of the «why» of HR Practices: Their Effects on Employee Attitudes and Behaviors, an Customer Satisfaction.. Personnel Psychology. ABI/INFORM Complete


Annet:
What Works Clearinghouse (2009): Using student achievement data to support instructional decision-making. Institutet of Education Sciences. http://ies.ed.gov/ncee/wwc/pdf/practice_guides/dddm_pg_092909.pdf


Anbefalt litteratur
Bøker:
Hattie, John og Gregory C.R. Yates.. 2014. Synlig læring: hvordan vi lærer. Cappelen Damm akademisk
Hattie, John. 2013. Synlig læring: et sammendrag av mer enn 800 metaanalyser av skoleprestasjoner. Cappelen Damm akademisk
Nordahl, Thomas. 2012. Klasseledelse. Gyldendal akademisk. En del av serien: Dette vet vi om
Robinson, Viviane. 2011. Student-centered leadership. Jossey-Bass
Tapscott, Don. Grown up digital: How the next generation is changing your world.. McGraw-Hill. Kapittel 1-4


Emneoversikt
Samling 1 – Læringsstøtte, kommunikasjon og klasseledelse
Hva skaper gode læringsresultater
Klasseledelse
Team og teamledelse
Kommunikasjon i team

Samling 2 – Digital og strategisk kompetanse i skolen
Digital kompetanse i skolen
Introduksjon til blended learning
Overgangen til det digitale informasjonssamfunnet
Strategi og skoleutvikling

Samling 3 – The importance of Teaching and Learning (Gjennomføres i England)
Teachers leading teachers

Samling 4 – Lærersamarbeid
Lærersamarbeid
Analyse av elevdata
Lærersamarbeid med utgangspunkt i elevdata


Samling 5 - Ferdighetstrening
Som en del av programmet vil bli gjennomført ferdighetstrening for studentene. Dette vil være en kombinasjon av forelesning, øvelser og tilbakemeldinger. Hensikten er å øve studentene til å benytte seg av relevant teori i praksis. I ferdighetstreningen vil det bli arbeidet med studentenes egne personlighetsprofiler for å vurdere hvordan de selv bruker egne ressurser og psykologiske prosesser.

Samling 6 - Ledelse
Prosjektledelse
Endringsledelse
Ledelsesteorier

Dataverktøy
Programmet krever tilgang til pc/mac. I tillegg kreves programvare som konverterer html til pdf.
It’s learning er en sentral læringsplattform i undervisning. Studentene vil også måtte tilnærme seg andre digitale verktøy.


Læreprosess og tidsbruk
Programmet gjennomføres over seks samlinger. I mellomperiodene vil det bli utstrakt bruk av nettbaserte øvelser slik at undervisningstiden blir totalt ca. 150 timer. Programmet bygger på et ”blended learning” konsept, dvs. en undervisningsform der samlinger og nettstøttet læring er de to hoved undervisningsformene. Veiledningstilbudet vil være noe ulikt på de forskjellige Master of Management program. Det vil bli gitt personlig veiledning og veiledning under forelesning. Generelt kan studentene forvente rådgivende veiledning, ikke evaluerende veiledning. Veiledningstilbudet er estimert til to timer pr. student som går Master Programmet som vanlig program. For studenter som tar Master Programmet som sitt avsluttende er veiledningstilbudet estimert til totalt seks timer pr oppgave.

I programmer hvor det ikke er obligatorisk fremmøte er det studentens ansvar å innhente informasjon som er gitt på forelesning, men som ikke fremkommer på programmets hjemmeside/ It's learning eller annet kursmateriell.


    Arbeidskrav

    Eksamen
    Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 18 studiepoeng og fagoppgave, 12 studiepoeng.
    Prosjektoppgaven skal skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Maks antall sider er 25 pluss vedlegg. Fagoppgaven skal løses individuelt. Fagoppgaven er av 3 ukers varighet. Maks antall sider eksklusiv referanser og eventuelle vedlegg er 10.

    Begge kurs/eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

    For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende: Studentene evalueres gjennom prosjektoppgave, 24 studiepoeng og fagoppgave, 6 studiepoeng. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil to studenter. Fagoppgaven skal løses individuelt. Begge evalueringer må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


    Eksamenskode(r)
    Eksamenskode(r)
    MAN 31311 - Prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3131, 18 studiepoeng.
    MAN 31321 - Fagoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3132, 12 studiepoeng.
    Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.

    For studenter som tar programmet som sitt avsluttende Master of Management Program gjelder følgende:
    MAN 31331 - Prosjektoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3133, 24 studiepoeng.
    MAN 31341 - Fagoppgave; teller 100% for å oppnå karakter i kurset MAN 3134, 6 studiepoeng.
    Begge kurs / eksamener må bestås for at vitnemål i programmet skal bli tildelt.


    Hjelpemidler til eksamen
    Alle hjelpemidler tillatt.

    Kontinuasjon
    Ved neste ordinære eksamensgjennomføring. Når et program utgår kontinueres det i erstatningsprogram.

    Evalueringen består hovedsakelig av to eller flere eksamenskoder. I disse tilfellene kontinueres det kun i den aktuelle eksamenskoden. I tilfeller der en eksamenskode består av flere eksamenselementer må alle delelementer tas på nytt. Det påløper ekstra avgift for kontinuasjonseksamen.


    Tilleggsinformasjon